Olej, płótno, 59,8 x 72,4 Sygn. l. d.: M. EWAŁUNKIEWICZ.
Kształciła się w l. 1921-24 w paryskiej École Nationale des Artes Décoratifs. Po powrocie do Polski osiadła w Warszawie i związała się z awangardowymi kręgami artystycznymi, z ugrupowaniami o konstruktywistycznym programie Blok i Praesens. Długoletnia przyjaźń łączyła ją z H. Stażewskim. W 1931 odbyła się indywidualna wystawa Rogoyskiej w warszawskim Salonie Sztuki Czesława Garlińskiego. Od 1932 regularnie uczestniczyła w organizowanych w Instytucie Propagandy Sztuki ekspozycjach Grupy Plastyków Nowoczesnych zrzeszającej twórców wywodzących się z grup Praesens, "artes" i Grupy Krakowskiej. W okresie II wojny światowej uległa zniszczeniu większa część jej dorobku artystycznego. W l. 1947-49 działała w Klubie Młodych Artystów i Naukowców. Do czynnego życia artystycznego włączyła się po 1955; weszła wówczas w krąg twórców skupionych wokół Mirona Białoszewskiego i Teatru na Tarczyńskiej. Zasadniczy wpływ na ukształtowanie się postawy artystycznej Rogoyskiej wywarły doświadczenia kubizmu i estetyka puryzmu. Wypracowana przez nią w drugiej połowie lat 1930. formuła obrazowania zbliżyła się do abstrakcji. Oferowany obraz pochodzi z figuratywnej fazy twórczości artystki i znakomicie uzmysławia jej wywodzącą się z post-kubistycznych eksperymentów stylistykę: dekoracyjne spiętrzenie planów kompozycyjnych i geometryzującą syntetyzację form architektonicznych przypominających sceniczną dekorację. Wewnętrzna rytmizacja obrazu i jego kompozycyjna równowaga świadczą o oddziaływaniu klasycznych wzorów, które w latach 1930. przywoływane były także przez wielu twórców awangardy. Nawiązywanie do tradycyjnych wartości artystycznych przejawia się najdobitniej w syntetycznie potraktowanych sylwetach koni. Praca prezentowana była na monograficznej wystawie artystki zorganizowanej w stulecie jej urodzin w Muzeum Sztuki w Łodzi (1996; poz. kat. 39; il. 13, s. 68).
ŁUNKIEWICZ-ROGOYSKA Maria Ewa
Artystka związana z awangardą lat 30-tych. Studiowała w Ecole Nationale des Arts D�coratifs w Paryżu (1921-1924). Po powrocie do kraju zamieszkała w Warszawie, gdzie czynnie uczestniczyła w życiu artystycznym. Pozostawała pod dużym wpływem kubizmu i puryzmu, których zasady stosowała w obrazach z przełomu lat 20-tych i 30-tych. Po 1935 r. oraz w latach 50. XX wieku uprawiała abstrakcję organiczną. W trakcie II wojny światowej straciła większość dorobku artystycznego. Twórczość artystki została przypomniana wystawą retrospektywną przygotowaną przez Muzeum Sztuki w Łodzi.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl