Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ROGOWSKA-GAJDUCZENI Maria | Polo, około 1936 r.

Maria ROGOWSKA-GAJDUCZENI (1907 Milanówek - 1977 Warszawa)

Polo, około 1936 r.

akwarela, tempera/karton, 80 x 60 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany p.d.: 'M. Rogowska'
na odwrociu papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie oraz papierowa nalepka artystycznej introlgatorni-ramiarni Tadeusza Zarębskiego w Warszawie, ul. Marszałkowska 119 m. 41

WYSTAWIANY:
- Wystawa zbiorowa Marii Rogowskiej, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, marzec - kwiecień 1939
- Sport w Sztuce, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa kwiecień - maj 1936

LITERATURA:
- Przewodnik Towarzystwa Zachęty Sztuka Pięknych, nr 140, Warszawa 1939, poz. 74, s. 8
- Sport w Sztuce, katalog wystawy, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1936, poz. 59, s. 17

Do licznego grona artystów wykształconych u Tadeusza Pruszkowskiego w warszawskiej akademii Sztuk Pięknych należała utalentowana akwarelistka Maria Rogowska. Na uczelni studiowała z przerwami w latach 1927-33, a pracę dyplomową złożyła w 1935 roku. Malarka urodziła się w Milanówku, a przez całą karierę związana była ze sceną artystyczną stolicy. Przed II wojną światową parokrotnie eksponowała akwarele – widoki z Sandomierza, Kazimierza nad Wisłą czy Płocka – w Instytucie Propagandy Sztuki. Artystka była członkinią Bloku Zawodowych Artystów Plastyków – wiodącego w latach 30. XX wieku związku artystycznego, promowanego przez organy władzy. Artystów tych łączyło dążenie do stworzenia idiomu swojskości w sztuce polskiej. Od 1937 roku malarka należała do warszawskiej Grupy Akwarelistów, z którą związani byli m.in. Rafał Malczewski i Apoloniusz Kędzierski. Prezentowana w katalogu praca Rogowskiej to sielankowa wizja pejzażu, w którego centrum rozgrywa się spektakl gry w polo. Artystka z wielką wrażliwością oddała w technice akwareli kolorystyczne zniuansowanie i atmosferyczny charakter krajobrazu. Rogowska w partiach figuralnych zastosowała temperę, chcąc precyzyjnie wydobyć konkret detalu postaci. „Polo” bliskie jest malarstwu realizmu magicznego spod znaku Rafała Malczewskiego i Pruszkowiaków. Efekt niezwykłości przedstawionej sceny wzmaga zestawienie gigantycznych drzew z niewielkimi, acz szczegółowymi figurami graczy i widzów. Dzieło Rogowskiej było eksponowana przed wojną dwukrotnie, w tym na wystawie „Sport w sztuce” w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki. Ekspozycja ta stanowi ciekawy przykład mariażu świata sztuki i polityki w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Została zorganizowana w porozumieniu z Polskim Komitetem Olimpijskim, a jej celem była promocja idei sportu poprzez sztukę, jak również wyłonienie reprezentacji polskiej współczesnej plastyki na ostateczny konkurs, który odbył się przy okazji igrzysk olimpijskich w Berlinie w 1936 roku. W Warszawie zwyciężyły m.in. Olga Niewska w dziedzinie rzeźby oraz Maria Łunkiewicz-Rogoyska w zakresie malarstwa, natomiast w ostatecznym konkursie Polki nie otrzymały wyróżnienia. Stanisław Ostoja-Chrostowski otrzymał brązowy medal za grafikę użytkową, Józef Klukowski srebro za relief „Ball”, a Jan Parandowski brąz za dzieło prozatorskie („Dysk Olimpijski”).

Malarka, graficzka, twórczyni rzemiosła artystycznego. W latach 1924–26 była słuchaczką kursów zdobnictwa w Muzeum Rzemiosł i Sztuki Stosowanej, w latach 1926–27 słuchaczką Instytutu Sztuk Plastycznych. Była uczennicą Tadeusza Pruszkowskiego i brała udział w plenerze malarski w Kazimierzu nad Wisłą. W latach 1927-28 oraz 1932-33 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych. Od 1931 roku regularnie wystawiała w warszawskich galeriach, Instytucie Propagandy Sztuki i Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Rogowska była utalentowaną akwarelistką. Na jej oeuvre składają się krajobrazy z Sandomierza, Puław, Kazimierza nad Wisłą czy Płocka. Była żoną projektanta Kazimierza Surałło-Gajduczeniego. Wykonywała projekty dekoracji wnętrz czy plakatów. Była członkinią członkinią International Federation of Business and Professional Women, Bloku Zawodowych Artystów Plastyków oraz warszawskiej Grupy Akwarelistów. W czasie II wojny światowej uczyła w Gimnazjum Kupieckim i Szkole Poligraficznej w Warszawie, a później w Technikum Przemysłu Poligraficznego tamże. Po II wojnie światowej zajmowała się malarstwem równolegle z działalnością na polu sztuki użytkowej (m.in. w Biurze Nadzoru Estetyki Produkcji czy Radzie Nadzorczej Spółdzielni «Art»).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl