Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania) | Katedra Notre-Dame w Paryżu, 1945 r.

Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Katedra Notre-Dame w Paryżu, 1945 r.

akwarela, ołówek, tusz/papier, 50,4 x 36 cm
sygnowany p.d.: `MUTER`
na odwrociu opisany i datowany: `MUTER 45`
POCHODZENIE: - Galerie Gmurzynska, Kolonia
- kolekcja prywatna, Nadrenia
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY: - Mela Muter, Galerie Gmurzynska, Kolonia, 20.11.1965-10.01.1966

Mela Muter - z urodzenia warszawianka pochodząca z zamożnej rodziny żydowskiej, z artystycznego wyboru paryżanka. To właśnie z Paryża, który był rzeczywiście intelektualną stolicą ówczesnego świata, utrzymywała kontakty z polską kolonią oraz czynnie uczestniczyła w życiu międzynarodowej społeczności artystycznej. W roku 1912 została członkiem paryskiego Societé Nationale des Beaux-Arts. Paryską przygodę rozpoczęła w 1901 roku. Doceniona przez ówczesną francuską krytykę artystyczną, już od 1902 roku regularnie wystawiała swoje prace na paryskich salonach. Zarówno w ojczyźnie, jak i po przybyciu do Francji pobierała liczne lekcje rysunku, stale uważała się za samouka, na którego największy wpływ, jeżeli chodzi o warsztat malarski, miały wyjazdy plenerowe do Bretanii. Mimo że w jej bogatej twórczości niejednokrotnie możemy dostrzec wpływ artystów ze szkoły Pont-Aven, malarstwa postimpresjonistycznego pointylistycznego czy ekspresjonistycznego. Prezentowana akwarela przedstawia jeden z symboli Paryża - katedrę Notre-Dame. Zgodnie z głoszonym przez artystkę hasłem, że w sztuce należy skupić się wyłącznie na rzeczach istotnych, nie przedstawiając zbyt wielu szczegółów, dominantą kompozycji jest otoczony drzewami most, namalowany wrażeniowo, z lekkim odejściem od zasad perspektywy. Sposób kształtowania przestrzeni oraz nietypowe zestawienia barwne przywodzą na myśl styl André Deraina. Drugim istotnym dla kompozycji elementem jest impresjonistycznie namalowana katedra. Mimo swojego rzeczywistego ciężaru bryła kościoła jest lekka, niemalże unosząca się nad ziemią. Praca jest przykładem malarskiej klasy Muter - przy tak dużej oszczędności elementów kompozycja czaruje swoją klarowną budową oraz czystością barw.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi. Malował urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania)
Muter Mela (Maria Melania Mutermilch) - urodziła się w 1876 r w Warszawie, zmarła w 1967 r w Paryżu. Uczyła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Po wyjeździe w 1901 r na stałe do Paryża chodziła na zajęcia do Academie Colarossi i Academie de la Grand Chaumiere. Wystawiała w Salonach paryskich i w Polsce. Na ukształtowanie się indywidualnej, dojrzałej twórczości artystki miały duży wpływ prace takich artystów jak: P. Cezanne`a pejzaże i martwe natury, V. van Gogha pejzaże, E. Vuillarda portrety. Na przełomie 1994/95 miała miejsce w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa monograficzna artystki.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl