Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania) | Portret chińskiego poety Cheng Tcheng (盛成) (1899 - 1996)

Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Portret chińskiego poety Cheng Tcheng (盛成) (1899 - 1996)

olej/płótno, 61,5 x 50 cm
sygnowany p.g.: `Muter`
na odwrociu papierowa nalepka z opisem obrazu: `Portrait de l`ecrivan | Chen-Cheng | Marie Mela Muter`
POCHODZENIE:
- Aukcja Christie`s, Paryż 2.12.2008, lot 123
- kolekcja prywatna, Polska
LITERATURA:
- Art impressioniste et moderne, Christie`s Catalogue, Paryż 2.12.2008, lot. 123

"Portrety Meli Muter są często dla portretowanego jak gdyby odsłonięciem przed kimś innym własnego charakteru. Bezwzględność prawdy dojrzanej przez malarkę przeraża go. Zdaje mu się, że jest "zbrzydzony". Godzi go z portretem niezawodne podobieństwo fizyczne i osobista faktura malarki, faktura zdobyta latami ciężkiej pracy. Mocno zbudowane rysunkiem, kładzione silnymi, chropowatymi płaszczyznami farby w kolorze najczęściej niebieskim, opartym o żółte tony akcesoriów, pomyślane jako kompozycja barw i płaszczyzn, portrety te są dzisiaj arcydziełami sztuki malarskiej (...). Malarka ta nigdy nie szła na kompromisy. Nie szukała łatwej popularności, pozwalała wypowiadać się instynktowi z niepohamowaną swobodą. Jeżeli ulegała wpływom, to artystów najbardziej rewolucyjnych. Wpływy były przejściowe, wychodziła spod nich przewagą własnej indywidualności, na której zbudowała osobistą swoją formę". M. Sterling, Z paryskich pracowni. August Zamoyski - Mela Muter, "Głos Prawdy", 1929, nr 6, s. 3.Portret chińskiego poety Cheng Tchenga jest szczególnym przykładem pracy Meli Muter z okresu jej największego powodzenia. W okresie międzywojennym malarka uchodziła w Paryżu za jedną z najlepszych portrecistek. Jej dzieła kupowali m.in. rzeźbiarz Auguste Rodin, marszand Ambroise Vollard czy słynny architekt Auguste Perret. Regularnie wystawianymi na paryskich salonach obrazami zachwycali się francuscy krytycy, a sama malarka otrzymywała liczne nagrody (m.in. Złoty Medal na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1937). W parze z sukcesem artystycznym szło towarzyskie powodzenie Muter. Zawiązana w 1925 roku znajomość z Rainerem Marią Rilkem przyniosła plon w postaci dedykowanych jej wierszy; na organizowanych przez Muter przyjęciach bywała śmietanka artystycznego świata Paryża (Marc Chagall, Jules Pascin, Edgar Varese, Olga Boznańska). Cheng Tcheng (1899-1996) nie należał jednak do tego środowiska. Trudno dlatego wyśledzić, za czyim pośrednictwem polska malarka nawiązała kontakt z poetą. Cheng Tcheng pochodził z rodziny inteligenckiej z prowincji Jiangsu (we wschodnich Chinach, na północ od Szanghaju). Jako dziecko uczestniczył w wydarzeniach rewolucyjnych 1911 roku. Jako osiemnastolatek związał się z ruchem robotniczym i rozpoczął pracę na chińskiej kolei, szybko zdobywając ważną pozycję w jej strukturach federacyjnych. W 1920 roku Cheng Tcheng udał się razem z grupą przyjaciół do Europy. Część z nich traktowała wyjazd jako dopełnienie edukacji politycznej, inni, jak Cheng Tcheng, mieli początkowo podejście bardziej praktyczne i chcieli studiować europejskie jedwabnictwo. Pobyt Tchenga w Europie szybko jednak wymknął się pierwotnemu zamysłowi. Młody chiński poeta, zamiast studiować technologię, już w pierwszych miesiącach pobytu w Paryżu związał się ze środowiskiem bohemy artystycznej, szczególnie z kręgami dadaistycznymi i surrealistycznymi. Duże wrażenie zrobiła na nim podróż włoska. Tchenga fascynowało szczególnie malarstwo prymitywów i poezja Dantego. Już w 1920 roku wstąpił do francuskiej Partii Komunistycznej i działał w Międzynarodówce. Publikował teksty o charakterze politycznym, ale także wiersze i prozę. Jego książki tłumaczone były na francuski, niemiecki i angielski. Do Chin wrócił na krótko w latach 30. Opuścił je dla Tajwanu, następnie przeniósł się do Stanów Zjednoczonych i znów do Francji. W Chinach zamieszkał ostatecznie dopiero w 1978 roku. Portret namalowany przez Melę Muter powstał zapewne w czasie pierwszego pobytu Tchenga w Paryżu, w latach dwudziestych lub na początku lat 30. Obraz powiązany jest formalnie z innymi pracami malarki z tego okresu. Przykuwa uwagę dynamiczna, jakby nerwowa i niepokojąca kompozycja. Muter kształtuje swój obraz poprzez zestawienia małych plam oddzielonych od siebie ciemnymi konturami (szczególnie wyraźnie widać je w partii marszczonej marynarki). Artystka śmiało wprowadza kontrasty barwne i różnicuje poszczególne partie płótna. Interesujące wydają się szczególnie nasycone błękitne bliki światła na włosach modela. Nie tylko techniczna sprawność i rozwiązania formalne decydują o szczególnej randze obrazu. "Portret Chen Tchenga" wybija się na tle innych płócien Muter z okresu międzywojnia poprzez nietypowe rozegranie kompozycji. Na większości portretów artystki modele przedstawiani są z melancholijnym, jakby nieobecnym wyrazem twarzy. Ich ręce często spoczywają w bezruchu albo przyłożone są do twarzy w geście zamyślenia. W przypadku prezentowanego obrazu artystka zdecydowała się spleść dłonie modela w nietypowy, wystudiowany sposób. Prawą rękę mężczyzna przykłada do ucha, tak jakby chciał nasłuchiwać. Do jej nadgarstka przyłożone zostały palce lewej dłoni. Ten nietypowy układ, połączony z przechyleniem ciała ku licu obrazu i wpół-otwarciem ust modela, pozwolił Muter na osiągnięcie efektu dynamiki. Artystka nie ograniczyła się do typowego dla siebie schematu bezruchu i ukazania modela zanurzonego w melancholii. Muter w "Portrecie Cheng Tchenga" stworzyła kompozycję na wskroś indywidualną. Problematyczny pozostaje charakter obrazu. Krytyka zwykła widzieć w obrazach Muter studia psychologiczne. Sama artystka z dystansem odnosiła się jednak do tych koncepcji. W 1929 roku wyznawała w wypowiedzi dla francuskiego magazynu Les Cahiers de l`Etoile: "... kiedy mówi się, starając zrobić mi komplement - `Pani tworzy portrety psychologiczne` - ogarnia mnie bunt! Nie, ja wcale nie maluję portretów psychologicznych, ja nawet nie wiem, co trzeba uczynić, by stworzyć portret psychologiczny. Nie zadaję sobie nigdy pytania, czy osoba znajdująca się przed moimi sztalugami jest dobra, fałszywa, hojna, inteligentna. Staram się zawładnąć nią i przedstawić, tak jak czynię to w przypadku kwiatu, pomidora czy drzewa, wczuć się w jej istotę: jeśli mi się to udaje, wyrażam się przez pryzmat jej osobowości.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania)
Muter Mela (Maria Melania Mutermilch) - urodziła się w 1876 r w Warszawie, zmarła w 1967 r w Paryżu. Uczyła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Po wyjeździe w 1901 r na stałe do Paryża chodziła na zajęcia do Academie Colarossi i Academie de la Grand Chaumiere. Wystawiała w Salonach paryskich i w Polsce. Na ukształtowanie się indywidualnej, dojrzałej twórczości artystki miały duży wpływ prace takich artystów jak: P. Cezanne`a pejzaże i martwe natury, V. van Gogha pejzaże, E. Vuillarda portrety. Na przełomie 1994/95 miała miejsce w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa monograficzna artystki.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl