Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania) | PORTRET MĘŻCZYZNY W OKULARACH

Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

PORTRET MĘŻCZYZNY W OKULARACH

olej/sklejka
63 x 50 cm
sygnowany l. g.: "MUTER"

Dziś odbiorcy zachwycają się głównie pejzażami, widokami miejskimi i nadmorskimi oraz martwymi naturami Meli Muter, jednak współcześni bardzo cenili jej twórczość portretową. Wczesne portrety malowała pod wpływem symbolistów z rekwizytami charakterystycznymi dla modela. Pó¼niej dążyła do obiektywizmu. Stanowcza zaprzeczała jednak stwierdzeniu, że maluje portrety psychologiczne. "Nawet nie wiem, co trzeba uczynić, by stworzyć taki portret" - mówiła do Bolesława Nawrockiego, przyjaciela i kolekcjonera jej dzieł. Artystka w prosty sposób patrzy i widzi człowieka takiego, jakim jest. Skomplikowaną twarz o nieprzeniknionym pół-ironicznym uśmiechu i zwykły strój: granatowy garnitur, fantazyjnie przerzucony przez szyję szalik, okulary, zegarek. Sytuacja nie jest pompatycznym "pozowaniem". To przyjacielska, intymna scena, kiedy model opiera się o poręcz krzesła siedząc na nim prawdopodobnie "na okrak" i paląc papierosa. Być może prezentowana praca jest właśnie portretem Bolesława Nawrockiego. Widać pewne podobieństwo przedstawionego modela do innych jego portretów artystki. Jeżeli tak jest, to praca powstała około 1965 roku, kiedy małżeństwo Liny i Bolesława Nawrockich zainteresowało się twórczością i niejako objęło też "opieką" starszą panią. To właśnie oni przyczynili się do zachowania i rozpowszechnienia dorobku malarskiego Meli Muter. Na ich kolekcji opierała się wielka monograficzna wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1995 roku, która odsłoniła bogactwo i wagę artystycznej spuścizny Meli Muter. Poza osobą modela i faktem dwustronności na pó¼ny okres powstania pracy mogłaby wskazywać ostra kolorystyka. Jeżeli jednak przyjąć, że praca jest pó¼na, to zadziwia nas pewność ręki sędziwej malarki, trafność szybkiej charakterystyki. Jakby rozumiejąca formę i pamiętająca rzeczywistość ręka malowała sama, niemal na pamięć, bez użycia słabnącego wzroku. Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 r. osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 r. uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno - literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-1914 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi. Malował urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania)
Muter Mela (Maria Melania Mutermilch) - urodziła się w 1876 r w Warszawie, zmarła w 1967 r w Paryżu. Uczyła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Po wyjeździe w 1901 r na stałe do Paryża chodziła na zajęcia do Academie Colarossi i Academie de la Grand Chaumiere. Wystawiała w Salonach paryskich i w Polsce. Na ukształtowanie się indywidualnej, dojrzałej twórczości artystki miały duży wpływ prace takich artystów jak: P. Cezanne`a pejzaże i martwe natury, V. van Gogha pejzaże, E. Vuillarda portrety. Na przełomie 1994/95 miała miejsce w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa monograficzna artystki.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl