Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania) | Portret mężczyzny w kalepuszu

Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Portret mężczyzny w kalepuszu

olej/płótno, 63 x 50 cm
sygnowany p.g.: 'Muter'
opisany na odwrociu: 'Retrouve au 1962'
na odwrociu papierowe nalepki z Galerie Gmurzynska, Lempertz, Zimmermann & Heitmann

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska
- kolekcja prywatna, Niemcy

"Przed jej sztalugami - pisała w monografii artystki Ewa Bobrowska - przewinęły się najbardziej interesujące osobistości Paryża 'szalonych lat'". W pozostałych po niej dokumentach znaleźć można dedykowane jej książki wybitnych literatów. Była przyjaciółką bądź towarzyszką życia tak niepospolitych umysłów, jak poeci Leopold Staff, Rainer Maria Rilke, działacze polityczni: Michał Mutermilch i Raymond Lefebvre, krytyk i historyk sztuki Roger Fry. Malowała swoich bliskich, kolegów artystów, architektów, muzyków, literatów, polityków, dyplomatów, działaczy, marszandów, arystokratów, laureatów Nagrody Nobla. Malarka pozostawiła po sobie niezwykle bogatą, choć rozproszoną spuściznę, prawdziwą galerię wizerunków wybitnych jednostek, dzięki którym międzywojenny Paryż był rzeczywistą artystyczną i intelektualną stolicą ówczesnego świata. Obok tych oficjalnych portretów istnieje jednak drugi nurt sztuki Muter. W jego skład wchodzą portrety staruszek i starców, bretońskich rybaków, katalońskich chłopów, mieszkańców okolic Awinionu, w którym malarka ukrywała się w czasie wojny. Prezentowany portret mężczyzny w kapeluszu należy do tego właśnie mizerabilistycznego nurtu jej sztuki. Muter unikała "ładnego" obrazu rzeczywistości, często posługiwała się zgaszoną tonacją barw, eksperymentowała z fakturą farby i pointylizmem. Charakterystyczne dla jej obrazów są plamy układające się w szorstkie desenie i łamiące się formy. Farbę kładła często na niezagruntowanym, chropowatym płótnie, co pomagało jej uzyskać ekspresywny, rozmigotany efekt. Niewątpliwe są pokrewieństwa sztuki Muter z malarstwem van Gogha i Vuillarda. Według Elżbiety Grabskiej pośredniczką, która zaszczepiła młodej Meli Muter melancholijno-ekspresyjną koncepcję sztuki, mogła być Gabriela Zapolska (pisarka posiadała w swojej kolekcji m.in. "Spadające liście" van Gogha). Patrząc na formalne cechy portretu mężczyzny w kapeluszu (bliski, intymny sposób kadrowania, szczelne wypełnienie kompozycji postacią, typ wizerunku) i melancholijny wyraz twarzy starca, nie sposób nie pomyśleć właśnie o sztuce Vincenta van Gogha. Mieszkająca w Paryżu artystka dobrze poznała jego malarstwo już w pierwszej dekadzie XX wieku, kiedy van Gogh z "artysty przeklętego" stawał się emblematem sztuki nowoczesnej. Odziaływanie van Gogha na sztukę Muter jest oczywiście złożone. Z jednej strony objawia się w kwestiach bardzo przyziemnych, jak np. rozwiązania warsztatowe: chropowata faktura czy ciemny, wijący się płynnie kontur. Z drugiej możemy mówić o ideowym pokrewieństwie. W latach 80. XIX wieku van Gogh namalował serię portretów ukazujących mieszkańców Arles - starców, robotników, ludzi ubogich. Muter, która podczas swoich podróży po Bretanii, jeszcze przed I wojną światową podjęła podobną problematykę, musiała być świadoma wpływu jaki wywarła na nią holenderski malarz.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi. Malował urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.


Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania)
Muter Mela (Maria Melania Mutermilch) - urodziła się w 1876 r w Warszawie, zmarła w 1967 r w Paryżu. Uczyła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Po wyjeździe w 1901 r na stałe do Paryża chodziła na zajęcia do Academie Colarossi i Academie de la Grand Chaumiere. Wystawiała w Salonach paryskich i w Polsce. Na ukształtowanie się indywidualnej, dojrzałej twórczości artystki miały duży wpływ prace takich artystów jak: P. Cezanne`a pejzaże i martwe natury, V. van Gogha pejzaże, E. Vuillarda portrety. Na przełomie 1994/95 miała miejsce w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa monograficzna artystki.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl