Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania) | Uliczka w Carpentaras (recto) / Studium krów (verso), lata 20. XX w.

Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Uliczka w Carpentaras (recto) / Studium krów (verso), lata 20. XX w.

akwarela, tusz/papier, 47,5 x 31,5 cm
sygnowany p.d.: 'Muter' (recto) oraz sygnowany monogramem u dołu kompozycji: 'M' (verso)

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Europa

Awers dwustronnej akwareli Meli Muter prezentuje widok na wieżę katedry Saint Siffrein w oddalonym o 25 kilometrów od Awinionu średniowiecznym miasteczku Carprentras. Świątynia ufundowana została przez papieża Benedykta XIII w 1404 roku. Nosi formy charakterystyczne dla gotyckiej sztuki południowej Francji. Chociaż architekci odpowiedzialni za konstrukcję nie pochodzili z tego regionu – Thomas Colin przybył z Dinan z Bretanii, zaś Jean Laurent z Burgundii, gmach nawiązuje do stylu kościołów awiniońskich, przede wszystkim kościoła Saint Marital. Uwagę zwraca ośmioboczna wieżyczka udekorowana przez motywy kwiatonu, charakterystyczna dla gotyckiej architektury papieskiego miasta. Prezentowana praca jest niebywała w akwarelowym dorobku prac artystki. Muter wypracowała niepowtarzalny styl dla tego rodzaju podłoża operując luźną plamą barwną na praktycznie niezamalowanym tle. Praca została opracowana wręcz w malarski sposób mimo pozostawienia przez malarkę dużych połaci niezamalowanego papieru w partii nieba. Mury średniowiecznych kamieniczek oraz wieża katedry zostały ukazane z całą ciężkością i dostojnością kamiennych konstrukcji. W nietuzinkowy dla swoich akwareli sposób, Muter położyła czarny kontur wypełniając go światłocieniowym modelunkiem. Miejski pejzaż artystka ożywiła przez czyste akcenty ochr, ultramaryny i seledynowej zieleni w obrębie okiennic i drzwi kamieniczek oraz w partiach ukazujących suszące się pranie. Rewers prezentowanej pracy należy również do nietypowych rozwiązań w obrębie akwarelowe twórczości Meli Muter. Odwrocie ukazuje pasące się krowy. Jest to wyjątkowy dla Muter temat bowiem motywy animalistyczne w dorobku artystycznym malarki są niezwykle rzadkie, a Muter w historii sztuki zapisała się jako niezwykła portrecistka i autorka prowansalskich pejzaży. Również w tym przypadku, artystka nie zrezygnowała z zabiegu pozostawiania niezamalowanych fragmentów papieru uzyskując w ten sposób wyjątkowy efekt malarski. W nawiązaniu do awersu pracy, sylwetki zwierząt również zyskały na przestrzenności. W prezentowanej akwareli, pod względem stylistycznym Muter zbliżyła się do twórczości Paula Cezanne’a. Niewątpliwie prezentowana praca wyróżnia się na tle znanych realizacji artystki, zarówno pod względem rzadko podejmowanego tematu, jak i malarskiego sposobu budowania kompozycji.

Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MUTER Mela (Mutermilch Maria Melania)
Muter Mela (Maria Melania Mutermilch) - urodziła się w 1876 r w Warszawie, zmarła w 1967 r w Paryżu. Uczyła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet M. Kotarbińskiego w Warszawie. Po wyjeździe w 1901 r na stałe do Paryża chodziła na zajęcia do Academie Colarossi i Academie de la Grand Chaumiere. Wystawiała w Salonach paryskich i w Polsce. Na ukształtowanie się indywidualnej, dojrzałej twórczości artystki miały duży wpływ prace takich artystów jak: P. Cezanne`a pejzaże i martwe natury, V. van Gogha pejzaże, E. Vuillarda portrety. Na przełomie 1994/95 miała miejsce w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa monograficzna artystki.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl