Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GORSTKIN-WYWIÓRSKI Michał | Odpoczynek myśliwego

Michał GORSTKIN-WYWIÓRSKI (1861 Warszawa - 1926 Berlin)

Odpoczynek myśliwego

olej/płótno, 69 x 50 cm
sygnowany l.d.: 'M. G. Wywiórski'

W czasie swoich studiów w Monachium Wywiórski pozostawał w bardzo ścisłych relacjach z tamtejszą polską kolonią artystyczną. Choć dzisiaj ten fakt wydaje się oczywisty, dla samego artysty oficjalna przynależność do środowiska Polaków musiała być nie do przecenienia. Ojciec Wywiórskiego był bowiem Rosjaninem, a matka Polką. Mieszane pochodzenie w czasach zaborów i nasilającej się rusyfikacji musiało być dla Wywiórskiego trudne. Sam artysta czuł się przez całe życie Polakiem i swoje rosyjskie korzenie starał się marginalizować. Widać to np. w sygnaturze "Odpoczynku myśliwego", na której artysta rosyjski człon swojego nazwiska, Gorstkin, skrócił do inicjału "G.", a za nazwisko własne uznał nazwisko matki.
Związki Wywiórskiego z Polakami tworzącymi w Monachium nie ograniczały się do wspólnej tożsamości kulturowej o pasji patriotycznej. Polscy artyści wypracowali wspólnie charakterystyczny i szybko rozpoznany przez niemiecką krytykę model malarstwa. Józef Brandt, Wierusz-Kowalski i Wywiórski z rozmachem tworzyli sceny rodzajowe. Na ich płótnach pojawiali się myśliwi, Kozacy, Czerkiesi, Tatarzy. Z uznaniem przyjmowano mistrzowsko opracowane scenerie obrazów - pejzaże leśne i stepy. Wywiórski, tak jak jego starsi koledzy, dużo eksperymentował. Jego obrazy często są studiami światła i zjawisk atmosferycznych. "Odpoczynek myśliwego", tak jak nagrodzony medalem na wystawie w monachijskim Glaspalast w 1894 roku obraz "Z puszczy litewskiej" jest przykładem wytężonych studiów nad naturą. Na prezentowanym płótnie wyraźnie widać typowe dla języka artystycznego Wywiórskiego zainteresowanie różnymi odcieniami tych samych barw. Artysta modeluje kolor w zależności od naświetlenia. Śnieg wychodzący spod jego pędzla czasem iskrzy się w słońcu, czasem pozostaje matowy i ciemny od pochmurnego nieba.
Skłonność do szukania niuansów i subtelności zaprowadziła Wywiórskiego w późniejszym okresie jego twórczości do studiów morskich i uprawiania czystego pejzażu. Polska publiczność aż do ok. 1900 roku znała go jednak jako twórcę malarstwa rodzajowego i historycznego. Głośny stał się dzięki panoramom podejmującym tematykę patriotyczną. Współpracował przy nich m.in. z Fałatem, Styką i Kossakiem. Prace nad jednym z dzieł uniemożliwiła interwencja carskiej cenzury.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GORSTKIN-WYWIÓRSKI Michał

W latach 1883-1887 studiował w ASP w Monachium u K. Rauppa i W. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta, A. Wierusza-Kowalskiego. Mieszkał początkowo w Monachium, potem w Berlinie. Od 1904 roku działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i Stowarzyszenia Artystów. Poza Poznaniem wystawiał w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Wielkim wyróżnieniem dla niego była współpraca z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji Berezyny (malował w niej śnieg); z J. Styką - przy malowaniu Bema w Siedmiogrodzie; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskim - przy komponowaniu Napoleona pod Piramidami. Brał udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych.  Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowany pejzaż a także sceny z polowań. Do epizodów polowań, odbywających się najczęściej w zimowej scenerii, czerpał kompozycyjne wzory i formalne inspiracje z obrazów J. Fałata.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl