Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GORSTKIN-WYWIÓRSKI Michał | Wiatrołom

Michał GORSTKIN-WYWIÓRSKI (1861 Warszawa - 1926 Berlin)

Wiatrołom

olej/płótno, 52,5 x 72,5 cm
sygnowany p.d.: `M. G. Wywiórski`
na odwrociu pieczątka z warszawskiego Salonu Czesława Garlińskiego

Wiatrołom, jak zaświadczają o tym pieczątki na odwrociu obrazu, przeszedł przez salon znanego warszawskiego marszanda Czesława Garlińskiego. Na temat relacji artysty z Garlińskim niewiele jednak wiadomo. Mężczyźni poznali się zapewne po 1904 roku, kiedy Wywiórski, mający już za sobą liczne sukcesy artystyczne, realizację monumentalnych panoram u boku Wojciech Kossaka i artystyczne podróże, wrócił z Berlina do Polski. Chociaż Wywiórski w 1904 roku zamieszkał w Poznaniu, bywał również w Warszawie. Tam od 1903 roku bibliofil, kolekcjoner i miłośnik sztuki Czesław Garliński prowadził skład materiałów malarskich z działem sprzedaży obrazów. Około 1908 roku Garliński przekształcił skład w antykwariat, w 1922 otwierając Salon Sztuki. Sprzedawał w nim dzieła uznanych malarzy, takich jak Wywiórski, ale także promował młodych artystów. Salon na ul. Mazowieckiej 8 działał na przemian jako przestrzeń wystaw (swoje prace prezentowali tu w okresie międzywojennym m.in. Formiści, Witkacy, Rafał Malczewski, Zofia Stryjeńska) i miejsce ekspozycji pojedynczych dzieł przeznaczonych na sprzedaż. Garliński nie sprzedawał wiele, ale przez jego ręce - czego przykładem jest prezentowany "Wiatrołom" - przechodziły bardzo dobre obrazy. Salon był w Warszawie jednym z najbardziej eleganckich i ekskluzywnych miejsc tego typu. Lokal, choć niewielki, miał wysokie ściany, oświetlony był elektrycznym światłem, udekorowany stylowymi meblami. Sprzedany przez Garlińskiego obraz jest charakterystycznym przykładem zainteresowania Wywiórskiego naturą i jej niszczycielskim obliczem.

Studia artystyczne odbył w latach 1883-87 w Monachium u Karla Rauppa i Nikolaos Gysisa oraz w pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z Julianem Fałatem, Wojciechem Kossakiem, Antonim Piotrowskim i Janem Stanisławskim przy realizacji "Berenzyny"; z Janem Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z Wojciechem Kossakiem i Józefem Ryszkiewiczem - przy komponowaniu "Napoleona pod Piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GORSTKIN-WYWIÓRSKI Michał

W latach 1883-1887 studiował w ASP w Monachium u K. Rauppa i W. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta, A. Wierusza-Kowalskiego. Mieszkał początkowo w Monachium, potem w Berlinie. Od 1904 roku działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i Stowarzyszenia Artystów. Poza Poznaniem wystawiał w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Wielkim wyróżnieniem dla niego była współpraca z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji Berezyny (malował w niej śnieg); z J. Styką - przy malowaniu Bema w Siedmiogrodzie; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskim - przy komponowaniu Napoleona pod Piramidami. Brał udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych.  Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowany pejzaż a także sceny z polowań. Do epizodów polowań, odbywających się najczęściej w zimowej scenerii, czerpał kompozycyjne wzory i formalne inspiracje z obrazów J. Fałata.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl