Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KOCHANOWSKI Mikołaj | Obraz - relief I, lata 70. XX w.

Mikołaj KOCHANOWSKI (1916 Grosanłowo (Podole) – 1987 Kraków)

Obraz - relief I, lata 70. XX w.

technika mieszana/płótno, 100 x 81 cm
sygnowany na odwrociu na blejtramie wzdłuż lewej krawędzi: 'M. KOCHANOWSKI'
na odwrociu papierowa nalepka wystawowa Biura Wystaw Artystycznych w Krakowie

WYSTAWIANY:
- "Mikołaj Kochanowski (1916-1987). Malarstwo - Ready Made", Galeria Pryzmat, Kraków 6-19.09.2017
- "Mikołaj Kochanowski", Galeria Kszysztofory, czerwiec - lipiec 1971
- "14 Kolekcji" ("14 Malarzy Krakowskich"), Pawilon BWA, Kraków, luty 1968 (prawdopodobnie)


LITERATURA:
- Mikołaj Kochanowski (1916-1987). Album twórczości, [red.] Anna Baranowa, Dariusz Mielczarek, Maciej Jakubowski, Karolina Bańkowska, Paulina Józefczyk, Karolina Jarmóz, Kraków 2017, s. 43, poz.18 (il.)

Mikołaj Kochanowski należy do grupy artystów, których twórczość przez lata pozostawała w zapomnieniu. Niezwykły talent, który zaowocował pracami z pogranicza abstrakcji, ready made i rzeźby nie mógł pozostać długo niezauważony na kartach historii sztuki, a co za tym idzie na współczesnym rynku sztuki.

Artysta związany zawodowo ze środowiskiem krakowskim (studia na ASP w Krakowie, po wojnie pracownik naukowo-dydaktyczny, asystent Hanny Rudzkiej-Cybisowej, od 1981 docent). Jego pierwsze doświadczenia na polu sztuki wiązać można z koloryzmem. Anna Baranowa po latach napisała o pierwszej wystawie indywidualnej artysty w krakowskim ZPAP w 1960 roku: "Wystawa ta była zwieńczeniem i zamknięciem trwającego kilkanaście lat etapu kolorystycznego. Krytycy jednogłośnie zauważyli jego predylekcję tyleż do dekoracyjności, co do rytmizowania formy. (...) Sam czuje zmęczenie i przesilenie koloryzmem. Powstają wówczas charakterystyczne martwe natury, w których artysta wprowadza rygor pionowo-poziomych podziałów. Często ucieka się do ciekawego efektu obrazu w obrazie. W kompozycję o charakterze przedmiotowym wstawia obraz abstrakcyjny, jakby chcąc sprawdzić swoje możliwości w tym kierunku".

Prawdziwa przygoda z malarstwem nowoczesności i odkrywanie własnego sposobu artystycznej wypowiedzi, zaczęła się dla Kochanowskiego na początku lat 60. Artysta próbował w tym czasie swoich sił w malarstwie materii. Łącząc materię z elementami kolażu, tworzył niezwykle charakterystyczne prace - autonomiczne mikroświaty. W okresie od połowy lat 60. do końca lat 70. malarstwo Kochanowskiego intensywnie się przeobrażało.

Piotr Krakowski, ówczesny krytyk i współzałożyciel Grupy Krakowskiej, we wstępie do katalogu wystawy w Galerii Krzysztofory z 1967 roku napisał o malarstwie Kochanowskiego: "Na pierwszy rzut oka jest rzeczą zadziwiającą, skąd w malarstwie Mikołaja Kochanowskiego doszło do tak radykalnej przemiany, prowadzącej od postkapistowskiego koloryzmu do abstrakcji, do bardzo ograniczonych w kolorze, niemal monochromatycznych kompozycji, ze skrawków żelaza, stalowych listew, kawałków blachy miedzianej i cynkowej, kółek, zakrętek, gwoździ, umocowanych na powierzchniach jednolicie założonych lakierem lub wyklejonych papierem ściernym. (...) Obrazy które oglądamy w Krzysztoforach mają jednocześnie coś ze statyczności, precyzji, jasności abstrakcji geometrycznej i coś z żartu, dadaistycznego przymrużenia oka".

Faktycznie, użycie gotowych form do komponowania abstrakcji (plastikowe szufelki do śmieci, gumowe wycieraczki wejściowe, gumowe wężyki skręcone w spirale czy plastikowe talerzyki zakomponowane do góry dnem), nosiło silne znamię dadaizmu. Powstałe w ten sposób quasi-ready mades, tworzyły niezwykle indywidualne kompozycje abstrakcyjne - reliefy, czasem w delikatnych stonowanych, niezwykle wyważonych odcieniach, innym razem urzekające bogatą kolorystyką.

Po latach, jesienią 2017 roku, na okres kilku dni, prace Kochanowskiego powróciły do miejsca, z którym artysta był szczególnie związany, a mianowicie na ulicę Łobzowską 3, gdzie znajduje się siedziba Galerii ZPAP Pryzmat. W okresie okupacji artysta związany był z nią, pracując jako kelner oraz biorąc udział konspiracyjnych wystawach. Po wojnie natomiast powrócił tam jako członek związku plastyków. Tam też przed laty odbyły się dwie indywidualne wystawy Kochanowskiego (pierwsza w 1960 i trzecia w 1964). W tym roku odbyła się ostatnia wystawa prac Mikołaja Kochanowskiego, na której przedstawione zostały m.in. dwie prezentowane w katalogu prace.
Mikołaj Kochanowski urodził się w 1916 roku w Grosułowie w obwodzie chersońskim Imperium Rosyjskiego (obecnie Wełyka Michajliwka, Ukraina), zmarł w Krakowie w 1987 roku. Od 1921 mieszkał w Polsce. Od 1938 studiował w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych u Pawła Dadleza, Kazimierza Sichulskiego i Fryderyka Pautscha. W 1939 wziął udział w kampanii wrześniowej, podczas której został kontuzjowany. Po wyjściu ze szpitala polowego osiedla się we Lwowie. Do Krakowa wrócił w 1941. Od 1945 wrócił na studia; naukę kończy w 1947 w pracowni Hanny Rudzkiej-Cybis. Wkrótce potem został pierwszym spośród powojennych absolwentów, którzy otrzymali posadę starszego asystenta przy Katedrze Malarstwa na krakowskiej ASP. Pracował tam przez 34 lata. Jego uczniami byli m.in. Zbigniew Bajek i Tadeusz Wiktor. Równocześnie cały czas pracował nad swoją sztuką - rozpoczynając od klasycznego malarstwa szybko zaczął poszukiwania własnej formy wyrazu, którą odnalazł w abstrakcji geometrycznej, często tworzonej przy użyciu gotowych przedmiotów. Pierwszą wystawę indywidualną zorganizował w 1960 roku w Domu Plastyków. Uczestniczył w ponad 120 wystawach w kraju i za granicą, m.in. we Francji, Norwegii, na Węgrzech. Podróżował do Paryża i Włoch dzięki artystycznym stypendiom ministerialnym. Był artystą wszechstronnym, malował prace olejne, tworzył kolaże, wykonywał abstrakcyjne reliefy z użyciem gotowych przedmiotów (ready made), projektował wnętrza i dekoracje.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl