Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KOCHANOWSKI Mikołaj | Relief biały II, 1971 r.

Mikołaj KOCHANOWSKI (1916 Grosanłowo (Podole) – 1987 Kraków)

Relief biały II, 1971 r.

olej, relief, technika własna/płótno, 75,5 x 92 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"RELIEF BIAŁY" II. | 75 x 92 cm | MIKOŁAJ KOCHANOWSKI | KRAKÓW, DZIERŻYŃSKIEGO 21c/6 | 1971 r.'
opisany na odwrociu: 'TOPSIDE | góra | ^| "RELIEF BIAŁY" II | 75 x 92 CM. | MIKOŁAJ KOCHANOWSKI | KRAKÓW [dane adresowe artysty] | 1971'

WYSTAWIANY:
- Mikołaj Kochanowski (1916-1987). Malarstwo - Ready Made, Galerii Pryzmat, Kraków 6-19.09.2017
LITERATURA:
- Mikołaj Kochanowski (1916-1987). Album twórczości, red. Anna Baranowa, Dariusz Mielczarek, Maciej Jakubowski, Karolina Bańkowska, Paulina Józefczyk, Karolina Jarmóz, Kraków 2017, s. 43 (il.)

"Eksperyment, który podejmuje M. Kochanowski w obrazach (...), ma dwa główne aspekty. W pierwszym rzędzie dokonuje on doświadczeń w warstwie artystycznego tworzywa warunkującego byt obrazu. Druga część jego dokonań leży w kręgu ustalania pojęć składających się na słownictwo obrazowe. Gdy zdamy sobie sprawę, jak powstaje dzieło sztuki zawierające autentycznie nowe problemy we wszystkich jego znaczeniowych planach - przekonamy się, jak bolesny jest element ryzyka, który musi podjąć twórca w celu tworzenia każdej nowej twórczości".
Jan Pamuła, 1971

Dojrzała twórczość Mikołaja Kochanowskiego zdominowana jest przez kompozycje abstrakcyjne i konstrukcje reliefowe. Przeplatane w postaci dokładnie rozplanowanych układów formy wklęsłe i wypukłe oraz pasy i koła potrafią oszukiwać wzrok odbiorcy i skłonić go, by dłużej przyjrzał się pracy i przemyślał jej rozplanowanie przestrzenne. Wiele reliefów artysty z lat 70. składa się z abstrakcyjnych form, których zestawienia i kształty mogą się jednak kojarzyć z przedmiotami codziennego użytku. Artysta czerpie również poszczególne formy z produkcji przemysłowej.
Prezentowana praca stanowi natomiast przykład czysto abstrakcyjnego reliefowego dzieła Kochanowskiego. Połączenie niezwykle stonowanego doboru prostych form z monochromatyczną bielą może przypominać reliefy Henryka Stażewskiego. Pracę Kochanowskiego odróżnia jednak mnogość obłych i okrągłych kształtów, które charakteryzują wszystkie jego obrazy i reliefy z tej - uważanej za najbardziej udaną w jego pracy artystycznej - dekady. Rozróżnienie form obłych i prostokątnych, monochromatyczność i maksymalne uproszczenie kompozycji umożliwiają Kochanowskiemu wnikliwe studium istoty obrazu, skupienie się na wzajemnych relacjach i hierarchii jego elementów. W swoich abstrakcyjnych, analitycznych reliefach artysta wykazuje zafascynowanie powiązaniami pomiędzy materialnymi bytami i logicznymi pojęciami, światem fizycznym i światem idei.
Studia Mikołaja Kochanowskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych po pierwszym roku przerwał wybuch drugiej wojny światowej, podczas której aspirujący wtedy jeszcze artysta walczył w obronie kraju. Po zakończeniu wojny Kochanowski wrócił do edukacji artystycznej - w 1947 roku ukończył studia. Następnie, przez ponad trzydzieści lat, pracował w Akademii, karierę naukową wieńcząc tytułem docenta. Za swoją pracę pedagogiczną Kochanowski otrzymał m.in. srebrny i złoty Krzyż Zasługi oraz Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Uczestniczył w licznych zagranicznych wyjazdach artystycznych oraz wystawach w kraju i za granicą. Przez kilka dekad był także aktywnym uczestnikiem i organizatorem artystycznego środowiska w Krakowie.
Kochanowski został zapamiętany jako świetny pedagog - cierpliwy, pełen zrozumienia, zawsze okazujący wsparcie i służący radą. Jeden z jego uczniów, malarz i grafik, Tadeusz Gustaw Wiktor, tak opowiada o doświadczeniu nauki pod kierunkiem profesora Kochanowskiego: "Miałem do Mikołaja pełne zaufanie od samego początku; był przekonywający pod każdym względem; niewielu pedagogów zdobywało moje bezgraniczne zaufanie momentalnie. To było modelowe spotkanie Mistrz-Uczeń. Swą dydaktyczną grę wobec mnie stopniował z niebywałą mądrością; jakże bardzo był wymagający a zarazem jakże bardzo był delikatny, psychologicznie mądry. Dopiero to spotkanie prawidłowo ukierunkowało moje widzenie w zakresie ontologii obrazu. A gdy po wakacjach już na drugim roku dziękowałem mu za to wszystko, zaskoczył mnie po raz kolejny mniej więcej takimi słowami: - Proszę Pana, pan mi nic nie zawdzięcza, pan sobie to wszystko zawdzięcza, ja niczego pana nie nauczyłem, to pan się sam nauczył rysować. Ja tylko proces ten kontrolowałem i to wszystko. Gdy studentowi brak zdolności, nawet najlepszy profesor nic z niego nie wyciągnie. Ja byłem po to, aby wyzwolić z pana to, co pan w sobie miał od dawna" (Tadeusz Gustaw Wiktor, "Fragmenty z Kalendarium indywiduacyjnego" (1994), [w:] Mikołaj Kochanowski (1916-1987), [red.] Konstanty Węgrzyn, wyd. Salon Dzieł Sztuki Connaisseur, Związek Polskich Artystów Plastyków i Galeria Pryzmat, Kraków 2017, s. 23-24).

Mikołaj Kochanowski urodził się w 1916 roku w Grosułowie w obwodzie chersońskim Imperium Rosyjskiego (obecnie Wełyka Michajliwka, Ukraina), zmarł w Krakowie w 1987 roku. Od 1921 mieszkał w Polsce. Od 1938 studiował w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych u Pawła Dadleza, Kazimierza Sichulskiego i Fryderyka Pautscha. W 1939 wziął udział w kampanii wrześniowej, podczas której został kontuzjowany. Po wyjściu ze szpitala polowego osiedla się we Lwowie. Do Krakowa wrócił w 1941. Od 1945 wrócił na studia; naukę kończy w 1947 w pracowni Hanny Rudzkiej-Cybis. Wkrótce potem został pierwszym spośród powojennych absolwentów, którzy otrzymali posadę starszego asystenta przy Katedrze Malarstwa na krakowskiej ASP. Pracował tam przez 34 lata. Jego uczniami byli m.in. Zbigniew Bajek i Tadeusz Wiktor. Równocześnie cały czas pracował nad swoją sztuką - rozpoczynając od klasycznego malarstwa szybko zaczął poszukiwania własnej formy wyrazu, którą odnalazł w abstrakcji geometrycznej, często tworzonej przy użyciu gotowych przedmiotów. Pierwszą wystawę indywidualną zorganizował w 1960 roku w Domu Plastyków. Uczestniczył w ponad 120 wystawach w kraju i za granicą, m.in. we Francji, Norwegii, na Węgrzech. Podróżował do Paryża i Włoch dzięki artystycznym stypendiom ministerialnym. Był artystą wszechstronnym, malował prace olejne, tworzył kolaże, wykonywał abstrakcyjne reliefy z użyciem gotowych przedmiotów (ready made), projektował wnętrza i dekoracje.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl