Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GREENE Milton H. | Jacqueline Bisset

Milton H. GREENE (1922 Nowy Jork - 1985 Los Angeles)

Jacqueline Bisset

vintage print, data naświetlenia negatywu: 1983 r.
fotografia czarno-biała/papier barytowy, 24,2 x 19 cm


estymacja: 1 000 - 2 000

Jacqueline Bisset (ur. 1944), w dzieciństwie Jacquline chciała zostać baletnicą. W 1962 roku ukończyła szkołę im. Lycée Françaisa Charles`a w Londynie. Wówczas zafascynowało ją aktorstwo. Pobierała prywatne lekcje, pracowała jako modelka. Zaczęła grywać epizody w filmach już w 1964 roku, m.in. w Sposób na kobiety w reżyserii Richarda Lestera, jednak oficjalnie na wielkim ekranie zadebiutowała w Matni (Cul-de-sac) Romana Polańskiego w 1966 roku. Wzięła również udział w satyrycznej wersji filmów o przygodach Jamesa Bonda Casino Royale w 1967 roku. Przełom w karierze aktorki nastąpił rok pó¼niej, kiedy Mia Farrow zrezygnowała z roli Normy MacIver w Detektywie i ostatecznie powierzono ją Jacquline. Zaraz po zakończeniu zdjęć wystąpiła w sensacyjnym obrazie Bullitt u boku Steve`a McQueen w reżyserii Petera Yatesa. Sukces był ogromny. Młoda aktorka z dnia na dzień stała się gwiazdą. Ponadto, za kreację Vickie w Słodkiej je¼dzie (The Sweet Ride) była nominowana do Złotego Globu w 1968 roku. Do nagrody tej nominowana była również w 1979 roku za rolę w satyrze Kto zabił największych szefów kuchni w Europie (Who Is Killing the Great Chefs of Europe?). W 1973 roku zdobyła uznanie europejskiej krytyki dzięki roli w Nocy amerykańskiej (La nuit americaine) Françoisa Truffauta. W latach 80-tych popularność Jacqueline Bisset zaczęła słabnąć, ale mimo to nie zniknęła z ekranu. Zagrała tytułową rolę w telewizyjnej wersji Anny Kareniny w 1985 roku, w Bogatych i sławnych (Rich and Famous) w reżyserii Geroge`a Cukora, czy Pod wulkanem w reżyserii Johna Hustona. Zagrała również w Dzikiej Orchidei w 1990 roku u boku Mickey Rourke`a i Carre Otis.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GREENE Milton H.
Milton H. Greene (1922 Nowy Jork - 1985 Los Angeles) aktywny przez ponad cztery dekady fotograf mody oraz gwiazd kina i teatru. Fotografować zaczął w wielu 14 lat. Był stypendystą renomowanego Pratt Institite, potem kształcił się u fotoreportera Elliota Elisofena. Asystował również Louise Dahl-Wolfe, fotografce mody publikującej na łamach "Harper's Bazaar". W wieku 23 lat Greene był już znany jako "cudowny chłopiec fotografii kolorowej".
W latach 50. i 60. prace Greene'a pojawił pojawiały się w popularnych periodykach takich jak  "Life", "Look". "Harper's Bazaar", "Town & Country" i "Vogue". Obok Richarda Avedona, Cecila Beatona, Irvinga Penna, i Normana Parkinsona, uważa się go za jednego z fotografików, którzy podnieśli fotografię mody do poziomu sztuki.
Greene, który zaczynał od mody, największą sławę zyskał jako portrecista artystów, muzyków, filmowców, gwiazd teatru, filmu i telewizji. Zdolności reżyserskie pozwalały mu uchwycić prawdę psychologiczną modela połączoną z pięknem, naturalnością i elegancją. Częścią jego talentu było szczególne wyczucie czasu oraz umiejętność uchwycenia chwili połączona z umiejętnością budowania relacji z modelem.
Wśród portretowanych prze Miltona Greene'a byli m. in. Frank Sinatra, Grace Kelly, Marlene Dietrich, Sammy Davis Jr, Elizabeth Taylor, Cary Grant, Sophia Loren, Groucho Marx, Audrey Hepburn, Andy Warhol, Judy Garland, Alberto Giacometti, Lauren Hutton, Alfred Hitchcock, Romy Schneider, Laurence Olivier, Ava Gardner, Steve McQueen, Claudia Cardinale, Paul Newman, Lauren Bacall, Dizzy Gillespie, Catherine Deneuve i Norman Mailer oraz wielu innych.
Ale najbardziej artysta znany jest z fotografii Marilyn Monroe. Greene pierwszy zetknął raz się z Marilyn Monroe przy realizacji zlecenia dla magazynu "Look". Syn fotografia, Joshua Greene wspominał potem: "Ojciec i Marilyn poznali się w 1953 roku. To on przekonał Monroe do zerwania "niewolniczego" kontraktu z wytwórnią 20th Century Fox. On również zaaranżował zniknięcie Monroe, by potem wytoczyć proces wytwórni. Przez osiemnaście miesięcy sądowej batalii Marilyn mieszkała w Nowym Jorku, gdzie pobierała nauki śpiewu, tańca i gry aktorskiej. Ojciec wynajął dla niej pokój w Waldorf Astoria przy Park Avenue. Mieszkała też w naszym apartamencie przy Sutton Place i domu w Weston Connectiut. Marilyn była wtedy szczęśliwa. Odnalazła siebie. Zrobiła postępy w sztuce aktorskiej. No i miała mnie. Opiekowała się mną. Można powiedzieć że stałem się jej obiektem uwielbienia."
W rzeczywistości Marilyn Monroe poznała Miltona w 1949 roku. Jak później wspominała aktorka, pokazano jej "teczkę z najpiękniejszymi zdjęciami, jakie kiedykolwiek widziałam.". Marilyn spytała: Kto je zrobił? Przedstawiona Miltonowi, zdziwiona Marilyn, która zapewne spodziewała się zobaczyć starszego, statecznego fotografa, a ujrzała niskiego, ciemnowłosego, 27-letniego mężczyznę, wykrzyknęła: "Ależ pan jest po prostu chłopakiem!". Milton, nie zmieszany ani nie zbity z tropu, odpowiedział ponoć: "Cóż, pani jest po prostu dziewczyną..."
Bliższa zażyłość pomiędzy sławną aktorką i Miltonem H. Greene'em rozwinęła się w 1953 roku. Milton przez przeszło 4 lata, od 1953 do 1957 roku był jej fotografem, doradcą artystycznym i wspólnikiem w interesach: to on pomógł jej zakończyć niekorzystny kontrakt z 20th Century Fox i założyć własną niezależną firmę Marilyn Monroe Productions, Inc. Właśnie to dało wreszcie Marilyn wpływ na wysokość honorariów i możliwość wyboru projektów, a w efekcie role w filmach: "Przystanek autobusowy" (Bus Stop) i "Książę i aktoreczka" (The Prince and the Showgirl). Zażyłość pomiędzy słynnym fotografem i blond pięknością była bardzo bliska i niezwykle owocna. Milton zrobił Marylin parę tysięcy fotografii. Przez pewien aktorka czas mieszkała razem z rodziną Miltona, znajdując tam zawodowe i osobiste wsparcie. Wtedy też Milton i Marilyn stali się kochankami. Żona Greene'a, Amy, przez wiele lat zaprzeczała plotkom o romansie między Marilyn a Miltonem. Mówiła, że ona jako pierwsza dowiedziałaby się o tym. Jednak w końcu sama przyznała że Milton był trudnym do "opanowania" mężczyzną, a "Marilyn rozbijała małżeństwa, chociaż wcale tego nie chciała". To Milton przygotowuje Marilyn do wjazdu na jaskrawo różowym słoniu do Madison Square Garden, 30 marca 1955 r.
Współpraca pomiędzy Greene'm a Monroe została zerwana w 1957 roku, kiedy to trzeci mąż Marilyn, dramatopisarz Arthur Miller zaczął wtrącać się do interesów Marylin: Milton poczuł się urażony i wycofał się z Marilyn Monroe Productios, zakazując jednocześnie komukolwiek publikacji swoich fotografii. Z tego okresu pozostał prawdziwy skarb, przez wiele lat nie dostępny, gdyż archiwum fotografii Miltona H. Greena zostało częściowo opublikowane po jego śmierci w roku 1985. Uporządkowaniem i opracowaniem olbrzymiego dorobku zajął się syn Miltona, Joshua Greene, który był też laborantem ojca.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl