Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KISLING Mojżesz | Akt leżący, 1923

Mojżesz KISLING (1891-1953)

Akt leżący, 1923

olej, płótno, 74 x 101
sygn. l.d: Kisling

Studia artystyczne odbył Kisling w l. 1907-1911 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. W 1911 r. wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg artystów École de Paris. W 1912 r. poznał w bretońskim Audierne Władysława Ślewińskiego; koncepcje syntetyzmu i dekoracyjna stylistyka École de Pont-Aven znalazły odzwierciedlenie w malowanych wówczas przez Kislinga martwych naturach. Na przełomie 1912 i 1913 r. artysta przebywał w Céret we wschodnich Pirenejach, gdzie zasymilował zasady kubistycznej estetyki dzięki kontaktom z Pablem Picassem, Georgesem Braque`iem, Juanem Grisem i Maxem Jacobem. W Paryżu jego twórczość promował polski krytyk Adolf Basler, który jako przedstawiciel berlińskiego awangardowego pisma "Die Aktion" propagował sztukę artysty także w Niemczech. Kisling uczestniczył w paryskich Salonach: Jesiennym (1912, 1913, 1920, 1925, 1928-33, 1947, 1948, 1958), Niezależnych (1913, 1921, 1922, 1925) i Tuileries (1913-1928, 1932, 1933, 1950). Brał udział w ekspozycjach Nowej Secesji Monachijskiej, w pokazach Galerie Dietzel w Monachium i berlińskiej Wolnej Secesji (1914). Jego pracownia przy rue Joseph-Bara 3 na Montparnassie była miejscem spotkań artystyczno-intelektualnej elity; bywali w niej Pablo Picasso, André Derain, Juan Gris, Amedeo Modigliani i Chaim Soutine. Szczególnie bliskie więzi łączyły artystę z Modiglianim, który - podobnie jak Kisling - poszukiwał oryginalnej stylistyki malarskiej parafrazującej renesansowe wzory. Kisling stał się jednym z czołowych reprezentantów École de Paris skupiającej przybyłych z Europy Środowo-Wschodniej i Rosji artystów żydowskiego pochodzenia. Dzięki swym towarzyskim koligacjom i finansowym sukcesom zdobył miano "księcia Montparnasse`u". Przyjacielskie relacje łączyły go z polskimi twórcami: Tadeuszem Makowskim, Eugeniuszem Zakiem, Ludwikiem Markusem, Romanem Kramsztykiem i Melanią Mutermilch. Za udział w walkach Legii Cudzoziemskiej w czasie I wojny światowej otrzymał obywatelstwo francuskie. Ranny podczas bitwy pod Clarency odbył w 1916 r. rekonwalescencję w Hiszpanii. Na lata 1917-1940 przypadają największe sukcesy artysty. Indywidualne prezentacje jego prac organizowały paryskie galerie: Druet (1919), Guillaume (1924), Bernheim (1924), Carmine (1927), Girard (1924, 1931), Stein (1937), Drouant-David (1951, 1953). Jego malarstwo było eksponowane także w Carnegie Institute w Pittsburghu (1934), Leicester Gallery (1937) i Redfern Gallery (1956) w Londynie, Marsylii (1940, 1950) i Los Angeles (1942). Swoje obrazy pokazywał ponadto w Sztokholmie i Oslo (1917), na Biennale w Wenecji (1921, 1928, 1932, 1935) oraz w monachijskich galeriach Goltza (1921) i Thannhausera (1927). Uczestniczył w I Międzynarodowej Wystawie Nowej Sztuki w Düsseldorfie (1922), w Salonie Jesiennym Berlińskiej Secesji i Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Dreźnie (1926). Artysta brał udział w pokazach sztuki polskiej w Paryżu (1916, 1920, 1922, 1929) i Brukseli (1928/29). W Polsce wystawiał z Ekspresjonistami Polskimi (Kraków, 1917) oraz uczniami Pankiewicza (Warszawa, 1923; Kraków, 1924). Był członkiem Związku Zawodowego Malarzy i Rzeźbiarzy Polskich w Paryżu założonego w 1922 r. Odbył liczne podróże do Holandii, Anglii i Włoch; często przebywał w Prowansji, której pejzaż stanowił dla niego nieustające wyzwanie artystyczne. Po wybuchu II wojny światowej wstąpił w szeregi armii francuskiej. W 1940 r., uciekając przed gestapo, wyjechał do Hiszpanii, następnie do Portugalii i Stanów Zjednoczonych. W 1941 r. osiadł w Nowym Jorku, gdzie wystawiał w Whitney Museum of Art. W 1945 r. powrócił do Francji i zamieszkał w Sanary-sur-Mer. Retrospektywne ekspozycje prac Kislinga odbyły się w Musée du Petit Palais w Genewie (1983) i Musée du Grand Palais w Paryżu (1984).
W malarstwie Kislinga z lat 1912-1918 przejawiła się fascynacja sztuką Cézanne`a; w martwych naturach i pejzażach artysta syntetyzował i geometryzował bryły, spiętrzał plany kompozycyjne, wprowadzał podwyższony punkt widzenia zacieśniający przestrzeń obrazową. W latach 1920. artysta opowiedział się jednak za tradycyjnym warsztatem malarskim i wybrał kontynuację sztuki "muzealnej". Do Tycjanowskiej konwencji obrazowania odwołał się Kisling w prezentowanym akcie, przywołując z pamięci wyobrażenia Wenus śmiało odsłaniającej swe boskie ciało. Prowadząc artystyczny "dialog" z niedoścignionym mistrzem renesansu Kisling stworzył tu oryginalną formułę ujęcia modelki leżącej na wzorzystych tkaninach odcinających się intensywnością czerwieni i błękitów od neutralnego, ciemnego tła. Ewokowana w obrazie aura sennego rozmarzenia, klimat intymności i zintensyfikowanego sensualizmu pozwalają nam myśleć o wyobrażeniach odalisek w obrazach "orientalistów" epoki romantyzmu. Subtelny, giętki kontur obiegający sylwetkę pogrążonej we śnie modelki harmonijnie dopełnia wyrazisty, światłocieniowy modelunek wydobyty miękko kładzionymi plamami złamanych różów, bieli i żółcieni przybierających w cieniu zielonkawy ton. Finezja oddania subtelnej karnacji młodej kobiety dorównuje perfekcji aktów malowanych przez "gigantów" baroku, Rubensa i Velazqueza. Wysmakowana, wąska gama kolorystyczna daje świadectwo kolorystycznej wrażliwości Kislinga, która współgra tu ze znakomitym opanowaniem rysunkowego warsztatu. Dekoracyjność kompozycji można też interpretować w kategoriach trawestacji konwencji malarstwa salonowego. Dzięki swym artystycznym walorom omawiane dzieło zasługuje na miejsce w najbardziej prestiżowych galeriach i kolekcjach sztuki XX wieku. Na rynku polskim i światowym dawno nie prezentowano obrazu o takiej klasie malarskiej. W dobie gdy coraz trudniej o wybitne dzieło sztuki pojawienie się dzieła z najbardziej reprezentatywnego okresu Mojżesza Kislinga na aukcji malarstwa jest wielkim wydarzeniem o skali międzynarodowej. Obraz został zreprodukowany w monografii pióra Josepha Kessela, "Kisling" (New York 1971, il. 19 na s. 76). Należał do kolekcji Alberta C. Barnesa, który zbił fortunę jako wynalazca leku Argyrol, miłośnika sztuki i fundatora Barnes Foundation w Merion w Pensylwanii. Barnes podczas swego pobytu w Paryżu w latach 1922-1923 zaczął kupować i lansować artystów należących do Ecole de Paris, przede wszystkim Soutina, Lipchitza, Modiglianiego i Kislinga. Kolekcjonował także dzieła wielkich mistrzów francuskiego malarstwa, Cézanne`a, Renoira, Matisse`a, Picassa i Deraine`a. W późniejszych latach obraz trafił do kolekcji Państwa Wendell Cherry, Luiscille, Kentucky. Od 1998 roku własność prywatna.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KISLING Mojżesz
Urodził się w Krakowie, zmarł w Sanary-sur-Mer we Francji. Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Pankiewicza. Od 1911 roku w Paryżu. Czołowy przedstawiciel Ecole de Paris. Wystawiał swoje prace na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Zaprzyjaźniony z Picassem, Soutine`m, Modiglianim. Wystawiał w galeriach europejskich, także w ramach prezentacji polskiej sztuki w Paryżu i Brukseli. Należał do związku zawodowego polskich artystów w Paryżu. Od 1941 roku przebywał w Nowym Jorku - do Francji powrócił po wojnie. Artysta opowiadał się za tradycyjnym warsztatem malarskim. Poszukiwał własnych form, portrety nawiązywały do sztuki włoskiego renesansu, kwiaty miały stylizację malarstwa holenderskiego, pejzaże nawiązywały do malarstwa metafizycznego. Ukształtował swój własny styl. Malarz znany i ceniony na świecie.
Ojciec Jana Kislinga.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl