Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KISLING Mojżesz | Dziewczyna z Marsylii , 1950 r.

Mojżesz KISLING (1891-1953)

Dziewczyna z Marsylii , 1950 r.

olej/płótno, 101 x 73 cm
sygnowany i datowany l.d.: `Kisling | 1950`
na odwrociu dwie papierowe nalepki paryskiej firmy `ANDRE CHENUE et FILS` oraz papierowa nalepka z tytułem i opisaniem obrazu

POCHODZENIE:
- Kohn, Paryż, 13.06.1996, poz. 78
- Galerie Matignon, Paryż 2003
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone

LITERATURA:
- J. Kessel, J. Kisling, Kisling, Turin 1971, vol. I, s. 87, nr 32
- Katalog aukcji, Kohn, Paryż, 13.06.1996, poz. 78, s. 19

Dziewczyna z Marsylii, jedna z najciekawszych powojennych kompozycji Mojżesza Kislinga, ikonograficznie jest bliska wykształconemu przez artystę jeszcze w okresie międzywojennym modelowi portretu mizerabilistycznego. Na swoich obrazach z przełomu lat 20. i 30. Kisling, podobnie jak kilku innych malarzy związanych ze Szkołą Paryską, ukazywał kobiety pogrążone w cichej i bezczynnej zadumie. Na melancholijnych portretach nie widać jednak tradycyjnych atrybutów smutku. Na obrazach brak emblematów przemijania czy gestów zadumy. Kislingowi w stworzeniu atmosfery wystarczają oczy modela i zastygły, dostojny układ jego ciała. Wizerunek "Dziewczyny z Marsylii" gra jednak nie tylko z konwencją sformułowanego przez Kislinga modelu przepojonego melancholią portretu, ale także z wielką tradycją malarstwa. Choć na pierwszy rzut oka może się to wydawać niejasne, obraz podejmuje subtelny dialog z jednym z arcydzieł renesansu: eksponowaną w Luwrze "Mona Lisą" Leonarda da Vinci. Zarówno upozowanie modelki, jak i kilka detali wydają się bezpośrednio zaczerpnięte z obrazu włoskiego geniusza. Skrzyżowane dłonie, kamienny parapet, spływające na ramiona włosy czy wreszcie zagadkowy uśmiech to chyba najważniejsze z "niebezpiecznych związków" zachodzących między obrazami. Oddziaływanie "Mona Lisy" na Kislinga wydaje się tym bardziej prawdopodobne, jeśli wziąć pod uwagę, że artysta już od wczesnej młodości studiował renesansowe kompozycje znajdujące się w zbiorach Luwru. Przebywał też w Paryżu w okresie frenetycznej gorączki jaka, rozpętała się w 1911 roku po kradzieży obrazu, był w mieście w 1919 roku, kiedy Marcel Duchamp sparodiował portret w słynnym "L.H.O.O.Q.". W dialog z obrazem Leonarda wchodziło ponadto wielu artystów, z którymi przyjaźnił się Kisling, m.in. Amadeo Modigliani.

W latach 1907-11 studiował malarstwo w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. Za jego radą, wraz z Szymonem Mondzaine, wyjechał na dalsze studia do Paryża. Tam jego twórczością zainteresowali się krytycy André Salmon i Adolf Basler, otrzymał też stypendium od anonimowego mecenasa z Rosji. Nazywany był "księcia Montparnasse`u ze względu na koligacje towarzyskie i sukcesy finansowe. Przyjacielskie relacje łączyły go z polskimi twórcami: Tadeuszem Makowskim, Eugeniuszem Zakiem, Ludwikiem Markusem, Romanem Kramsztykiem i Melą Muter. Za udział w walkach Legii Cudzoziemskiej w czasie I wojny światowej otrzymał obywatelstwo francuskie. Ranny podczas bitwy pod Clarency odbył w 1916 roku rekonwalescencję w Hiszpanii. W czasie II wojny światowej wstąpił do armii francuskiej. W 1940 przez Hiszpanię i Portugalię wyjechał do Nowego Jorku. Po wojnie ok. 1946 wrócił do Sanary-sur-Mer. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris lat międzywojennych. Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Był jednym z czołowych reprezentantów École de Paris skupiającej przybyłych z Europy Środowo-Wschodniej i Rosji artystów żydowskiego pochodzenia. "We wczesnej fazie twórczości Kislinga z lat 1912-18 znalazła wyraz fascynacja sztuką Cezanne`a; w martwych naturach i pejzażach artysta syntetyzował i geometryzował bryły, spiętrzał plany kompozycyjne, wprowadzał podwyższony punkt widzenia zacieśniający przestrzeń obrazową. (…) Pod wpływem kontaktów z kubistami malował południowo-francuskie pejzaże o geometryzującej stylistyce zapożyczonej z obrazów Picassa i Braque`a z ok. 1909 roku. Poszukiwał formuły dekoracyjności, w której zsyntetyzowane bryły architektoniczne współgrają z organicznymi formami natury. (…) W pejzażach ujmował kształty sylwetowo, zaś barwom nadawał intensywność porównywalną z fowistyczną paletą. W latach 1917-18, prócz widoków z Saint-Tropez, które cechowała rozbielona paleta i eteryczność, powstawały krajobrazy o pogłębionej ekspresji ewokowanej przez gamę ostrych, mocnych, kontrastowo zestawionych barw; te graniczące z abstrakcją, stężone w wyrazie kompozycje malowane były impastowo, ukośnymi pociągnięciami pędzla. Niektóre widoki portów z żaglówkami i opustoszałym nadbrzeżem nawiązywały do poetyki "malarstwa metafizycznego". W pejzażach Kisling nawiązywał także do szesnastowiecznych schematów kompozycyjnych, przedstawiając krajobrazy rozległe, budowane kulisowo, o sugestywnie oddanej głębi przestrzennej". - Irena Kossowska

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KISLING Mojżesz
Urodził się w Krakowie, zmarł w Sanary-sur-Mer we Francji. Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Pankiewicza. Od 1911 roku w Paryżu. Czołowy przedstawiciel Ecole de Paris. Wystawiał swoje prace na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Zaprzyjaźniony z Picassem, Soutine`m, Modiglianim. Wystawiał w galeriach europejskich, także w ramach prezentacji polskiej sztuki w Paryżu i Brukseli. Należał do związku zawodowego polskich artystów w Paryżu. Od 1941 roku przebywał w Nowym Jorku - do Francji powrócił po wojnie. Artysta opowiadał się za tradycyjnym warsztatem malarskim. Poszukiwał własnych form, portrety nawiązywały do sztuki włoskiego renesansu, kwiaty miały stylizację malarstwa holenderskiego, pejzaże nawiązywały do malarstwa metafizycznego. Ukształtował swój własny styl. Malarz znany i ceniony na świecie.
Ojciec Jana Kislinga.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl