Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KISLING Mojżesz | Mona Luisa, 1952 r.

Mojżesz KISLING (1891-1953)

Mona Luisa, 1952 r.

olej/płótno, 55,5 x 46,5 cm
sygnowany i datowany p.g.: 'Kisling | 1952'

POCHODZENIE:
- kolekcja Calfan, Paryż
- dom aukcyjny Tajan, Paryż, grudzień 2009
- kolekcja prywatna, Polska

LITERATURA:
- Joseph Kessel, Henri Troyat, Kisling 1891-1953, katalog raisonné, t. 2, Torino 1982, s. 101, poz. kat. XXVIII (il.)


Kisling przybył do Paryża w 1910 roku. Mona Lisa zniknęła w biały dzień z ikonicznego Salon Carré w 1911 roku. Historia kradzieży wstrząsnęła Paryżem aż do jego fundamentów, a miasto przez długi czas żyło poszukiwaniami Giocondy. O ten haniebny występek niesłusznie posądzany był nawet zamieszkały w okolicach Montmartre’u poeta Guillaume Apollinaire, co zrodziło niemałą sensację ze strony paryskiej publiki oraz konsternację środowiska École de Paris, do którego należał również Kisling. Tytuł obrazu nasuwa pytanie, czy prezentowana praca, malowana blisko 40 lat później, jest powrotem do nagłośnionych wydarzeń z 1911 roku i ich figlarnym przetworzeniem? Być może artysta pragnął odbyć podróż sentymentalną, kiedy to będąc wiernym bywalcem kawiarni "La Rotonde" i "Le Dôme", zachłysnął się życiem paryskiej bohemy i został przez nią przyjęty z otwartymi rękoma? Pracownia Kislinga była zawsze wypełniona po brzegi artystami różnej maści, których Klingsland słusznie nazywa "rywalami", a nie "uczniami", jako że w ich poczet wchodzili Amadeo Modigliani, Pablo Picasso czy wymieniony wcześniej buntownik Guillaume Apollinaire. Kisling portretuje patrzącą melancholijnie dziewczynę o rudych, lekko kręconych włosach na ciemnozielonym tle. Wyraz twarzy Mona Luisy, na której odnotować można znużenie i smutek, w niczym nie przypomina łagodnego uśmiechu Mona Lisy. Z jasnym kolorytem cery wspaniale współgrają migdałowe zielone oczy oraz wyszukany purpurowy sweter. W kompozycji pobrzmiewa kunsztownie wyważoana kompozycja leonardowska, powaga i piękno niderlandzkich martwych natur i charakterystyczna dla malarza bizantyjska dekoracyjność.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KISLING Mojżesz
Urodził się w Krakowie, zmarł w Sanary-sur-Mer we Francji. Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Pankiewicza. Od 1911 roku w Paryżu. Czołowy przedstawiciel Ecole de Paris. Wystawiał swoje prace na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Zaprzyjaźniony z Picassem, Soutine`m, Modiglianim. Wystawiał w galeriach europejskich, także w ramach prezentacji polskiej sztuki w Paryżu i Brukseli. Należał do związku zawodowego polskich artystów w Paryżu. Od 1941 roku przebywał w Nowym Jorku - do Francji powrócił po wojnie. Artysta opowiadał się za tradycyjnym warsztatem malarskim. Poszukiwał własnych form, portrety nawiązywały do sztuki włoskiego renesansu, kwiaty miały stylizację malarstwa holenderskiego, pejzaże nawiązywały do malarstwa metafizycznego. Ukształtował swój własny styl. Malarz znany i ceniony na świecie.
Ojciec Jana Kislinga.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl