Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FLORENCKI naśladowca Salvatora Rosy | Apollo i Marsjasz, druga tercja XVII wieku

naśladowca Salvatora Rosy FLORENCKI

Apollo i Marsjasz, druga tercja XVII wieku

olej, płótno dublowane; 83,3 x 74,3 cm

Obraz przedstawia epizod znany z mitologii greckiej, kiedy to Apollo, po wygranym pojedynku muzycznym z Marsjaszem, żywcem odziera go ze skóry, przywiązawszy uprzednio do gałęzi drzewa. Tym samym karze bożka leśnego (Marsjasz był jednym z sylenów bądź satyrów) za zuchwalstwo i pychę, jaką ten okazał, mierząc się z mieszkańcem Olimpu. We współzawodnictwie tym Marsjasz grał na flecie (lub oboju, po grecku aulos), Apollo zao na lirze - oba te instrumenty ukazane na obrazie, leżą na ziemi pod nogami Marsjasza; lirę częściowo przykrywa kawałek czerwonej tkaniny, będący zapewne płaszczem Apolla. Marsjasz został ukazany jako satyr. Scena odbywa się na wzniesieniu, kilka półnagich postaci obserwuje zemstę Apollina. Sš to prawdopodobnie inni bogowie łąkowi i leśni, opłakujący śmierć Marsjasza. W dolinie płynie potok, mający zapewne wyobrażać rzekę, która powstała z ich łez lub z krwi zabitego. Inna legenda głosiła, że to Apollo, pożałowawszy swej gwałtowności, zamienił Marsjasza po śmierci w rzekę. Wyraźnie widoczna, większa rzeka, która wśród wzgórz błyszczy w oddali, na zamknięciu owej doliny, to niewątpliwie Meander, płynący przez Frygię w Azji Mniejszej, do którego miał wpadać strumień, ochrzczony imieniem Marsjasza. (uwagi zaczerpnięte z ekspertyzy)
”Opiniowany obraz jest niewątpliwie oryginalnym, dobrej klasy dziełem, namalowanym we Włoszech w 2 tercji XVII w. Z dużym prawdopodobieństwem można określić miejsce jego powstania jako Florencję, choć - zwłaszcza w pełnej dramatyzmu partii krajobrazowej, z drzewami o połamanych konarach - wyraźnie nawiązuje do Salvatora Rosy (1615-1673). Ten, pochodzący z Neapolu, a działający głównie w Rzymie, słynny pejzażysta, portrecista i batalista, przebywał jednak w latach 1640-49 we Florencji, pracując na zlecenie głównie kardynała Gian Carlo Mediciego, młodszego brata wielkiego księcia Toskanii, Ferdynanda II. Istniała zatem możliwość wywarcia bezpośredniego wpływu na miejscowe środowisko. Umiejscowieniem w kręgu szkoły florenckiej można wytłumaczyć typ i charakterystykę postaci Apolla, a także sposób potraktowania draperii i elementów martwej natury, odmienny od charakterystycznego dla Rosy. Ten rodzaj malowania - gładki, precyzyjny, zacierający ślady pędzla, oddający drobne fałdy draperii, szczegóły ozdobnych butów Apollina oraz metaliczne bliki na jego lirze i kołczanie - jest typowy dla szkoły florenckiej. Postać Apolla przypomina występujące na obrazach takich jej przedstawicieli, jak Giovanni Bilivert (1576-1644; sam stworzył monumentalną wersję tematu Apolla i Marsjasza, obecnie w Galeria Palatina we Florencji), Felice Ficherelli zw. Riposo (1605-1669), Jacopo Vignali (1592-1664), czy Lorenzo Lippi (1606-1665), który zresztą przyjaźnił się z Rosą podczas jego pobytu w Toskanii.” (cytat z ekspertyzy)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl