Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NATALIA LL (Natalia Lach-Lachowicz) | Sztuka konsumpcyjna, 1974 r.

(Natalia Lach-Lachowicz) NATALIA LL (1937 - 2022)

Sztuka konsumpcyjna, 1974 r.

fotografia barwna/papier fotograficzny
autorski montaż 12 fotografii, każda w formacie 5 x 6,5 cm, fotografie umieszczone na płycie 50 x 50 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'NATALIA LL | 1974'
na odwrociu naklejka z opisem pracy: 'Natalia LL | Consumption Art | 1974', stempel wywozowy z DESY oraz naklejka z numerem: 'DI438/75| SEBB'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Uśpiony kapitał, wystawa w Muzeum Pałacu w Wilanowie, 2010
LITERATURA:
- Uśpiony kapitał, katalog wystawy w Muzeum Pałacu w Wilanowie, Fundacja Profile, Warszawa 2010, kat. 171

"Sztuka konsumpcyjna", to jedna z najbardziej znanych realizacji artystycznych Natalii LL. To cykl poklatkowego zapisu twarzy modelki, która imituje fellatio w akcie jedzenia. W zdjęciach artystki pozornie niewinna czynność zyskuje silnie erotyczną wymowę. Paweł Mościcki pisał: "(…) W cyklach fotografii "Sztuka konsumpcyjna" i "Sztuka post-konsumpcyjna" realizowanych w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych Natalia LL wykorzystuje 'notacje' drobnych wydarzeń jako elementy gry z wyobrażeniami, fantazmatami o początkach. Nie sposób rozstrzygnąć, czy kobieta na zdjęciach z bananem (…) je, czy odgrywa seks oralny. Na filmie 'Sztuka konsumpcyjna' z jej ust wypływa coś, co może być jednocześnie śliną, mlekiem i nasieniem. Z innych zdjęć można wyprowadzić jeszcze inny trop: to 'papu' albo kisiel, jaki podaje się dzieciom. Wszystkie te ambiwalencje nie tylko nie znikają, ale wręcz nasilają się w cyklu 'Sztuka postkonsumpcyjna', gdzie portretowana kobieta wydaje się odgrywać niejednoznaczność samej sceny pierwotnej (Paweł Mościcki, Gracje początków, [w:] 3 kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum, katalog wystawy w Galeria Zachęta, Warszawa 2011, s. 44-45).

W latach 60-tych i 70-tych artystka jako jedna z pierwszych w Polsce podjęła jej krytykę, oskarżając konceptualizm o zbytnie zracjonalizowanie i pomijanie cielesnej zmysłowości. W prezentowanej pracy Natalia LL odnosi się także do ikonosfery kultury popularnej, często wiążącej konsumpcję z motywami erotycznymi. Stosunek artystki do konsumpcji i kształtowania wizerunku kobiety w kulturze popularnej był jednak różnie interpretowany. Piotr Piotrowski na przykład zauważał, że w latach 70-tych, gdy kultura masowa PRL-u była dość purytańska, a produkty konsumowane przez modelkę trudno dostępne, dzieło mogło być w sposób przewrotny zachętą do konsumpcji. Agata Jakubowska podkreślała natomiast aktywną rolę przedstawionej w filmie modelki, która kontrastuje z wiązanym z kulturą masową postrzeganiem kobiety jako biernego "obiektu erotycznej kontemplacji".

W latach 1957-63 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. W 1970 roku razem ze Zbigniewem Dłubakiem, Andrzejem Lachowiczem i Antonim Dzieduszyckim, założyła galerię i grupę Permafo, która funkcjonowała do lat 80. Galeria była jednym z najważniejszych ogniw artystycznego fotomedializmu. Od 1975 roku związana z międzynarodowym ruchem sztuki feministycznej. W 1976 jej praca Sztuk a konsumpcyjna znalazła się na okładce międzynarodowego pisma "Flash art". W 1977 została stypendystką Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. W latach 1978-95 pełniła funkcję komisarza, a następnie była wiceprzewodniczącą Międzynarodowego Triennale Rysunku we Wrocławiu. W 1991 roku otrzymała stypendium Verein Kulturkontakte w Wiedniu, a w 1994 została stypendystką Pro-Helvetia. Od 1964 członkini ZPAF. W maju 2007 roku została odznaczona Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" a w 2013 otrzymała Nagrodę im. Katarzyny Kobro. W swojej twórczości posługuje się głównie fotografią i wideo, realizuje również prace malarskie i rysunkowe.

Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
NATALIA LL (Natalia Lach-Lachowicz)

W latach 1957-1963 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Stanisława Dawskiego, w 1963 r. uzyskała dyplom. Zajmuje się malarstwem, fotografią, rysunkiem sztuką performance i wideo. W 1970 r. była współzałożycielką Galerii Permafo we Wrocławiu. Od 1975 r. włączyła się do międzynarodowego ruchu sztuki feministycznej, brała udział w licznych sympozjach i wystawach. w latach 1978-81 pełniła funkcję komisarza I i II Międzynarodowego Triennale Rysunku we Wrocławiu, a w latach 1989- 1995 była wiceprzewodniczącą IV i VI Triennale. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku (1977), "Verein Kulturkontakte" w Wiedniu (1991) oraz Pro-Helvetia w Szwajcarii (1994).

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl