DWIE SCENY BATALISTYCZNE - POTYCZKI JAZDY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ I TURECKIEJ
a) ŚMIERĆ TURECKIEGO CHORĄŻEGO Olej, deska; 17,8 x 26,4 cm. Na odwrocie po prawej ołówkiem końcówka numeru:.. 33; po lewej u góry pęknięcie deseczki podklejone białym kartonem.
Dwie, stanowiące oczywiste pendant, późnobarokowe kompozycje batalistyczne dobrego pędzla (ale z pewnością nie Jana Bogumiła Plerscha, jak chciałaby tradycja) powstały zapewne nie bez związku z zainteresowaniem Europy toczonymi w drugiej połowie XVIII stulecia wojnami z Turcją, stanowiącymi kontynuację sukcesów z końca wieku poprzedniego: rosyjsko-turecką z lat 1768-1774, względnie kolejną, toczoną przez te państwa w latach 1787-1792, w latach 1788-1789 z udziałem Austrii. Nie są to oczywiście sceny stricte historyczne, a walczący po obu stronach są silnie stypizowani, do tego stopnia, że żołnierze chrześcijańscy mogą być równie dobrze Serbami, Węgrami, Polakami czy Rosjanami. Twórca obrazów znał za to doskonale repertuar podstawowych, w wieku XVIII już obiegowych motywów ikonograficznych (kompozycja poszczególnych grup jeźdźców, pozy martwych czy rannych koni, trup w ryzykownym skrócie na pierwszym planie), po większej części wypracowanych jeszcze w wieku poprzednim. Skłonni jesteśmy sytuować go w najszerzej pojętym kręgu uczniów i naśladowców Francesca Casanovy (1727-1803), który z kolei kontynuował na sposób nieco kameralny wielką tradycję Jacques`a Courtois Bourguignona.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl