Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
Malarz nieokreślony francuski, ok. poł. XVIII | SIELANKA PASTERSKA W PEJZAŻU Z ANTYCZNYMI BUDOWLAMI

nieokreślony francuski, ok. poł. XVIII Malarz

SIELANKA PASTERSKA W PEJZAŻU Z ANTYCZNYMI BUDOWLAMI

Olej, płótno; 72 x 88,5 cm
Podpisany jasną farbą z lewej u dołu: Eustache Le Sueur.
Ostatni człon sygnatury niewyraźny; czytelne tylko "s". Sygnatura nie jest też zbieżna z dostępnymi wzorami sygnatur potwierdzonych dzieł tego malarza w stopniu pozwalającym na pozytywną identyfikację. Ponadto obraz wyraźnie odbiega cechami stylistycznymi, kompozycyjnymi i techniką malarską od znanych dzieł Eustache Le Sueura (1617-1655), należy więc przyjąć że sygnaturę umieszczono tak dawno, że nie wyróżnia się w oświetleniu ultrafioletowym, jednak nie stanowi ona autografu tego artysty. Stan zachowania: obraz jest po dawnej konserwacji, w promieniowaniu ultrafioletowym widać ślady punktowych uszkodzeń na całej powierzchni, zwłaszcza w narożnikach i w obrębie roślinności. Widać również ślady przemycia.

Opinia Marii Kluk
Obraz przedstawia sielankową scenę z życia wiejskiego na tle bogatego pejzażu. Kompozycję wyraźnie rozdzielają grupy wyniosłych drzew. Dwa z nich skrzyżowały swe pnie po środku obrazu. Całość ujmują w ramy z prawej i z lewej strony grupy drzew rosnące na skałach. W dwóch prześwitach widzimy: z lewej strony, fragmenty okazałych, antykizujących budowli oraz obelisk; z prawej - malowniczy most i przytulone doń domostwa. Most wznosi się nad potokiem, który z prawej strony spływa malowniczą kaskadą. Na pierwszym planie, od lewej strony ku prawej, wędruje grupka trzech osób: przodem idzie młodzieniec grający na klarnecie (instrument ten skonstruowano na przełomie XVII i XVIII wieku), za nim podąża młody pasterz (z kijem pasterskim w dłoni), prowadzący za rękę idącą tanecznym krokiem młodą dziewczynę z koszem wypełnionym zielem. Ogólną tonację, z przewagą błękitów, szarej zieleni, delikatnych brązów wzbogacono akcentami żywszych kolorów w strojach postaci: różem spódnicy, jasną czerwienią kaftana pasterza i złocistym beżem szatki muzykanta. Błękitne spodnie młodych mężczyzn i jasnożółty kapelusz dziewczyny uzupełniają radosną kompozycję barw, podkreślającą wrażenie nastroju beztroskiej wędrówki przez idealną krainę.
Sposób malowania: uproszczony i schematyczny w obrębie pejzażu, wyrafinowany w rysunku i podkreślony przez subtelne impasty wydobywające szczegóły, zwłaszcza w obrębie postaci (kapelusz pasterki, roślinki w jej koszu, brzeg klarnetu, owoce na drzewie) wskazują iż obraz, przypuszczalnie, miał pełnić funkcję supraporty, tj. był dziełem którego dolne partie mogły być oglądane jeszcze dość szczegółowo, i dlatego były wykonane z większą troską o detal i wyrazistość, natomiast część górna, z oczywistych względów, tej staranności nie wymagała.
Omówiona wcześniej zasada budowania kompozycji z prześwitami funkcjonowała w malarstwie europejskim już od końca XVI wieku (Niderlandy). Rozpowszechniła się w XVII wieku, i była szczególnie popularna wśród artystów flamandzkich i francuskich, a w malarstwie prowincjonalnym przetrwała jeszcze w pierwszej połowie XVIII wieku. Interesującym przykładem potwierdzającym tradycyjność takiej kompozycji może być obraz nieznanego malarza francuskiego datowany na drugą połowę XVII wieku, przedstawiający trójkę wieśniaków z osiołkiem na tle pejzażu w zbiorach Muzeum Puszkina w Moskwie (nr. inw. 2405; por. State Pushkin Museum of Fine Arts, Catalogue of Painting, Moscow 1995, s. 277). W tym obrazie również widzimy drzewa po środku i po bokach, oraz trzyosobową grupę na pierwszym planie - jednak zdecydowanie reprezentującą społeczność wiejską, a w prześwitach z lewej i z prawej widać typowo chłopskie domostwa.
W naszym obrazie w postaciach pierwszego planu odnajdujemy echa twórczości francuskich artystów XVII wieku, na przykład taneczny krok dziewczyny i sugerujące ruch drobne fałdy jej sukni przypominają rozwiązania Jacquesa Stelli (1596-1657) w obrazie Tolerancja Tytusa w zbiorach Fogg Art Museum, Harvard University, Cambridge, USA. Jednak fantastyczna architektura w tle z lewej strony świadczy o znajomości (choćby za pośrednictwem grafiki) osiągnięć artystów włoskich, w rodzaju Giovanniego Paola Panniniego (1691/2-1765) i jego licznych naśladowców. Fantastyczne kompozycje przedstawiające ruiny różnych budowli (por. obraz w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie, przed 1993 w Muzeum Narodowym w Warszawie, publ. w katalogu Malarstwo Europejskie, II, Warszawa 1967, nr 942 jako naśladowca Panniniego) cieszyły się wielkim zainteresowaniem artystów różnych narodowości, przewijających się przez Italię w czasie "obowiązkowej" wyprawy po Europie w celu zdobycia edukacji niezbędnej dla uzyskania statusu samodzielnego mistrza. Należy zatem przyjąć, że obraz powstał w pierwszej połowie XVIII wieku, w pracowni artysty prowincjonalnego, wykształconego na wzorach dzieł dawniejszych, XVII-wiecznych mistrzów, ale poszukującego również nowości. Efekt tych wysiłków jest zgodny z zamierzonym celem: obraz jest bardzo dekoracyjny, chociaż nie jest przeznaczony do wnikliwego studiowania szczegółów.
W tym miejscu należy wspomnieć, że Eustache Le Sueur miał trzech braci-pomocników: Antoine`a, Philippe`a i Pierre`a. Niestety, przy obecnym stanie badań, brak danych, opracowań i informacji o dziełach łączonych z nimi, ewentualnie o losach pracowni po odejściu starszej generacji.
Należy wyraźnie podkreślić, że jest to dzieło atrakcyjne, znakomicie nadające się do dekoracji wnętrz o charakterze reprezentacyjnym, nawet o charakterze pałacowym.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl