Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALARZ nierozpoznany | Zuzanna i starcy (wg Petera Paula Rubensa), XVII/XVIII w.

nierozpoznany MALARZ

Zuzanna i starcy (wg Petera Paula Rubensa), XVII/XVIII w.

olej/płótno dublowane, 86 x 121 cm

Prezentowany obraz jest kopią kompozycji Rubensa "Zuzanna i starcy", obecnie przechowywanej w Galleria Sabauda w Turynie. Co ciekawe, choć na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z powtórzeniem kompozycji flamandzkiego mistrza, obraz nie kopiuje wiernie wszystkich jego form. Najistotniejsza różnica to format: oryginał Rubensa jest poziomym prostokątem; główna scena roztacza się przed widzem niby fryz i jest flankowana z jednej strony fontanną z delfinem, z drugiej drzewami rosnącymi w ogrodzie. Kopista zmienił format pracy orientując ją w pionie. Postaci w związku z tym są bardziej ścieśnione, balustrada i cyprysy niewidoczne. Do kompozycji dodany został za to szeroki pas nieba i nieco węższy pas ziemi na dole. Co powodowało kopistą, że postanowił "poprawić" dzieło Rubensa? Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że zdecydowało o tym przeznaczenie obrazu. Obrazy o tematyce historycznej i religijnej zdobiły w XVII i XVIII wieku nie tylko gabinety, lecz także wnętrza rezydencji. Prawdopodobnie wymiary konkretnego pomieszczenia mogły wpłynąć na orientację płótna. W XVII wieku biblijna opowieść o Zuzannie była tematem chętnie podejmowanym przez artystów. Wymienić można tutaj dzieła takich mistrzów, jak Tintoretto, Artemisia Gentileschi, Guido Reni czy Rembrandt. Powodzenie tematu z jakim mamy do czynienia w XVII wieku wynika z faktu, że pozwalał on godzić pozornie sprzeczne cele: chęć ukazania w sztuce nagiego kobiecego ciała oraz zilustrowanie wzniosłej moralnie biblijnej historii. Razem z Ewą i Batrzebą Zuzanna współtworzy swoiste biblijne trio bohaterek, które można było przedstawiać nago. W teorii sztuki nowożytnej jej nagość nie była jednak nagością erotyczną, ale czymś, co określano jako "nagość heroiczna". O jej wymowie decydują losy bohaterki. W Księdze Daniela czytamy o niej: "Pewnego dnia wyszła Zuzanna, jak w poprzednich dniach, jedynie w towarzystwie dwóch dziewcząt, chcąc się wykąpać w ogrodzie; był bowiem upał. Nie było tam nikogo z wyjątkiem dwóch starców, którzy z ukrycia jej się przyglądali. Powiedziała do dziewcząt: 'Przynieście mi olejek i wonności, a drzwi ogrodu zamknijcie, abym się mogła wykąpać'. Uczyniły, jak powiedziała, i zamknąwszy drzwi ogrodu, wyszły bocznymi drzwiami, by przynieść to, co im rozkazano. Nie dostrzegły zaś starców, ponieważ się ukryli. Gdy tylko dziewczęta odeszły, obaj starcy powstali i podbiegli do niej mówiąc: 'Oto drzwi ogrodu są zamknięte i nikt nas nie widzi, my zaś pożądamy ciebie. Toteż zgódź się obcować z nami! W przeciwnym razie zaświadczymy przeciw tobie, że był z tobą młodzieniec i dlatego odesłałaś od siebie dziewczęta'. Westchnęła Zuzanna i powiedziała: 'Jestem w trudnym ze wszystkich stron położeniu. Jeżeli to uczynię, zasługuję na śmierć; jeżeli zaś nie uczynię, nie ujdę waszych rąk. Wolę jednak niewinna wpaść w wasze ręce, niż zgrzeszyć wobec Pana'. Zawołała więc Zuzanna bardzo głośno; krzyknęli także dwaj starcy przeciw niej. Jeden z nich pobiegł otworzyć drzwi ogrodu. Gdy domownicy usłyszeli krzyk w ogrodzie, pobiegli przez boczne drzwi, by zobaczyć, co się jej stało". (Dn 13,15-26)


Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl