Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
Malarz nieznany XX w. | BUDOWA MOSTU KOLEI TRANSSYBERYJSKIEJ, lata 20-te lub 30-te XX w.

nieznany XX w. Malarz

BUDOWA MOSTU KOLEI TRANSSYBERYJSKIEJ, lata 20-te lub 30-te XX w.

Olej, płótno; 140 x 246 cm

Obraz ukazuje budowę mostu na rozległej rzece. Jedno z przęseł, ustawione na barce, zostaje powoli podholowane na miejsce, gdzie połączy się z resztą konstrukcji. Przęsła opierają się na betonowych filarach oszalowanych deskami. Na jednym z przęseł widoczna jest większa grupa postaci, a operacją dowodzi Kozak w oficerskim mundurze. Całość budowli wskazuje na olbrzymi rozmach i trudne warunki geograficzne. Obraz powstał z całą pewnością na zamówienie i może być artystyczną dokumentacją działalności polskiego przedsiębiorstwa mostowego "K. Rudzki i Ska". Przedsiębiorstwo powstało w Warszawie w 1858 roku, a założycielami byli Andrzej Zamoyski i Konstanty Rudzki. Firma zaczęła rozwijać się szybko, w 1881 roku została przekształcona w Spółkę Akcyjną z kapitałem 4.000.000 rubli. Firma "Rudzki i Ska" budowała w latach 1890- 1915 mosty na największych liniach kolejowych na terenie całego imperium rosyjskiego (m.in. Warszawa - Petersburg, Kijów - Kursk, Orenburg - Taszkient, linia Zabajkalska oraz w południowo-wschodniej części Chin). Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na budowę wszystkich mostów na wschodniej i środkowej części kolei Amurskiej. Dziełem tej bardzo znanej i niezwykle zasłużonej firmy są mosty na Amurze i jego dopływach. Niniejsze dzieło wiąże się prawdopodobnie z budową przeprawy przez którąś z wielkich rzek na Dalekim Wschodzie Rosji: Amur, Ussuri. Przedsiębiorstwo "Rudzki i Ska" posiadało w warszawskiej fabryce warsztaty mechaniczne, odlewnię stali, ku¼nię, natomiast w Mińsku Mazowieckim mieściła się największa w Polsce i jedna z największych w ówczesnym imperium, wytwórnia mostów i konstrukcji żelaznych. Budowa mostu na Dalekim Wschodzie była bardzo skomplikowanym zadaniem konstrukcyjnym i organizacyjnym. Całość stalowych konstrukcji powstawała bowiem w Mińsku Mazowieckim, po czym została przewożona koleją do Odessy, skąd transportowana była drogą morską do Nikołajewska przy ujściu Amuru do Morza Ochockiego. Skala przedsięwzięcia, jaką ukazuje ta kompozycja, pozwala mniemać, że mamy tutaj do czynienia z realizacją jednego z wielkich zamówień, jakie firma "Rudzki i Ska" otrzymała od władz carskich. Bardzo ciekawy obraz, wykonany z dużą swobodą i znawstwem jest niezwykle interesującym świadectwem geniuszu polskich inżynierów, techników i robotników pracujących od lat 90-tych XIX wieku do I wojny światowej na terenie Rosji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych.

Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl