Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BOZNAŃSKA Olga | Portret kobiety (Blanka Mercère?)

Olga BOZNAŃSKA (1865 - 1940)

Portret kobiety (Blanka Mercère?)

olej/tektura, 75,5 x 59,5 cm

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska

LITERATURA:
- obraz zostanie ujęty w catalogue raisonné przygotowywanym przez Muzeum Narodowe w Krakowie


Ekstrawagancki kapelusz modelki, jej czarna, elegancka suknia i sznur pereł migoczący wokół dekoltu nie pozostawiają wątpliwości, że mamy tu do czynienia z elegancką paryżanką. Dama, patrząca uważnie na widza, to według tradycji Blanka Mercère, polska malarka, uważana za uczennicę Olgi Boznańskiej. Formalnie praca przypomina obrazy powstałe w pierwszych latach XX wieku. Decydują o tym nie tylko sposób operowania plamą i charakterystyczne dla autorki rozmycie tonów, lecz także bardziej specyficzne detale, jak np. przesunięty w prawo kontrapunkt (z podobnym zabiegiem mamy do czynienia na słynnym "Portrecie damy w czarnym kapeluszu" z 1906 - depozyt w MNW) czy wspomniany już wcześniej wymyślny strój. O ile fantazyjne nakrycie głowy, jakie widzimy na portrecie, w okresie belle époque było czymś zwyczajnym, o tyle po I wojnie światowej musiałoby uchodzić za ekstrawagancję. Dzieło możemy więc datować na lata 1906-10.
Obraz to przykład dojrzałego stylu autorki. Na zmianę, jaka zaszła w jej sztuce, niektórzy historycy są skłonni patrzeć w kontekście jej biografii. Przełom XIX i XX wieku był dla Boznańskiej, mieszkającej wówczas w Monachium, czasem ważnych decyzji, ale również napięcia nerwowego. Od 1896, po sukcesie w Zachęcie (słynny "Portret Paula Nauena"), uchodziła za artystkę uznaną. Julian Fałat zaproponował jej objęcie katedry malarstwa na wydziale dla kobiet w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Obrazy twórczyni trafiały do zbiorów państwowych, a artykuły jej poświęcone pojawiły się nawet w prestiżowej "Gazette des Beaux-Arts". Za karierą nie szła niestety normalizacja życia. W 1900 Boznańska zerwała wieloletnie narzeczeństwo z Józefem Czajkowskim, a jej relacje z siostrą Izą stawały się coraz trudniejsze. Rozpoczął się okres stagnacji. Właśnie wtedy coraz wyraźniejsza staje się niezwykła osobowość artystki.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BOZNAŃSKA Olga
Olga Boznańska edukację artystyczną rozpoczęła pobierając lekcje rysunku u swojej matki, a następnie uczyła się prywatnie u malarzy J. Siedleckiego, K. Pochwalskiego i H. Lipińskiego. Kontynuowała naukę w I. 1884-86 na Kursach im. A. Baranieckiego u A. Piotrowskiego w Krakowie i u K. Kricheldorfa i W. Durra w latach 1886-89 w Monachium. Tam też założyła własną pracownię i mieszkała przez następne dziewięć lat, wyjeżdżając na dłuższe pobyty do Krakowa, Francji i Szwajcarii. W 1895 podjęła pracę kierownika prywatnej szkoły malarstwa T. Hummla. Zaproponowane przez J. Fałata stanowisko kierownika katedry malarstwa w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie odrzuciła i w 1898 na stałe przeniosła się do Paryża. Swoje prace prezentowała od 1886 r. na licznych wystawach w kraju i międzynarodowych w Europie, Ameryce i Japonii. Uzyskiwała liczne nagrody i odznaczenia, m.in. otrzymała francuską Legię Honorową (1912), Grand Prix na Wystawie Powszechnej w Paryżu (1937) oraz order Polonia Restituta (1938). Była członkiem wielu znaczących, polskich i europejskich stowarzyszeń artystycznych. Malowała w ograniczonej gamie kolorystycznej, zbudowane z rozwibrowanych, drobnych plamek barwnych, pozbawione linii i konturu portrety, martwe natury, sceny rodzajowe we wnętrzach i widoki miejskie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl