Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MICHAŁOWSKI Piotr | Kirasjerzy - Kirasjerzy francuscy, przed 1835

Piotr MICHAŁOWSKI (Kraków 1800 - Krzyżtoporzyce k. Krakowa 1855)

Kirasjerzy - Kirasjerzy francuscy, przed 1835

olej, płótno; 55 x 67,5 cm

Do ulubionych tematów Piotra Michałowskiego należały sceny batalistyczne z wojen napoleońskich. Oferowany obraz przedstawia oddział kirasjerów na tle zachmurzonego nieba. Żołnierze nadjeżdżają z lewej, środek ciężkości w obrazie jest przesunięty na prawo, reprezentuje go dowódca grupy na białym wierzchowcu. Dynamizm w obrazie wyrażony jest poprzez sportretowanie koni w biegu, na pyskach zwierząt widoczne jest przerażenie zmieszane ze zmęczeniem. W tej scenie ukazany jest geniusz artysty w malowaniu koni i jeźdźców. Świetnie oddany rysunek, światło wydobywające pierwszy rząd żołnierzy oraz nastrój
heroizmu, ukazane poprzez zestawienie ze sobą ciemnych kolorów z jasnymi plamami barwnymi, jak biel i momenty czerwieni ukazujące żywiołowość sceny.
W roku 1913 obraz był własnością hr. Teresy Morstin w Krakowie, a następnie Ludwika Hieronima Morstina. W publikacjach powojennych występuje, jako "własność prywatna w Warszawie". Według katalogu monograficznej wystawy Piotra Michałowskiego w Krakowie "obraz ten to jedno z wczesnych ogniw serii kirasjerów zapoczątkowanej w Paryżu w pracowni Charleta [Nicolas-Toussaint Charlet (1792-1845) - francuski malarz, grafik, karykaturzysta, pedagog; uczeń Antoine`a Grosa, przyjaciel Théodore`a Géricaulta] i długo jeszcze później kontynuowanej także po powrocie artysty do kraju".

Literatura:
Katalog Ilustrowany wystawy "Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej", Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków
lipiec 1913, s. 29, nr kat. 140 - tu jako "Kirasjerzy francuscy", własność hr. Teresy Morstin, Kraków;
Sto lat malarstwa polskiego 1800-1900, [katalog wystawy], oprac. F. Klein, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1929, s. 47, nr kat. 197 - tu własność L. H. Morstina;
M. Sterling, Piotr Michałowski, Warszawa 1932, s. 85 - własność L. H. Morstina;
Wystawa zbiorowa prac Piotra Michałowskiego 1800-1855, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa maj 1934, s. 8, nr kat. 116;
J. Sienkiewicz (współpraca J. Zanoziński, J. M. Michałowski), Piotr Michałowski, Warszawa 1959, s. 61, nr kat. 7, repr. 7;
Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, (kat. oprac. A. Zeńczak, B. Studziżba, artykuły wstępne J. K. Ostrowski, J. Szpor, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s. 158, nr kat. 106, il. 37

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MICHAŁOWSKI Piotr
Jeden z najwybitniejszych malarzy polskich, wszechstronnie utalentowany czołowy artysta polskiego romantyzmu, którego, prekursorska pod wieloma względami, twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Malował dynamiczne kompozycje z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół a także, jako pierwszy z polskich artystów, portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej w szerokich pociągnięciach pędzla a także siłą wyrazu, wrażliwym wyczuciem natury i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
W latach 1815-1820 studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz w Getyndze (1821r.-1823r.). rysunku uczył się prywatnie w Krakowie m.in. u M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Od 1823r. piastował szereg urzędów w administracji Królestwa Polskiego, dochodząc do stanowiska radcy w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu w Warszawie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu, gdzie uczył się w pracowni N.T. Charleta i studiował w Luwrze dzieła malarzy hiszpańskich, holenderskich i flamandzkich. W studiach nad anatomią konia, widoczny jest wpływ T.Gericaulta. W 1835r. był w Anglii, następnie wrócił do Krakowa, gdzie w latach 1848-1853 był prezesem Rady Administracyjnej. Do 1832r. w okresie twórczości amatorskiej wykonywał rysunki i akwarele głównie pod wpływem A. Orłowskiego i C.J. Verneta. Kiedy rozwinął w pełni twórczość artystyczną, a podczas licznych podróży zagranicznych- studia muzealne, ze szczególnym zamiłowaniem rysował i malował konie, zaprzęgi, dyliżanse i bydło domowe. Tematem jego obrazów były też pełne dynamiki sceny batalistyczne z wojen napoleońskich i powstania listopadowego. Był pod urokiem Napoleona, dlatego wielokrotnie malował jego portret konny i rzeźbił projekt pomnika. Był twórcą realistycznych, pełnych głębokiego wyrazu portretów rodzinnych. Był znakomitym kolorystą. W jego twórczości zaznaczyła się siła poetycka, dynamizm i żarliwość patrioty romantyka. Tworzył wyłącznie dla swojej satysfakcji, nie wystawiał, nie datował, nie sprzedawał i nie sygnował swoich prac.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl