Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MICHAŁOWSKI Piotr | Napoleoński oficer na siwym koniu

Piotr MICHAŁOWSKI (Kraków 1800 - Krzyżtoporzyce k. Krakowa 1855)

Napoleoński oficer na siwym koniu

akwarela, ołówek, papier, 27,4 x 23,2
na rewersie naklejka wystawowa TPSP w Krakowie i orzeczenie dr Kazimierza Buczkowskiego z 1946 r., poświadczające oryginalność dzieła i jego pochodzenie z kolekcji Wacława Oborskiego

Najwybitniejszy przedstawiciel romantycznego nurtu w polskim malarstwie dziewiętnastowiecznym. Początkowo kształcił się w Krakowie u M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. W czasie licznych podróży po Europie - Francji, Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii i Anglii - studiował w muzeach i galeriach sztukę dawnych mistrzów. W rysunkach i akwarelach Michałowskiego z lat 1820. przedstawiających sceny wojskowe, zaprzęgi konne i karykatury widoczny jest wpływ sztuki Aleksandra Orłowskiego i Horace Verneta. Na początku lat 1830. artysta kontynuował naukę w atelier paryskiego akwarelisty Nicolasa Toussainta Charleta - ilustratora legendy napoleońskiej, autora licznych scen batalistycznych. Idąc tropem mistrza Michałowski rozszerzył tematyczny repertuar swej sztuki o motywy ukazujące dzieje oręża polskiego. Zasadniczy wpływ na ukształtowanie się jego twórczej postawy wywarło malarstwo francuskiego romantyka Théodora Géricault. Czerpiąc ikonograficzne, stylistyczne i kompozycyjne inspiracje z jego obrazów Michałowski stworzył typ jeźdźca-herosa na wspiętym koniu, którego zmonumentalizowana sylweta rysuje się na tle syntetycznie zaznaczonego, niemal abstrakcyjnego pejzażu. Pozostając w sferze oddziaływania sztuki Géricault, artysta zaadaptował realistyczne środki obrazowania oparte na bezpośrednim studium motywu z natury. Życie spędzone w dużej części w majątkach ziemskich zapewniło mu nieskończone możliwości studiowania nie tylko ras i typów koni, ale także chwytania ich sylwetek w ruchu. W późnym okresie twórczości Michałowskiego powracały wątki podejmowane już w latach 1830. i 1840. - wizerunki jeźdźców (seria napoleońska, kirasjerów, artylerii konnej, krakusów, ułanów, huzarów, kawalerzystów austriackich). Oferowana akwarela należy do tego ciągu przedstawień; cechuje ją znamienna dla sztuki Michałowskiego biegłość warsztatowa – trafne uchwycenie sylwetki konia i jeźdźca, syntetyczne budowanie form, lekkość plamy barwnej, aluzyjnie zaznaczony pejzaż. Wysmakowana, wąska tonacja szarości, błękitów i brązów typowa jest dla dojrzałej fazy twórczości artysty.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MICHAŁOWSKI Piotr
Jeden z najwybitniejszych malarzy polskich, wszechstronnie utalentowany czołowy artysta polskiego romantyzmu, którego, prekursorska pod wieloma względami, twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Malował dynamiczne kompozycje z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół a także, jako pierwszy z polskich artystów, portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej w szerokich pociągnięciach pędzla a także siłą wyrazu, wrażliwym wyczuciem natury i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
W latach 1815-1820 studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz w Getyndze (1821r.-1823r.). rysunku uczył się prywatnie w Krakowie m.in. u M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Od 1823r. piastował szereg urzędów w administracji Królestwa Polskiego, dochodząc do stanowiska radcy w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu w Warszawie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu, gdzie uczył się w pracowni N.T. Charleta i studiował w Luwrze dzieła malarzy hiszpańskich, holenderskich i flamandzkich. W studiach nad anatomią konia, widoczny jest wpływ T.Gericaulta. W 1835r. był w Anglii, następnie wrócił do Krakowa, gdzie w latach 1848-1853 był prezesem Rady Administracyjnej. Do 1832r. w okresie twórczości amatorskiej wykonywał rysunki i akwarele głównie pod wpływem A. Orłowskiego i C.J. Verneta. Kiedy rozwinął w pełni twórczość artystyczną, a podczas licznych podróży zagranicznych- studia muzealne, ze szczególnym zamiłowaniem rysował i malował konie, zaprzęgi, dyliżanse i bydło domowe. Tematem jego obrazów były też pełne dynamiki sceny batalistyczne z wojen napoleońskich i powstania listopadowego. Był pod urokiem Napoleona, dlatego wielokrotnie malował jego portret konny i rzeźbił projekt pomnika. Był twórcą realistycznych, pełnych głębokiego wyrazu portretów rodzinnych. Był znakomitym kolorystą. W jego twórczości zaznaczyła się siła poetycka, dynamizm i żarliwość patrioty romantyka. Tworzył wyłącznie dla swojej satysfakcji, nie wystawiał, nie datował, nie sprzedawał i nie sygnował swoich prac.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl