Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MICHAŁOWSKI Piotr | Portret Tekli Ostrowskiej (Tekla z hr. Ostrowskich szambelanowa Tadeuszowa Morawska; Portret chłopca w czapce), ok. 1850 r.

Piotr MICHAŁOWSKI (Kraków 1800 - Krzyżtoporzyce k. Krakowa 1855)

Portret Tekli Ostrowskiej (Tekla z hr. Ostrowskich szambelanowa Tadeuszowa Morawska; Portret chłopca w czapce), ok. 1850 r.

olej/płótno, 54 x 42 cm

Wystawiany: 1) Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe, oprac. Wł. Jaworska, Warszawa - Poznań - Kraków 1992 (Katalog poz. i il. nlb. na s. 9); 2) Polski Paryż. Ecole de Paris Kolekcja Wojciecha Fibaka. Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko-żydowskich XIX i XX w. związanych z Paryżem - od Piotra Michałowskiego do Jana Lebensteina, Muzeum Narodowe w Szczecinie, XII.1999 - III.2000 (Katalog poz. i il. nbl. na s. 34); 3) Piotr Michałowski 1800 - 1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2000 (Katalog poz. i il. 13, s. 77)

Bibliografia: 1) J. Mycielski, Sto lat dziejów malarstwa w Polsce, Kraków 1897, s. 377 - 378; 2) "Tygodnik Ilustrowany", 1910 (1), il. s. 297; 3) L. Grajewski, Bibliografia ilustracji w czasopismach polskich XIX i XX w. (do 1918 r.), Warszawa 1972, nr 10487; Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe, Kraków 2000 (poz. 13 i il., s. 77)

Twórczość Piotra Michałowskiego, wybitnego malarza doby romantyzmu w Polsce, zamyka się liczbą około 150 obrazów olejnych i kilku tysięcy akwarel i rysunków. Jest to twórczość wyjątkowa, nowoczesna, nie wyrosła na gruncie reguły akademickiej, a poparta wielkim talentem, pracowitością i wszechstronnym wykształceniem. Ziemianin, urzędnik państwowy, działacz społeczny, wykształcony w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych, znany przede wszystkim jako malarz koni, portretów rodzinnych i typów charakterystycznych, w młodości nauki w dziedzinie sztuk pięknych pobierał dorywczo; jako chłopiec uczył się rysunku u Michała Stachiewicza, krótko u Józefa Brodowskiego i Franciszka Lampiego. Podróżując po Europie zwiedzał muzea, a w czasie pobytu w Paryżu w latach 1832-1835 pobierał nauki w pracowni akwarelisty Nicolasa Toussainta Charleta. W 1837 r. Michałowski zamieszkał w majątku rodzinnym w Krzyżtoporzycach, a trzy lata pó¼niej w Bolestraszycach, majątku żony, który dzierżawił. Michałowski znany był z nowoczesnego gospodarowania ziemią, ale jak sam pisał w liście z 1847 r., "Im lepiej gospodarstwo idzie, tym obojętniejsze się dla mnie staje i tym pilniej mi jest zupełnie mój czas malarstwu poświęcić". Córka artysty, Celina Michałowska w opublikowaną anonimowo przez nią biografii ojca (N.N., Piotr Michałowski. Rys życia, za wód artystyczny, działalność w życiu publicznym, Kraków 1911) wspominała: "Krewni, którzy dom jego odwiedzali, wędrowni starcy, starzy żołnierze, gościnnie opatrywani, zostawiali na ścianach malarni wspaniałe nieraz twarze". Wśród zostawionych na ścianach wspaniałych twarzy` odnale¼ć można było liczne portrety dzieci malarza oraz jego krewnych. Do tych obrazów należy także Portret Tekli Ostrowskiej. Tekla Ostrowska (1837-1880), córka Antoniego i Antoniny Ostrowskich, pó¼niejsza żona szambelana Tadeusza Morawskiego, była siostrzenicą Piotra Michałowskiego. Na portrecie widzimy młodą dziewczynę, o chłopięcej urodzie. Strój modelki jak i tło obrazu są całkowicie neutralne. Jedynym elementem wyróżniającym się w portrecie jest nakrycie głowy. Tak jak i w innych portretach Michałowskiego, cała uwaga malarza skupiona jest na modelowaną światłem twarzy modelki. Malowany śmiało w brunatno-brązowej tonacji, z akcentami czerwieni na twarzy i rdzawym odcieniem czapki, odpowiada muzealnej sztuce Velazqueza czy van Dycka, których dziełami artysta zachwycał się zwiedzając muzea i galerie Wiednia. Piotr Michałowski sportretował siostrzenicę zapewne ok. 1850 r., kiedy Tekla Ostrowska miała czternaście - piętnaście lat. Jej chłopięca wówczas uroda wprowadzała w błąd inwentaryzatorów twórczości Michałowskiego. Przez wiele lat obraz ten uważany był za portret nieznanego chłopca. Dopiero w ostatnich badaniach ustalono, kto jest bohaterem portretu. Obraz należał do córki artysty, Marii z Michałowskich Łempickiej. W 1991 r. zakupiono go do kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MICHAŁOWSKI Piotr
Jeden z najwybitniejszych malarzy polskich, wszechstronnie utalentowany czołowy artysta polskiego romantyzmu, którego, prekursorska pod wieloma względami, twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Malował dynamiczne kompozycje z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół a także, jako pierwszy z polskich artystów, portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej w szerokich pociągnięciach pędzla a także siłą wyrazu, wrażliwym wyczuciem natury i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
W latach 1815-1820 studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz w Getyndze (1821r.-1823r.). rysunku uczył się prywatnie w Krakowie m.in. u M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Od 1823r. piastował szereg urzędów w administracji Królestwa Polskiego, dochodząc do stanowiska radcy w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu w Warszawie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu, gdzie uczył się w pracowni N.T. Charleta i studiował w Luwrze dzieła malarzy hiszpańskich, holenderskich i flamandzkich. W studiach nad anatomią konia, widoczny jest wpływ T.Gericaulta. W 1835r. był w Anglii, następnie wrócił do Krakowa, gdzie w latach 1848-1853 był prezesem Rady Administracyjnej. Do 1832r. w okresie twórczości amatorskiej wykonywał rysunki i akwarele głównie pod wpływem A. Orłowskiego i C.J. Verneta. Kiedy rozwinął w pełni twórczość artystyczną, a podczas licznych podróży zagranicznych- studia muzealne, ze szczególnym zamiłowaniem rysował i malował konie, zaprzęgi, dyliżanse i bydło domowe. Tematem jego obrazów były też pełne dynamiki sceny batalistyczne z wojen napoleońskich i powstania listopadowego. Był pod urokiem Napoleona, dlatego wielokrotnie malował jego portret konny i rzeźbił projekt pomnika. Był twórcą realistycznych, pełnych głębokiego wyrazu portretów rodzinnych. Był znakomitym kolorystą. W jego twórczości zaznaczyła się siła poetycka, dynamizm i żarliwość patrioty romantyka. Tworzył wyłącznie dla swojej satysfakcji, nie wystawiał, nie datował, nie sprzedawał i nie sygnował swoich prac.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl