Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MICHAŁOWSKI Piotr | Rycerz na białym koniu

Piotr MICHAŁOWSKI (Kraków 1800 - Krzyżtoporzyce k. Krakowa 1855)

Rycerz na białym koniu

olej, płótno
70,5 x 58 cm;
na odwrocie, na płótnie nalepka: "Piotr Michałowski / Rycerz na białym koniu / olejny / własność Róży Michałowskiej (?) / nieczytelne; oraz nalepka wystawowa: MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE /

"Piotr Michałowski, 1800 - 1855"/ Gmach Główny 19.10.2000 - 15.01.2001 / Eksponat: Piotr Michałowski "Rycerz na białym koniu" / olej na płótnie, 70,5 x 58 cm / własność prywatna

Lit. Piotr Michałowski. 1800 - 1855. Katalog wystawy monograficznej w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 2000. Piotr Michałowski, najwybitniejszy malarz polskiego romantyzmu, wśród wielu kompozycji i scen z je¼d¼cami stworzył cały cykl akwarelowych i olejnych dzieł, które przedstawiały sławnych polskich rycerzy. Pośmiertny uczeń Gercaulta, kontynuator jego malarstwa pełnego pasji i swobody w konnych wizerunkach hetmanów Jabłonowskiego, Czarnieckiego i bezimiennych rycerzy nawiązywał do tradycji barokowego portretu konnego. Olejny Lisowczyk z Muzeum Narodowego w Poznaniu, Rycerz na koniu w krakowskim Muzeum Narodowym to obrazy bliskie przedstawianemu tu Rycerzowi na białym koniu albo ujęciem kompozycyjnym (Lisowczyk) albo elementami kostiumu (dzieło z Krakowa). W Rycerzu na białym koniu - mamy do czynienia z malowidłem, w którym, obok partii bardziej zamkniętych, napotykamy takie, w których ledwo ma¼nięciem podpowiedziano kształt, nie definiując go ostatecznie. Obraz wprowadza nas w tok pracy Piotra Michałowskiego, w jego malarski warsztat. "Wściekła techniką" nazwał młody student krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, Jan Matejko obraz Michałowskiego pokazany na pierwszej wystawie TPSP. Przykładem takiej "wściekłej techniki" jest Rycerz na białym koniu, jeszcze jeden bohaterski je¼dziec malowany z zamiarem umieszczenia w salach Zamku Wawelskiego. Dawną wielkość ojczyzny przypominało wielu malarzy XIX stulecia. Piotr Michałowski należy do tych, których dzieła wolne są od odwoływania się do pozaartystycznych emocji i wzruszeń. Naklejona na odwrocie płótna kartka stwierdza pochodzenie pracy ze zbiorów Róży Michałowskiej, tj. z tej kolekcji, z której pochodzą najbardziej wartościowe obrazy, akwarele i rysunki artysty.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MICHAŁOWSKI Piotr
Jeden z najwybitniejszych malarzy polskich, wszechstronnie utalentowany czołowy artysta polskiego romantyzmu, którego, prekursorska pod wieloma względami, twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Malował dynamiczne kompozycje z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół a także, jako pierwszy z polskich artystów, portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej w szerokich pociągnięciach pędzla a także siłą wyrazu, wrażliwym wyczuciem natury i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
W latach 1815-1820 studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz w Getyndze (1821r.-1823r.). rysunku uczył się prywatnie w Krakowie m.in. u M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Od 1823r. piastował szereg urzędów w administracji Królestwa Polskiego, dochodząc do stanowiska radcy w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu w Warszawie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu, gdzie uczył się w pracowni N.T. Charleta i studiował w Luwrze dzieła malarzy hiszpańskich, holenderskich i flamandzkich. W studiach nad anatomią konia, widoczny jest wpływ T.Gericaulta. W 1835r. był w Anglii, następnie wrócił do Krakowa, gdzie w latach 1848-1853 był prezesem Rady Administracyjnej. Do 1832r. w okresie twórczości amatorskiej wykonywał rysunki i akwarele głównie pod wpływem A. Orłowskiego i C.J. Verneta. Kiedy rozwinął w pełni twórczość artystyczną, a podczas licznych podróży zagranicznych- studia muzealne, ze szczególnym zamiłowaniem rysował i malował konie, zaprzęgi, dyliżanse i bydło domowe. Tematem jego obrazów były też pełne dynamiki sceny batalistyczne z wojen napoleońskich i powstania listopadowego. Był pod urokiem Napoleona, dlatego wielokrotnie malował jego portret konny i rzeźbił projekt pomnika. Był twórcą realistycznych, pełnych głębokiego wyrazu portretów rodzinnych. Był znakomitym kolorystą. W jego twórczości zaznaczyła się siła poetycka, dynamizm i żarliwość patrioty romantyka. Tworzył wyłącznie dla swojej satysfakcji, nie wystawiał, nie datował, nie sprzedawał i nie sygnował swoich prac.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl