Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MICHAŁOWSKI Piotr | UPADEK Z KONIA

Piotr MICHAŁOWSKI (Kraków 1800 - Krzyżtoporzyce k. Krakowa 1855)

UPADEK Z KONIA

olej, płótno, 39,5 x 47 cm;

literatura obrazu:
T. Dobrowolski, Stattler a Michałowski. Ze studiów nad problemem dwóch nurtów romantyzmu, Kraków 1955, il. 27;
T. Dobrowolski, O twórczości malarskiej Piotra Michałowskiego, "Sztuka i Krytyka", 1956, nr 1-2, s. 130, 145, il. 35;
T. Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie, t. I, Wrocław-Kraków 1957, s. 233, il. IV;
T. Dobrowolski, Dwie wystawy Piotra Michałowskiego, "Sztuka i Krytyka", 1957, nr 2, s. 83-83, 87-88;
J. Sienkiewicz, Piotr Michałowski, Warszawa 1959, il. 42; J. Zanoziński, Piotr Michałowski, Wrocław 1965, s. 66;
T. Dobrowolski, Piotr Michałowski, "Polski Słownik Biograficzny", t. XX, Kraków 1975, s. 659;
J. K. Ostrowski, Piotr Michałowski, Warszawa 1985, il. 86;
Katalog D. A. Agra-Art, Warszawa 8. VI. 1997, poz. 7;
D. A. Rempex, Warszawa 24. I. 1999;
Piotr Michałowski, Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s.126.
obraz wystawiany:
Wystawa malarstwa historycznego i batalistycznego w. XIX i XX, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1954, poz. 92, il. nlb;
T. Dobrowolski, Dobrowolski. Blum, Piotr Michałowski. Wystawa rysunków, akwarel i obrazów olejnych, urządzona w setną rocznicę śmierci artysty w gmachu TPSP, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1955, poz. 70

"Tadeusz Dobrowolski wysunął sugestię, że jeźdźcem, któremu przydarzył się, ów niefortunny wypadek, jest być może sam Michałowski - byłby to więc przykład autokarykatury artysty. Temat przejażdżki konnej oraz żywa kolorystyka zbliżają ten obraz do prac malowanych przez Michałowskiego około 1850. Z uwagi jednak na ewidentne cechy wspólne z obrazem Wjazd Bolesława Chrobrego do Kijowa - zbliżony format, podobny układ planów i sposób malowania, niemal identyczna sylwetka wspiętego białego konia - datowany jest na ogół na rok 1837.# (cytat z Katalogu, 2000, s. 126)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MICHAŁOWSKI Piotr
Jeden z najwybitniejszych malarzy polskich, wszechstronnie utalentowany czołowy artysta polskiego romantyzmu, którego, prekursorska pod wieloma względami, twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Malował dynamiczne kompozycje z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół a także, jako pierwszy z polskich artystów, portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej w szerokich pociągnięciach pędzla a także siłą wyrazu, wrażliwym wyczuciem natury i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
W latach 1815-1820 studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz w Getyndze (1821r.-1823r.). rysunku uczył się prywatnie w Krakowie m.in. u M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Od 1823r. piastował szereg urzędów w administracji Królestwa Polskiego, dochodząc do stanowiska radcy w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu w Warszawie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu, gdzie uczył się w pracowni N.T. Charleta i studiował w Luwrze dzieła malarzy hiszpańskich, holenderskich i flamandzkich. W studiach nad anatomią konia, widoczny jest wpływ T.Gericaulta. W 1835r. był w Anglii, następnie wrócił do Krakowa, gdzie w latach 1848-1853 był prezesem Rady Administracyjnej. Do 1832r. w okresie twórczości amatorskiej wykonywał rysunki i akwarele głównie pod wpływem A. Orłowskiego i C.J. Verneta. Kiedy rozwinął w pełni twórczość artystyczną, a podczas licznych podróży zagranicznych- studia muzealne, ze szczególnym zamiłowaniem rysował i malował konie, zaprzęgi, dyliżanse i bydło domowe. Tematem jego obrazów były też pełne dynamiki sceny batalistyczne z wojen napoleońskich i powstania listopadowego. Był pod urokiem Napoleona, dlatego wielokrotnie malował jego portret konny i rzeźbił projekt pomnika. Był twórcą realistycznych, pełnych głębokiego wyrazu portretów rodzinnych. Był znakomitym kolorystą. W jego twórczości zaznaczyła się siła poetycka, dynamizm i żarliwość patrioty romantyka. Tworzył wyłącznie dla swojej satysfakcji, nie wystawiał, nie datował, nie sprzedawał i nie sygnował swoich prac.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl