Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
Malarz Północno-włoski, ok. poł. XVII wieku | Święta Rodzina

Północno-włoski, ok. poł. XVII wieku Malarz

Święta Rodzina

Olej, deska (topolowa?);
21 x 17 cm
Na odwrociu przyklejona kartka inwentarzowa z napisem: "986 - La Sacra Famiglia, ... Coreggio.
Cornice di legno dorata e itagli... Alt. 0,20 x 0, 17" [986 - Święta Rodzina, ... Coreggio.
Drewniana rama złocona i (rytowana ?) ... Wys. 0,20 x 0, 17]

Ten niewielkich rozmiarów obraz zachował się najprawdopodobniej w swej oryginalnej, siedemnastowiecznej, bardzo bogato dekorowanej ramie. Jest to dzieło dobrej klasy artystycznej, którego autorstwa nie udało się jednak ustalić. Najpewniej obraz wyszedł z warsztatu malarza działającego w Północnych Włoszech (Genua, Lombardia, Wenecja) około połowy XVII wieku.
Kartka inwentarzowa z numerem nieznanej kolekcji, naklejona na odwrociu obrazu, zawiera również historyczne rozpoznanie autora dzieła, za jakiego uważano słynnego malarza z Parmy Antonia Allegri, zwanego Coreggio (ok. 1494-1534). Atrybucji tej, zgodnie z dzisiejszym stanem badań nie sposób jednak utrzymać. Zarówno styl malarski Coreggia, jak i podejmowane przez niego rozwiązania ikonograficzne i kompozycyjne odbiegają od stylu i kompozycji omawianego tu dzieła. Święta Rodzina to obraz barokowy o bogatej fakturze malarskiej, grubych impastach, swobodnym geście pędzla, odmiennym od stylu Coreggia, który posługiwał się bardziej gładką powierzchnią malarską i zdecydowanie staranniejszym, płynniej prowadzonym modelunkiem.
Środki malarskie zastosowane w tym obrazie wskazują, że wyszedł on z warsztatu artysty działającego w połowie XVII wieku, chociaż wykorzystane przez niego rozwiązanie kompozycyjne jest bardzo tradycyjne. Prawdopodobnie wiązało się to z przeznaczeniem dzieła, który – na co wskazywać mogą jego wymiary – był obrazem przeznaczonym do prywatnej dewocji i dlatego zachował ustalony kanon przedstawiania Świętej Rodziny.

Obraz pochodzi z kolekcji Erazma Barącza (1859-1929) inżyniera górnictwa, naczelnika salin w Wieliczce, kolekcjonera, który w 1921 r. ofiarował swoje zbiory Muzeum Narodowemu w Krakowie.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl