Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALARZ POLSKI, 1 poł. XX w. | MARTWA NATURA, 1 poł. XX w.

POLSKI, 1 poł. XX w. MALARZ

MARTWA NATURA, 1 poł. XX w.

Olej, płótno; 81,2 x 70,8 cm
Na odwrocie: 2 razy na krosnach, 2 razy na płótnie - pieczątka właściciela w prostokącie BRUNO HAESSNER | inż. dypl. Architekt | Łód¼, Piotrkowska 186.| na płótnie: II | na krośnie: 2 razy pieczątka fabryki farb i przyborów malarskich: ISKRA I KARMAŃSKI | KRAKÓW

Martwa natura z trzema naczyniami - tzw. ceramiką bolimowską: misą, talerzem i dzbanem, umieszczonymi na żółtym krześle, którego siedzisko przykryte zostało ludowym pasiakiem, a przez oparcie przerzucono kawałek granatowej materii. Zakomponowanie przedmiotów na żółtym krześle to niewątpliwie ukłon artysty w kierunku twórczości Vincenta Van Gogha (Krzesło Vincenta, 1888, National Gallery Londyn nr inw. NG3862). Płótno wykazuje bliskość stylistyczną z dziełami Tymona Niesiołowskiego (1882-1965) absolwenta krakowskiej ASP (ucznia Wyspiańskiego i Mehoffera), związanego z Formistami, Rytmem. W latach 1906 - 1926 działał w Zakopanem, następnie pracował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Po wojnie osiadł w Toruniu. Tradycje produkcji ceramiki w Bolimowie i okolicach (k. Skierniewic) sięgają co najmniej wieku XVIII, a garncarstwo stanowiło jedno z głównych zajęć ludności wiejskiej (nie wykształciły się w tym regionie żadne inne formy sztuki ludowej). W XIX wieku działał cech garncarzy (ok. 20). W poł. XIX wieku postał najsłynniejszy miejscowy zakład Konopczyńskich. Po I wojnie światowej liczba warsztatów zmniejszyła się do 6. I wtedy właśnie w warsztacie Konopczyńskiego (jedynym działającym do dziś) wykształcił się charakterystyczny styl zdobienia ceramiki odbiegający od typowych wzorów ludowych. Cechował się on jasną szklistą polewą oraz barwną malaturą animalistyczną i floralną. Bruno Haessner był łódzkim architektem, który w latach 1940-41 wraz z Rudolfem Richterem przebudował hall w pałacu Juliusza Roberta Kindermanna przy ul. Piotrkowskiej 137/139.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.

Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl