Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ARTYMOWSKI Roman | Pejzaż LXXXXVI, 1985 r.

Roman ARTYMOWSKI (1919-1993)

Pejzaż LXXXXVI, 1985 r.

akryl/płótno, 100 x 82 cm (dł. całk.:)
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ROMAN ARTYMOWSKI | PEJZAŻ LXXXXVI, 1985 | AKRYL | 100 x 82'
na odwrociu papierowa nalepka z opisem obrazu

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Warszawa

Roman Artymowski zaliczany jest do grona najważniejszych malarzy z kręgu abstrakcji geometrycznej w Polsce, jednocześnie jego twórczość bywa również sytuowana w nurcie postimpresjonizmu i tradycji malarstwa pejzażowego. W jego malarskich pracach dostrzegalna jest niezwykła lekkość i wirtuozeria w operowaniu kolorem. Ten aspekt jego malarstwa bywa również uważany za mariaż abstrakcji oraz tradycji polskiego koloryzmu, znany z twórczości takich artystów, jak Dominik, Gierowski, czy Tymoszewski. Sam artysta dystansował się od szufladkowania jego twórczości i wiązania jej jedynie z geometrią. Ponadto, wszystkich tych porównań i klasyfikacji można dokonywać jedynie w perspektywie rodzimego – polskiego gruntu, bowiem zapytawszy o dokonania Artymowskiego mieszkańca Iranu, otrzymalibyśmy odpowiedź, że uważany jest on za ojca tamtejszej nowoczesnej grafiki.
Wielu polskich artystów, wśród nich Józef Czapski czy Józef Jarema, służyło w oddziałach armii polskiej, przez co zasłynęli jako promotorzy sztuki współczesnej na gruncie irackim. Roman Artymowski przejął od nich tę rolę w okresie powojennym, mając duży wkład w złożony obraz sztuki arabskiej. Artysta w latach 1959-79 z przerwami przebywał w Bagdadzie. W pierwszych latach swojego pobytu był wykładowcą grafiki artystycznej i poligrafii w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Belgradzkiego, w 1963 otrzymał nagrodę za swoją pracę pedagogiczną od Związku Nauczycieli. Następnie kierował Wydziałem Grafiki Instytutu Sztuk Pięknych w Bagdadzie, gdzie przekazywał wiedzę o dokonaniach sztuki zachodniej. W latach 60. należał również do Związku Artystów Irackich. Niektóre z obrazów i grafik autorstwa Artymowskiego znajdują się w zbiorach kolekcji bagdadzkiego Muzeum Sztuki Współczesnej.
Sztuka Artymowskiego lokuje się w miejscu styku dwóch kultur, gdzie modernistyczna, abstrakcyjna forma odzwierciedla fascynację Wschodem, egzotyką pejzażu, sposobu życia mieszkańców, spuścizną starożytną i symboliką. Charakterystycznym motywem odzwierciedlającym zachwyt nową kulturą jest tarcza słoneczna, pojawiająca się w wielu rozmaitych wariantach na jego obrazach, począwszy od lat 60. Tworząc numerowane pejzaże, zmieniał zastosowaną paletę barw, format płócien, ale także różnicował stosunek wobec horyzontu oraz niuansował światło. W wielu kulturach kula czy okrąg uchodzą za najdoskonalszy z kształtów geometrycznych, implikujących wielość znaczeń. To symbol świata, kosmosu, życia. Ola Wojtkiewicz zauważyła jednak, iż: „o obrazach Artymowskiego zwykło się mówić, że wyobrażają wielkie słonce w klimacie Bliskiego Wschodu, kojarzone bardziej z siłą niszczącą niż z życiodajną energią” (Ola Wojtkiewicz, Szepty i krzyki, [w:] Słońce nad pustynią. Motywy arabskie w twórczości Romana Artymowskiego 1919-1993, [red.] Jacek Macyszyn, Józef Grabski, Kraków-Warszawa 2004, s. 63). Artysta zdrobniale mówił o swoich pracach, w których obsesyjnie powracał ten sam symbol Orientu, nazywając je „słoneczkami” (por. Ola Wojtkiewicz, op. cit., s. 63).
Prezentowane płótno zalicza się do serii, którą artysta realizował konsekwentnie od pierwszej połowy lat 70. aż do swojej śmierci w 1993 roku. Dostrzeżemy wypracowaną przez artystę potrzebę porządkowania materii podłóg zasad geometrii oraz ascezy środków. Tak jak i w poprzednich obrazach tarcza słoneczna statycznie zawieszona jest ponad różowo-filetowym widnokręgiem. Gradacja koloru dołu kompozycji przechodzi z ciemnych szarości, poprzez granat, po kolor fuksji w miarę przybliżania się do monumentalnego wibrującego złamanymi bielami okręgu, odcinającego się od piaskowego tła. Kolory sugerują wstawanie nowego dnia.
Pejzaże Artymowskiego są uważane nie tyle za wierne przedstawienie zaobserwowanych zjawisk zachodzących cyklicznie w przyrodzie czy wspomnień z podróży, ale raczej za odsłanianie krajobrazu wewnętrznej duchowości. Na swoich płótnach, które są efektem kontemplacji piękna, zapisu doświadczenia obcowania z siłą zachwycającą, lecz także niszczycielską, artysta prezentuje własną wyciszoną wizję świata.


W czasie okupacji związany był z konspiracyjnym teatrem Tadeusza Kantora. W tym okresie interesował się poezją - członek krakowskiej grupy poetyckiej "Inaczej". W 1945 r. podjął studia na ASP w Krakowie. Jego nauczycielami byli m.in: Eugeniusz Eibisch i Andrzej Jurkiewicz. Zadebiutował w październiku 1949 r. W latach 1953-1956 brał udział w wykonaniu polichromii odbudowywanych kamienic Rynku Starego i Nowego Miasta w Warszawie. W 1958 r. po raz pierwszy odbył podróż na Bliski Wschód. W 1959 r. w galerii Krzywe Koło miał pierwszą wystawę indywidualną, na której pokazał prace powstałe pod wpływem podróży do Włoch. W tym samym roku odwiedził Bagdad, organizując tam wystawę polskiej sztuki współczesnej. W latach 1959-1960 wykładał grafikę artystyczną i poligrafię w bagdadzkich uczelniach artystycznych. Po powrocie do Polski w PWSSP w Łodzi prowadził Pracownię Malarstwa i Rysunku na Wydziale Tkaniny. W 1982 r. otrzymał profesurę na warszawskiej ASP, a w latach 1983 - 1984 był rektorem tej uczelni. Najsilniejszą inspiracją okazał się dla artysty pustynny krajobraz Iraku. Owocem podróży na Bliski Wschód były wysmakowane w barwie i fakturze płótna, akwarele i grafiki.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ARTYMOWSKI Roman
Urodził się w 1919 r we Lwowie, zmarł w 1993 r w Warszawie. Podczas II wojny światowej walczył w oddziałach ZWZ i Armii Krajowej. W czasie okupacji związany był z konspiracyjnym teatrem Tadeusza Kantora. W tym okresie interesował się poezją - członek krakowskiej grupy poetyckiej "Inaczej". W 1945 r podjął studia na ASP w Krakowie. Jego nauczycielami byli Eugeniusz Eibisch - malarstwo, Andrzej Jurkiewicz, Konrad Srzednicki - grafika i Czesław Rzepiński - rysunek. W październiku 1949 r wystawił po raz pierwszy swe prace. W latach 1953-1956 brał udział w wykonaniu polichromii odbudowywanych kamienic Rynku Starego i Nowego Miasta w Warszawie. W 1958 r po raz pierwszy odbył podróż na Bliski Wschód. W 1959 r w galerii Krzywe Koło miał pierwszą wystawę indywidualną, na której pokazał prace powstałe pod wpływem podróży do Włoch. W tym samym roku odwiedził Bagdad, organizując tam wystawę polskiej sztuki współczesnej. W latach 1959-1960 wykłada grafikę artystyczną i poligrafię w bagdadzkich uczelniach artystycznych. W latach 1962-1967 ponownie w Iraku na stanowisku kierownika Katedry Grafiki Warsztatowej ASP w Bagdadzie. Po powrocie do Polski pracuje w PWSSP w Łodzi - prowadzi Pracownię Malarstwa i Rysunku na Wydziale Tkaniny. W latach 1971 - 1974 był rektorem łódzkiej PWSSP. W latach 1976 - 1079 pracuje w Iraku jako profesor ASP Uniwersytetu Bagdzdzkiego. W 1982 r otrzymał profesurę na warszawskiej ASP, w latach 1983 - 1984 był rektorem tej uczelni. W 1992 r wraz z żoną Zofią zakłada fundację "Promocja Polskiej Sztuki Wizualnej" z siedzibą w Łowiczu.
Artymowski, uczeń kolorysty Eugeniusza Eibischa wszedł do dziejów sztuki jako artysta szczególnie wyczulony na niuanse barwne i walory niezwykłych faktur. Początkowo realista, oddalał się stopniowo od malarstwa figuratywnego w stronę informelu, by w końcu przyjąć konwencję swoiście rozumianej abstrakcji geometrycznej.
Najsilniejszą inspiracją okazał się dla artysty pustynny krajobraz Iraku, orientalna, nasycona tajemnicą atmosfera Bagdadu. Owocem podróży na Bliski Wschód były wysmakowane w barwie i fakturze płótna, akwarele i grafiki. W głębi na poły abstrakcyjnych układów dojrzeć można sylwetki arabskich kobiet, pustynne słońce, ruiny starożytnych miast. Mistrzowsko potrafił oddać istotę tamtejszego pejzażu – lejący się z nieba żar, rozedrgane, gorące powietrze. Te ulotne efekty osiągał malarz dzięki zastosowaniu niezwykłych, wymyślanych przez siebie lub wskrzeszanych po wiekach zapomnienia technik, rzadko stosowanych materiałów; był w tym mistrzem.
W późniejszej twórczości wspomnieniem Orientu stał się, wciąż na nowo przetwarzany, motyw nisko nad horyzontem zawieszonego słońca – symbol, znak rozpoznawczy, najsilniej z artystą kojarzony.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl