Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KRAMSZTYK Roman | Akt siedzący. Dziewczyna z wachlarzem i bransoletką, około 1928 r.

Roman KRAMSZTYK (1885 Warszawa -1942 Warszawa)

Akt siedzący. Dziewczyna z wachlarzem i bransoletką, około 1928 r.

olej/płótno, 92 x 71 cm
sygnowany p.g.: 'Kramsztyk'
na krośnie malarskim ślady trzech papierowych nalepek

POCHODZENIE
- kolekcja prywatna, Polska


Mieczysław Wallis słusznie nazwał Romana Kramsztyka "malarzem charakteru, powabu i wdzięku, portrecistą ciekawych mężczyzn - portrecistą pięknych kobiet" (Mieczysław Wallis, humanizm Kramsztyka, "Wiadomości Literackie" 1936, nr 20, s. 8). Postać ludzka zawładnęła w pełni wyobraźnią Kramsztyka, dlatego też krytyka artystyczna wielokrotnie zauważała w jego oeuvre stylistyczną i treściową łączność ze sztuką dojrzałego renesansu. W prezentowanym akcie zwraca jednak uwagę powinowactwo życia artysty ze sztuką, którą tworzył. Znany był jako smakosz życia, wielbiciel kobiecego piękna i pasjonat muzyki, co w pełni obrazuje prezentowana plastyczna wizja kobiecego ciała. W aktach i portretach Kramsztyka postać ludzka często zajmuje prawie całą powierzchnię płótna. Prezentowany akt zdominowała postać zamyślonej, zapatrzonej w dal kobiety siedzącej na połyskliwym materiale. Przedstawiona jest w bliżej nieokreślonej przestrzeni o neutralnej barwie. W prawej dłoni trzyma wachlarz, który jest najmocniejszym akcentem kolorystycznym pracy. Przez wachlarz z szyfonu prześwituje delikatnie ciało kobiety. We wrażliwości na detal, przemyślanym potęgowaniu napięcia ujawnia się wielki kunszt Kramsztyka. Akt utrzymany jest w wąskiej gamie barwnej, dominują bowiem zróżnicowane walorowo ciepłe brązy. Ciało kobiety obwiedzione jest delikatnym konturem, a plastyczność przedstawienia dopełnia łagodniejszy niż w początkowej twórczości modelunek światłocieniowy. Owe cechy wskazują na to, że praca jest późniejszym dziełem w bogatym dorobku artysty. Kramsztyk odszedł wtedy od ciemnych barw i ich kontrastowych zestawień na rzecz łagodniejszej palety barwnej. Edward Woroniecki tak pisał o talencie portrecisty Kramsztyka i o zmianach formalnych zaszłych w późniejszych dziełach artysty: "(...) P. Kramsztyk rozjaśnił i wzbogacił swoją paletę. Znikła już niemal twardość odcieni zimnych i często przytłumionych. Kolory, choć nie mają w sobie zbyt wiele blasku, łączą się w tony swobodniejsze i cieplejsze. Jego portrety - skupione, ekspresyjne, czasem swawolne, zyskują na swobodzie i lekkości dotknięć pędzla. Najwyraźniej widać to w jego aktach. Stojące, wdzięcznie siedzące bądź nonszalancko ułożone, wszystkie cechuje prostota i siła, pozbawione są skazy grzechu czy sentymentalnych tęsknot. Krzywe i sinusoidy ich ciał są pełne spokojnej namiętności, bliskiej naturze. W stosunku do wcześniejszych prac wzbogaciły się o wrażenie odprężenia i radości. Barwne ożywienie spojrzenia, łagodny i wibrujący kolor szala czy kurtki, z wyczuciem podkreślają powab pięknej szyi lub ramienia o apetycznym wgłębieniu. Piżmowa woń życia, niemal zwierzęcego, lecz zdrowego i szczęśliwego, przenika całą tę część twórczości Kramsztyka, zrównoważoną, pozbawioną przesady i zbędnego wyrafinowania (...)" (Edward Woroniecki, L’Art polonais à Paris. [...] les expositions: de M. R. Kramsztyk à la Galerie Zak [...], "La Pologne politique, économique, littéraire et artistique" 1930, półr. II, s. 627).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KRAMSZTYK Roman

Urodził się w 1885 r w Warszawie, Zginął rozstrzelany w warszawskim getcie.
Urodził się w szanowanej, spolonizowanej rodzinie żydowskiej inteligencji. Jego żona zaś, Bronisława, była siostrą poety Ludwika Markusa (Louisa Marcoussisa). Rysunku i malarstwa uczył się początkowo w Warszawie u Zofii Stankiewicz, Adolfa Edwarda Hersteina i Miłosza Kotarbińskiego. Studia w krakowskiej ASP u J. Mehoffera i w ASP w Monachium oraz w pracowni Hersteina w Berlinie. Od 1911 roku na stałe osiedlił się w Paryżu, tam związał się ze środowiskiem École de Paris. W okresie 1914 - 1924 mieszkał w Krakowie i Warszawie, eksponując swe prace na wystawach sztuki polskiej w kraju i za granicą. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich i Polskiego Towarzystwa Artystyczno - Literackiego w Paryżu, Grup „Pięciu” i współzałożycielem „Rytmu”.Wystawiał w Polsce i zagranicą, brał udział w paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Od 1922 r mieszkał w Paryżu utrzymując trwałe związki z Polską. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu, współzałożyciel grupy Rytm. Dużo wystawiał w dwudziestoleciu międzywojennym, także jako reprezentant sztuki polskiej m.in.: Sztokholm 1929, Bruksela 1929, Pittsburgh 1931, Moskwa 1933. Znany i uznany portrecista stworzył galerię polskiej elity artystycznej i intelektualnej, malował pejzaże, akty, inspirowane sztuką renesansu, manieryzmu i baroku. U schyłku życia, w tragicznych warunkach getta warszawskiego, tworzył rysunki dokumentujące tragiczny los Żydów.
Malarz, rysownik.
Malarstwo olejne stanowi największą i najważniejszą część jego dorobku. W jego sztuce brak gwałtownych przewrotów. Cenił dzieła dawnych mistrzów, nie ulegał nowoczesnym trendom, nie należał do awangardy sztuki. Jego twórczość bliska jest międzynarodowej sztuce kręgu École de Paris, z którym był związany. Najbliższy był mu realizm, choć nie w naturalistycznej czy idealistycznej odmianie. Pozostał wierny tradycyjnym, ulubionym tematom: portretowi, pejzażowi, martwej naturze, aktowi. Odkrywając malarstwo Paula Cezanne’a, a także impresjonistów i postimpresjonistów, umiał połączyć nowoczesną formę z przywiązaniem do wielkiej tradycji malarstwa europejskiego. Udało mu się stworzyć indywidualny, rozpoznawalny styl, pełen ekspresji i poczucia humoru.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl