Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KRAMSZTYK Roman | AKT SIEDZĄCY, po 1920 r.

Roman KRAMSZTYK (1885 Warszawa -1942 Warszawa)

AKT SIEDZĄCY, po 1920 r.

Olej na płótnie 100 x 81 cm
Sygnowany p.d. - "Kramstyk"

Wystawiany - Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków,Muzeum Narodowe w Warszawie, 23.V.-9.VIII. 1992 r.,Muzeum Narodowe w Poznaniu, 22.VIII-25.X. 1992 r.,Muzeum Narodowe w Krakowie, 1992 r.
- École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, TPSP, Kraków, 1998 r.
- École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji WojciechaFibaka, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 6.VII.-3.X. 1999 r.
- Polski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, Muzeum Narodowe w Szczecinie, XII. 1999 - III. 2000 r.
- École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Okręgowe w Lesznie, V.-VII. 2000 r.
- École de Paris. Malarstwo artystów żydowskich polskiegopochodzenia w kolekcji Wojciecha Fibaka, Galeria SztukiWspółczesnej, BWA w Olsztynie, X.-XII. 2000 r.
Literatura - Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków,katalog wystawy, Warszawa-Poznań-Kraków 1992, s. 145(reprodukcja).
- École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji WojciechaFibaka, katalog wystawy pod red. J. Grabskiego, Kraków 1998, s. 105 (reprodukcja).
- École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji WojciechaFibaka, katalog wystawy, Sopot 1999, s. 51 (reprodukcja).
- Polski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, katalogwystawy, Szczecin 1999, s. 159 (reprodukcja).
- École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Leszno 2000, s. 67 (reprodukcja).
- École de Paris. Malarstwo artystów żydowskich polskiego pochodzenia w kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Olsztyn2000, s. 69 (reprodukcja).

Absolwent szkół artystycznych Krakowa, Monachium i Berlina, od 1922 r. osiadły we Francji, skąd przyjeżdżał do kraju. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu, Polskiego Towarzystwa Artystyczno-Literackiego w Paryżu, "Grupy Pięciu" (1918) oraz grupy "Rytm" (1921). Uczestniczył w wystawach T.A.P. "Sztuka".

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KRAMSZTYK Roman

Urodził się w 1885 r w Warszawie, Zginął rozstrzelany w warszawskim getcie.
Urodził się w szanowanej, spolonizowanej rodzinie żydowskiej inteligencji. Jego żona zaś, Bronisława, była siostrą poety Ludwika Markusa (Louisa Marcoussisa). Rysunku i malarstwa uczył się początkowo w Warszawie u Zofii Stankiewicz, Adolfa Edwarda Hersteina i Miłosza Kotarbińskiego. Studia w krakowskiej ASP u J. Mehoffera i w ASP w Monachium oraz w pracowni Hersteina w Berlinie. Od 1911 roku na stałe osiedlił się w Paryżu, tam związał się ze środowiskiem École de Paris. W okresie 1914 - 1924 mieszkał w Krakowie i Warszawie, eksponując swe prace na wystawach sztuki polskiej w kraju i za granicą. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich i Polskiego Towarzystwa Artystyczno - Literackiego w Paryżu, Grup „Pięciu” i współzałożycielem „Rytmu”.Wystawiał w Polsce i zagranicą, brał udział w paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Od 1922 r mieszkał w Paryżu utrzymując trwałe związki z Polską. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu, współzałożyciel grupy Rytm. Dużo wystawiał w dwudziestoleciu międzywojennym, także jako reprezentant sztuki polskiej m.in.: Sztokholm 1929, Bruksela 1929, Pittsburgh 1931, Moskwa 1933. Znany i uznany portrecista stworzył galerię polskiej elity artystycznej i intelektualnej, malował pejzaże, akty, inspirowane sztuką renesansu, manieryzmu i baroku. U schyłku życia, w tragicznych warunkach getta warszawskiego, tworzył rysunki dokumentujące tragiczny los Żydów.
Malarz, rysownik.
Malarstwo olejne stanowi największą i najważniejszą część jego dorobku. W jego sztuce brak gwałtownych przewrotów. Cenił dzieła dawnych mistrzów, nie ulegał nowoczesnym trendom, nie należał do awangardy sztuki. Jego twórczość bliska jest międzynarodowej sztuce kręgu École de Paris, z którym był związany. Najbliższy był mu realizm, choć nie w naturalistycznej czy idealistycznej odmianie. Pozostał wierny tradycyjnym, ulubionym tematom: portretowi, pejzażowi, martwej naturze, aktowi. Odkrywając malarstwo Paula Cezanne’a, a także impresjonistów i postimpresjonistów, umiał połączyć nowoczesną formę z przywiązaniem do wielkiej tradycji malarstwa europejskiego. Udało mu się stworzyć indywidualny, rozpoznawalny styl, pełen ekspresji i poczucia humoru.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl