Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KRAMSZTYK Roman | Jedzący raki (Portret Karola Szustra), około 1918 - 1919 r.

Roman KRAMSZTYK (1885 Warszawa -1942 Warszawa)

Jedzący raki (Portret Karola Szustra), około 1918 - 1919 r.

olej/płótno, 85 x 59 cm
sygnowany l.g.: `Kramstyk`

LITERATURA:
porównaj - Roman Kramsztyk 1885 - 1942, katalog wystawy monograficznej, Warszawa 1997, poz. 63 i 64 (il.) oraz Renata Piątkowska, Między Ziemiańską a Montparnasse`em, Roman Kramsztyk, wydawnictwo Neriton, 2004, poz. 71, il. nr 36

Karol Ludwik Szuster (1881 Warszawa - 1940 Warszawa) był pianistą, dyrygentem i pedagogiem. Kształcił się w Instytucie Muzycznym w Warszawie u Antoniego Sygietyńskiego, Aleksandra Michałowskiego i Zygmunta Noskowskiego, następnie uzupełniał studia w Berlinie i Wiedniu. Od 1903 roku pracował jako dyrygent orkiestry w Teatrze Polskim, był profesorem gry fortepianowej w konserwatorium w Warszawie, występował także jako pianista (Słownik muzyków polskich, t.2)

Prezentowany obraz to jedna z kilku wersji portretu mężczyzny jedzącego raki. Jedno z dzieł znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, jedno uważane jest za zaginione. Ten sam mężczyzna je raki w także zaginionym obrazie Smakosz, gdzie kompozycja rozbudowana jest o suto zastawiony stół i służącą dokładającą skorupiaki na talerz jedzącego. Wszystkie kompozycje datowane są na lata około 1918 - 1919. Prawdopodobnie tytułowa postać mężczyzny to portret Karola Szustra, barwnej postaci artystycznego środowiska okresu międzywojnia. W Dziennikach Jana Lechonia można odnaleźć taki o nim fragment: "Typy, postacie kolorowe, namiętne, odmienne - to już anachronizmy w naszej epoce wszelakich, a wśród nich i antytotalistycznych totalizmów. Przypomniał mi się Karol Szuster, nie do podrobienia w swych deklaracjach. Np. gdy mówił do Brunona Winawera: "Słuchaj Brunek. Jest trzech takich pisarzy na świecie jak ty. Bernard Shaw. Ty. No i jakże go... ten trzeci... No... Zapomniałem." Szuster był także pierwowzorem dla postaci Bałwanowa w autobiograficznej powieści Stanisława Ignacego Witkiewicz (Witkacego) "622 upadki Bunga". Roman Kramsztyk pokazał postać Szustra, jakby odbijając jego popiersie w krzywym zwierciadle. Skupiona, poważna twarz i gest celebrowania wykwintnego dania, zostały zestawione z bielą serwety, która zawiązana na szyi układa się w dwa ośle uszy po bokach głowy jedzącego. W okresie II Rzeczpospolitej raki były jednym z najbardziej eleganckich dań serwowanych na przyjęciach wśród elit władzy i finansjery, tymczasem serweta demaskuje snobizm jedzącego. Renata Piątkowska w swojej monografii Kramsztyka, "Między Ziemiańską a Montparnasse`em", wskazuje na wyraźne inspiracje malarza siedemnastowiecznym malarstwem niderlandzkim, zwłaszcza bogatymi i pełnymi symbolicznych treści martwymi naturami.


Roman Kramsztyk naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie, gdzie uczył się rysunku i malarstwa u Z. Stankiewicz, A. E. Hersteina i M. Kotarbińskiego. Studia kontynuował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem J. Mehoffera (1903/1904) oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Po 1918 roku uzupełniał artystyczne studia w pracowni Hersteina w Berlinie. Lata 1910 - 1914 spędził w Paryżu, gdzie wstąpił do Towarzystwa Artystów Polskich i reaktywowanego w 1915 roku Polskiego Towarzystwa Artystyczno-Literackiego. W 1917 roku przyłączył się do I wystawy Ekspresjonistów Polskich zorganizowanej w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, będącej manifestacją pierwszej fali polskiej awangardy. W 1918 roku został członkiem Nowej Grupy, którą utworzył m.in. z Tadeuszem Pruszkowskim i Eugeniuszem Zakiem. Brał udział w pokazach sztuki polskiej w Barcelonie, Paryżu, Sztokholmie, Brukseli, Pittsburghu i Moskwie. Uczestniczył ponadto w Międzynarodowej Wystawie Sztuka i Technika w Paryżu w 1937 roku i Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939 roku. W kraju eksponował swe prace w warszawskiej Zachęcie (w okresie 1909 - 1924), TPSP we Lwowie, Krakowie i Poznaniu oraz uczestniczył w salonach paryskich. W 1922 roku osiadł na stałe w Paryżu, gdzie związany był ze środowiskiem artystycznym Ecole de Paris - poślubił siostrę Ludwika Marcoussisa, Bronisławę. W tym samym roku został współzałożycielem Stowarzyszenia Artystów Polskich RYTM reprezentującego w sztuce polskiej lat 20. nurt klasycyzujący. Malował portrety, martwe natury i pejzaże. "Na ukształtowanie się postawy artystycznej Kramsztyka w istotny sposób oddziałała estetyka Cézanne`a. W pejzażach i martwych naturach artysta przywiązywał zasadniczą wagę do struktury obrazu budowanej ze zgeometryzowanych form. Roślinne, architektoniczne i przedmiotowe kształty wydobywał miękkimi, krótkimi pociągnięciami pędzla i obwodził delikatnym konturem. Gamę barw ograniczał do zgaszonych błękitów, zieleni i czerwieni ożywianych akcentami bieli; w portretach stosował wyrazisty modelunek światłocieniowy" - Irena Kossowska

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KRAMSZTYK Roman

Urodził się w 1885 r w Warszawie, Zginął rozstrzelany w warszawskim getcie.
Urodził się w szanowanej, spolonizowanej rodzinie żydowskiej inteligencji. Jego żona zaś, Bronisława, była siostrą poety Ludwika Markusa (Louisa Marcoussisa). Rysunku i malarstwa uczył się początkowo w Warszawie u Zofii Stankiewicz, Adolfa Edwarda Hersteina i Miłosza Kotarbińskiego. Studia w krakowskiej ASP u J. Mehoffera i w ASP w Monachium oraz w pracowni Hersteina w Berlinie. Od 1911 roku na stałe osiedlił się w Paryżu, tam związał się ze środowiskiem École de Paris. W okresie 1914 - 1924 mieszkał w Krakowie i Warszawie, eksponując swe prace na wystawach sztuki polskiej w kraju i za granicą. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich i Polskiego Towarzystwa Artystyczno - Literackiego w Paryżu, Grup „Pięciu” i współzałożycielem „Rytmu”.Wystawiał w Polsce i zagranicą, brał udział w paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Od 1922 r mieszkał w Paryżu utrzymując trwałe związki z Polską. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu, współzałożyciel grupy Rytm. Dużo wystawiał w dwudziestoleciu międzywojennym, także jako reprezentant sztuki polskiej m.in.: Sztokholm 1929, Bruksela 1929, Pittsburgh 1931, Moskwa 1933. Znany i uznany portrecista stworzył galerię polskiej elity artystycznej i intelektualnej, malował pejzaże, akty, inspirowane sztuką renesansu, manieryzmu i baroku. U schyłku życia, w tragicznych warunkach getta warszawskiego, tworzył rysunki dokumentujące tragiczny los Żydów.
Malarz, rysownik.
Malarstwo olejne stanowi największą i najważniejszą część jego dorobku. W jego sztuce brak gwałtownych przewrotów. Cenił dzieła dawnych mistrzów, nie ulegał nowoczesnym trendom, nie należał do awangardy sztuki. Jego twórczość bliska jest międzynarodowej sztuce kręgu École de Paris, z którym był związany. Najbliższy był mu realizm, choć nie w naturalistycznej czy idealistycznej odmianie. Pozostał wierny tradycyjnym, ulubionym tematom: portretowi, pejzażowi, martwej naturze, aktowi. Odkrywając malarstwo Paula Cezanne’a, a także impresjonistów i postimpresjonistów, umiał połączyć nowoczesną formę z przywiązaniem do wielkiej tradycji malarstwa europejskiego. Udało mu się stworzyć indywidualny, rozpoznawalny styl, pełen ekspresji i poczucia humoru.

Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 22 818 94 68
tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.


Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł
Do 1000 zł przyjmujemy tylko zlecenia z limitem.

Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Do cen wylicytowanych dom aukcyjny dolicza 15% opłatę organizacyjną.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl