Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KRAMSZTYK Roman | Wenus na Lesbos (Safo), około 1919 r.

Roman KRAMSZTYK (1885 Warszawa -1942 Warszawa)

Wenus na Lesbos (Safo), około 1919 r.

olej/płótno, 116 x 89 cm
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Paryż

"Ponieważ zaś cudne zjawisko ludzkiego ciała było od lat tysięcy źródłem czystego natchnienia dla artystów, ponieważ w dziełach tych nagość przedstawianych nie ma nic sromotnego ani sprośnego, tylko istotne piękno, harmonja lub siła - przeto nie wahamy się dać naszym czytelnikom reprodukcję z obrazu R. Kramsztyka `Venus z Lesbos`, który wyobraża starożytną boginię miłości. Kramsztyk, malując, usiłuje wniknąć w istotną treść zjawiska - stąd w dziełach jego (...) nie ma lekkiego prześlizgiwania się po powierzchni rzeczy, lecz dążenie do ukazania nam ich istoty. (...) Kramsztyk w dziele tym potrafił wydobyć piękno pełne melancholii, a w twarzy portretu zawarł przezierający po przez wielką powagę, smutek i majestat cierpienia, uśmiech gorzki, lecz wszystko rozumiejący, wiele usprawiedliwiający i wiele mogący wybaczyć. (...) Kramsztyk, aczkolwiek młody, jest siłą malarską w Polsce pierwszorzędną". J. R., Roman Kramsztyk, Światło , 1920, z. 4, s. 6

Kramsztyk, pracując nad prezentowanym obrazem, stworzył kilka rysunków przygotowawczych (jeden z nich znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, drugi w kolekcji prywatnej w USA). Artysta opracował też alternatywny wariant olejnej kompozycji. Obraz zatytułowany "Wenus z Lesbos (Sapho)" znamy z czarno-białych reprodukcji i kilku krótkich wzmianek w prasie dwudziestolecia. Praktyka malarska, polegająca na wykonywaniu szczegółowych studiów przygotowawczych i tworzeniu kilku wariantów jednej kompozycji, jest dla twórczości Kramsztyka bardzo charakterystyczna. Artysta ustawicznie poszukiwał możliwości doskonalenia swoich prac. Większość jego najlepszych obrazów istnieje dlatego w kilku replikach. Prezentowana "Wenus z Lesbos", choć jest jedną z dwóch znanych wersji tej kompozycji, jest jednak szczególnie cenna. Drugi obraz jest bowiem zaginiony. Kompozycja obrazu opiera się na klasycznych wzorcach, które artysta zaczerpnął ze sztuki renesansowej. Umiejscowienie nagiej kobiety na tle pejzażu i ułożenie jej ciała każą myśleć o płótnach Tycjana. Podobnie drobna figura statku na horyzoncie, symbolizująca samotność opuszczonej kochanki, pojawia się niekiedy w obrazach weneckiego mistrza. Kramsztyk, choć wykorzystuje tycjanowską ikonografię, rozwija ją w bardzo twórczy sposób. Fajka trzymana przez Wenus, jej nonszalancki gest czy cezanne`owski sposób kładzenia farby pozwalają widzieć w obrazie wczesny przykład indywidualnego stylu artysty. To właśnie wczesny okres twórczości artysty był przez krytykę przyjmowany ze szczególnym entuzjazmem. Do propagatorów talentu Kramsztyka należeli w dwudziestoleciu m.in. Wilam Horzyca i Konrad Winkler. W pierwszym numerze "Skamandra" z 1920 roku anonimowy krytyk pisał z pasją o związku artysty z ideałami sztuki Odrodzenia. Autor podpisujący się inicjałami AS ze szczególną uwagą odnotował jedną z wersji obrazu "Wenus z Lesbos". AS pisał: "Safo" Kramsztyka jest dziełem sztuki, ponieważ obok uczuciowości, poczucia formy, faktury malarskiej i zrozumienia praw harmonii i dysharmonii koloru posiada kompozycję: jest zamkniętym na pewnej oznaczonej płaszczyźnie obrazem i może być zastosowana do architektury. A że w dziedzinie sztuki nie ma żadnych kryteriów i dowodzenia tem samym są bezpodstawne, za słusznością moich wrażeń przemawia chyba tylko samo nagromadzenie symptomatów towarzyszących zwykle dziełom wybitnym". (AS, Salon Doroczny w Zachęcie, "Skamander", z. 1, 1920, s. 55). Roman Kramsztyk naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie, gdzie uczył się rysunku i malarstwa u Z. Stankiewicz, A. E. Hersteina i M. Kotarbińskiego. Studia kontynuował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem J. Mehoffera (1903-04) oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Po 1918 roku uzupełniał artystyczne studia w pracowni Hersteina w Berlinie. Lata 1910-14 spędził w Paryżu, gdzie wstąpił do Towarzystwa Artystów Polskich i reaktywowanego w 1915 roku Polskiego Towarzystwa Artystyczno-Literackiego. W 1917 roku przyłączył się do I wystawy Ekspresjonistów Polskich zorganizowanej w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, będącej manifestacją pierwszej fali polskiej awangardy. W 1918 roku został członkiem Nowej Grupy, którą utworzył m.in. z Tadeuszem Pruszkowskim i Eugeniuszem Zakiem. Brał udział w pokazach sztuki polskiej w Barcelonie, Paryżu, Sztokholmie, Brukseli, Pittsburghu i Moskwie. Uczestniczył ponadto w Międzynarodowej Wystawie "Sztuka i Technika" w Paryżu w 1937 roku i Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939 roku. W kraju eksponował swe prace w warszawskiej Zachęcie (w okresie 1909-24), TPSP we Lwowie, Krakowie i Poznaniu oraz uczestniczył w salonach paryskich. W 1922 roku osiadł na stałe w Paryżu, gdzie związany był ze środowiskiem artystycznym École de Paris - poślubił siostrę Ludwika Marcoussisa, Bronisławę. W tym samym roku został współzałożycielem Stowarzyszenia Artystów Polskich RYTM reprezentującego w sztuce polskiej lat 20. nurt klasycyzujący. W 1939 roku wrócił do Polski. Początkowo ukrywał się po stronie aryjskiej, ale w 1940 roku zdecydował się przejść do ogrodzonej dzielnicy żydowskiej. Zmarł w getcie warszawskim w 1942 roku.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KRAMSZTYK Roman

Urodził się w 1885 r w Warszawie, Zginął rozstrzelany w warszawskim getcie.
Urodził się w szanowanej, spolonizowanej rodzinie żydowskiej inteligencji. Jego żona zaś, Bronisława, była siostrą poety Ludwika Markusa (Louisa Marcoussisa). Rysunku i malarstwa uczył się początkowo w Warszawie u Zofii Stankiewicz, Adolfa Edwarda Hersteina i Miłosza Kotarbińskiego. Studia w krakowskiej ASP u J. Mehoffera i w ASP w Monachium oraz w pracowni Hersteina w Berlinie. Od 1911 roku na stałe osiedlił się w Paryżu, tam związał się ze środowiskiem École de Paris. W okresie 1914 - 1924 mieszkał w Krakowie i Warszawie, eksponując swe prace na wystawach sztuki polskiej w kraju i za granicą. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich i Polskiego Towarzystwa Artystyczno - Literackiego w Paryżu, Grup „Pięciu” i współzałożycielem „Rytmu”.Wystawiał w Polsce i zagranicą, brał udział w paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Od 1922 r mieszkał w Paryżu utrzymując trwałe związki z Polską. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu, współzałożyciel grupy Rytm. Dużo wystawiał w dwudziestoleciu międzywojennym, także jako reprezentant sztuki polskiej m.in.: Sztokholm 1929, Bruksela 1929, Pittsburgh 1931, Moskwa 1933. Znany i uznany portrecista stworzył galerię polskiej elity artystycznej i intelektualnej, malował pejzaże, akty, inspirowane sztuką renesansu, manieryzmu i baroku. U schyłku życia, w tragicznych warunkach getta warszawskiego, tworzył rysunki dokumentujące tragiczny los Żydów.
Malarz, rysownik.
Malarstwo olejne stanowi największą i najważniejszą część jego dorobku. W jego sztuce brak gwałtownych przewrotów. Cenił dzieła dawnych mistrzów, nie ulegał nowoczesnym trendom, nie należał do awangardy sztuki. Jego twórczość bliska jest międzynarodowej sztuce kręgu École de Paris, z którym był związany. Najbliższy był mu realizm, choć nie w naturalistycznej czy idealistycznej odmianie. Pozostał wierny tradycyjnym, ulubionym tematom: portretowi, pejzażowi, martwej naturze, aktowi. Odkrywając malarstwo Paula Cezanne’a, a także impresjonistów i postimpresjonistów, umiał połączyć nowoczesną formę z przywiązaniem do wielkiej tradycji malarstwa europejskiego. Udało mu się stworzyć indywidualny, rozpoznawalny styl, pełen ekspresji i poczucia humoru.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl