tusz, 41 x 28,7 cm na odwrocie pieczęcie: Fundacji Opalka i "ExLibris/ Ewa & Marek Pietkiewicz"
reprodukowany: Roman Opałka, Katalog wczesnych prac, Warszawa 1998, s. 30 Jeden z największych polskich artystów współczesnych. Sławę przyniosły mu "obrazy liczone". Zanim jednak doszedł do tej monumentalnej koncepcji prowadził poszukiwania w wielu dziedzinach plastyki - z dużym powodzeniem zajmował się rysunkiem, malarstwem, rzeźbą, medalierstwem, oraz ilustracją książkową i plakatem. "Obrazy Opałki z lat akademii - najczęściej portrety i martwe natury - wykazywały swobodę opanowania realistycznego warsztatu malarskiego. Oparte na tradycjach niedawnej przeszłości - malowane były szerokimi pociągnięciami pędzla, pewnie i efektownie. Jeszcze po ukończeniu studiów, do roku 1958, a nawet 1959, nie zarzucił artysta przedstawieniowych ujęć, tworząc z upodobaniem bezpretensjonalne, wirtuozerskie obrazy i szkice. Cechowała je prostota i lekkość, trafna synteza ruchu i charakterystyki psychologicznej; dzięki zaś skrótowej, czasem geometryzowanej linii konturu - monumentalizacja. W rysunkach posługiwał się najczęściej czarnym tuszem, łącząc niekiedy szeroką kreskę obrysu ze swobodnie rzuconym akcentem koloru". (B. Kowalska, Roman Opałka, s. 11)
Wojnę spędził w Niemczech, w 1945 roku powrócił do Francji, rok później do Polski. W 1950 roku ukończył studia na łódzkiej PWSSP, a w latach 1950-1956 studiował na warszawskiej ASP. Jest grafikiem i malarzem, od 1965 działający we Francji, przedstawiciel konceptualizmu; początkowo tworzył kwasoryty (m.in. seria Opisanie świata); później kompozycje przestrzenne z płótna, zwane "poduszkowcami"; od 1965 zaczął pokrywać płótna, nazywane przez siebie "detalami" rzędami kolejnych cyfr, zaczynając od jedynki (pierwszy został zapisany liczbami od 1 do 35327), co ma oddawać upływ czasu; płótnom towarzyszy fotografia twarzy artysty ukazująca oznaki starzenia się i nagranie jego głosu. Jest laureatem wielu nagród, między innymi: Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida; brał udział w Biennale w Sao Paulo (1969 i 1977), Documenta w Kassel (1977), Biennale w Wenecji (1995).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl