Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
OPAŁKA Roman | Postać z Komediantów

Roman OPAŁKA (1931 Abbeville - 2011 Rzym)

Postać z Komediantów

olej/płótno, 100,5 x 70 cm
sygnowany l.g.: 'R.OPAŁKA'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'R. OPAŁKA | IC MON | W-WA | “Z KOMEDIANTÓW” | Roman OPAŁKA 1957’ oraz sygnatura autora

POCHODZENIE:
- dar od artysty
- kolekcja prywatna, Warszawa

Moment pojawienie się pomysłu na „Obrazy liczone” jest ściśle powiązany z Halszką, partnerką artysty, oraz prawdopodobną modelką do zaprezentowanego obrazu. Artysta wpadł na jego pomysł, czekając na ukochaną w jednej z warszawskich kawiarni:

„Czekałem na Halszkę w Bristolu. Miałem już trzydzieści trzy lata i dojrzały stosunek do swojego życia. Pomyślałem, że to wszystko nie ma sensu. Byłem na skraju samobójstwa. Ten program mnie uratował. To taki skok z wysokiego piętra. Spadam, spadam, do dołu… A może do góry? Nie wiem. Halszka przyszła spóźniona, bardzo zdenerwowana, myślała, że zrobię jej scenę, a ja powiedziałem: ‚jesteś genialna!’. Stworzyłem coś, bo miałem ten czas. Tę szansę, że ona się spóźniła, że nie znaleźli się akurat koledzy, którzy by mnie zagadali…

Ten stolik wciąż znajduje się w Bristolu w tym samym miejscu… Kiedy bywam w Warszawie, staram się tam zajrzeć… (Roman Opałka w rozmowie z Katarzyną Drogą, Roman Opałka – Spacer w czasie, 8 sierpnia 2011, dostępny na: https://zwierciadlo.pl/kultura/kultura-wywiady/romanopalka-spacer-w-czasie”).

Zaprezentowany obraz powstał we wczesnym okresie twórczości Romana Opałki. Artysta studia ukończył na łódzkiej PWSSP, obecnej Akademia Sztuk Pięknych, w latach 1949-50.Następnie trafił do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie studiował do 1956 roku. W tym okresie podejmował także równolegle próby w zakresie rysunku i malarstwa realistycznego, które kontynuował do 1958 roku. Na początku lat 60., podobnie jak inni mu ówcześni artyści, zafascynowało go malarstwo materii.

Prezentujemy Państwu obraz szczególny, ponieważ łączący w sobie cechy charakterystyczne zarówno dla wczesnego okresu twórczości artysty, jak i prezentujący już rozwiązania formalne, które staną się znakiem rozpoznawczym sztuki Opałki okresu dojrzałego. Portret dziewczyny siedzącej profilem został utrzymany w monochromatycznych barwnych. Artysta wykazał się niezwykłym wyczuciem kolorów, co w późniejszej fazie rozwoju stanie się jednym z najważniejszych elementów jego stylu. Cechy fizyczne przedstawionej kobiety wskazują, iż jest to prawdopodobnie Halszka, ówczesna towarzyszka życia Opałki.

Warto zwrócić uwagę na odwrocie obrazu, na którym można dostrzec zarysowaną ołówkiem sylwetkę mężczyzny w wojskowej czapce i koszuli. Utrzymany w realistycznym nurcie szkic mógł stanowić jedną z wprawek młodego artysty zafascynowanego wiernym odtwarzaniem rzeczywistości jeszcze przed abstrakcyjnym okresem lub zarysem artystycznego zlecenia dla instytucji wojskowych, który młody Opałka często przyjmował. Brak sygnatur oraz jakichkolwiek wskazówek powoduje, że możemy jedynie spekulować, z jakiego powodu znajduje się ono na odwrociu przedstawienia.

Jak pisał o wczesnych, studenckich szkicach Paweł Sosnowski: „Dla krytyki były to skończone dzieła warte komentarza i eksponowania na wystawie, dla Romana Opałki stanowiły jedynie drogę dojścia do celu. Artysta nigdy ich nie lekceważył, ale też zawsze pozostawiał w cieniu swojego wyjątkowego Programu. Tym bardziej wszystko, co wyszło spod jego ręki w okresie poprzedzającym liczenie, jest niezmiernie interesujące dla dzisiejszego widza. Dopiero teraz okazuje się, jak niebywale wszechstronnym artystą był Opałka w młodzieńczych latach. Już jego studenckie szkice ujawniają biografię artysty żyjącego w komunistycznym schemacie. Są to projekty ilustracji i okolicznościowych plakatów, rozmaite przykłady prób zarobienia jakichkolwiek pieniędzy (projekty zaproszeń, pocztówek, znaczków). Jest też wiele różnorodnych szkiców, pomysłów rzuconych na papier, rysunków wykonanych wyłącznie z pasji rysowania… Po wnikliwym przyjrzeniu się z pewnym zaskoczeniem spostrzegamy, że właściwie we wszystkich pracach, nawet tych wykonanych na zlecenie instytucji wojskowych, Opałka nie poddaje się obowiązującemu kanonowi i zawsze próbuje rozwiązywać swoje własne problemy artystyczne” (Paweł Sosnowski, Roman Opałka, Katalog wczesnych prac, Fundacja Opalka, Warszawa 1998, s. nlb.).

Dla wielu miłośników sztuki nazwisko Opałki wiąże się bezpośrednio z cyframi na płótnie, które pojawiły się w ramach tzw. obrazów liczonych. Pierwszy obraz namalowany w ramach cyklu został nazwany przez autora „Detalem”. Znajduje się on obecnie w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Czarne płótno artysta pokrył białymi liczbami, od 1 do 35 327. Kolejne realizacje w cyklu były nawiązaniem do tej wspomnianej realizacji. Składały się one z następujących po sobie liczb zapisanych w rzędach. Artysta starał się za ich pomocą zapisać upływający czas. W efekcie obrazy stały się zapisem życia artysty, aż do jego śmierci.

Wojnę spędził w Niemczech, w 1945 powrócił do Francji, rok później przyjechał do Polski. W 1950 ukończył studia na łódzkiej PWSSP, a w latach 1950-56 studiował na warszawskiej ASP. Od 1965 działał we Francji. Przedstawiciel konceptualizmu. Początkowo tworzył kwasoryty (m.in. seria Opisanie świata); później kompozycje przestrzenne z płótna, zwane "poduszkowcami"; a od 1965 zaczął pokrywać płótna, nazywane przez siebie "detalami" rzędami kolejnych cyfr, zaczynając od jedynki (pierwszy został zapisany liczbami od 1 do 35327), co miało oddawać upływ czasu. Płótnom towarzyszyła fotografia twarzy artysty ukazująca oznaki starzenia się i nagranie jego głosu. Jest laureatem wielu nagród, między innymi: Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida. Brał udział w Biennale w Sao Paulo (1969 i 1977), Documenta w Kassel (1977 ), Biennale w Wenecji (1995).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
OPAŁKA Roman

Wojnę spędził w Niemczech, w 1945 roku powrócił do Francji, rok później do Polski. W 1950 roku ukończył studia na łódzkiej PWSSP, a w latach 1950-1956 studiował na warszawskiej ASP. Jest grafikiem i malarzem, od 1965 działający we Francji, przedstawiciel konceptualizmu; początkowo tworzył kwasoryty (m.in. seria Opisanie świata); później kompozycje przestrzenne z płótna, zwane "poduszkowcami"; od 1965 zaczął pokrywać płótna, nazywane przez siebie "detalami" rzędami kolejnych cyfr, zaczynając od jedynki (pierwszy został zapisany liczbami od 1 do 35327), co ma oddawać upływ czasu; płótnom towarzyszy fotografia twarzy artysty ukazująca oznaki starzenia się i nagranie jego głosu. Jest laureatem wielu nagród, między innymi: Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida; brał udział w Biennale w Sao Paulo (1969 i 1977), Documenta w Kassel (1977), Biennale w Wenecji (1995).
 

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl