Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
PIETRZAK Roman | Fetysz II, 1997 r.

Roman PIETRZAK (ur. 1963)

Fetysz II, 1997 r.

brąz, 60 x 22 x 30 cm
sygnowany i datowany: 'R 1997 | 1/3'
edycja 1/3

LITERATURA:
- Roman Pietrzak, Rzeźba, red. prof. Stanisław Słonina, dr. Monika Murawska, dr. Piotr Schollenberger, Warszawa 2017, s. 198 (il.)

"To właśnie znajdujemy w rzeźbach Pietrzaka - z jednej strony tremendum, a więc groza (…), jednak z drugiej strony to także fascinans, a więc fascynacja - to, co przyciąga i w czym sami chcemy się przejrzeć, od czego nie możemy oderwać wzroku, czego chcielibyśmy dotknąć, tak jak chcielibyśmy dać się ponieść, znaleźć zmaterializowany świat snu i dotknąć go. Jest być może w tych rzeźbach poszukiwana z taką wytrwałością przez surrealistów 'cudowność' - owo poetyckie napięcie prowadzące do osiągnięcia sacrum".
MONIKA MURAWSKA

Opisując twórczość Romana Pietrzaka, Monika Murawska przedstawia widzowi różne ścieżki interpretacyjne, które pozwalają na zrozumienie twórczości artysty. Jedną z nich jest surrealizm. Krytyczka opowiada o trudności zakwalifikowania obiektów wychodzących z pracowni rzeźbiarza - "pozostają nieuchwytne, ponieważ umykają z powrotem w świat snu, z którego powstały, i nigdy nie jesteśmy pewni, czy następna chwila, a wraz z nią następne doznanie, nie rozbije nam kunsztownie wzniesionej interpretacyjnej struktury, którą narzuciło pierwsze spojrzenie" (Monika Murawska, Nieuchwytność. Rzeźbiarskie tropy Romana Pietrzak, [w:] Roman Pietrzak, Rzeźba, [red.] Monika Murawska, Piotr Szymor, Warszawa 2017, s. 70).
Zaprezentowana praca sprawia wrażenie pochodzenia jednocześnie ze świata ludzkiego oraz zwierzęcego. Ludzka dłoń została zakończona kurzymi pazurami. Monika Murawska przedstawia twórczości Pietrzaka jako powstającą na styku tych dwóch światów - pograniczu kultury oraz natury. Ciało natomiast znajduje się między nimi, ponieważ to właśnie za jego pomocą doświadczamy obydwóch sfer, a także to ono staje się miejscem konfliktów pomiędzy nimi. Krytyczka opowiada o rozziewie pomiędzy tymi sferami i wskazuje na świat symboliczny, którego celem miało być uporządkowanie sfery natury, dzikości. Zmieszanie tych dwóch światów widoczne jest w całej twórczości artysty, a w szczególności w pracach takich, jak zaprezentowany "Fetysz". O pracach Pietrzaka krytyczka pisze: "Tutaj ciało staje się przewodnikiem, stają się nim jego potrzeby i fantazje, zostaje obnażona jego zmysłowość, nieustannie wymykająca się strukturom rozumu. Znajdują się one gdzieś pomiędzy naturą a kulturą, są jakby umiejscowioną pomiędzy nimi, trudną do zlokalizowania, płynną granicą" (Monika Murawska, Nieuchwytność. Rzeźbiarskie tropy Romana Pietrzak, [w:] Roman Pietrzak, Rzeźba, [red.] Monika Murawska, Piotr Szymor, Warszawa 2017, s. 73).
Roman Pietrzak jest profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Artysta w latach 1984-90 studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom w pracowni prof. Stanisława Słoniny. Na początku lat 90. rzeźbiarz odbył studia w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli. Oprócz rzeźby zajmuje się także rysunkiem, a jego prace były wystawiane na licznych wystawach w kraju oraz za granicą. Na twórczość artysty składają się niezwykle różnorodne formy - od bardzo dużych formatów po niewielkie dzieła, które na pierwszy rzut oka wydają się jedynie modelami do dopiero mających powstać rzeźb. Dodatkowo są to zarówno odlewy z brązu, jak i formy z aluminium czy ceramiki. Dużą część stanowią także lekkie formy o onirycznym i efemerycznym charakterze powstałe za pomocą drutu oraz gipsu. Mniejsze formatowo rzeźby twórca wykonuje z brązu metodą traconego wosku, większe natomiast powstają za pomocą gipsu. Jak opisuje różnorodność twórczości Pietrzaka Piotr Schollenberger: "(…) widza, który po raz pierwszy spotyka się z tą twórczością, uderza przede wszystkim swoboda, z jaką autor podchodzi do kwestii rozmiaru. Można mieć wrażenie, że poruszamy się tu bez skrępowania pomiędzy światem karzełków i olbrzymów. Palce, języki, nosy - nie dość, że się oswobadzają i samodzielnie wyruszają w pole na wędrówkę, to jednocześnie nieprzymuszenie i z zachowaniem wszelkich proporcji rosną" (Piotr Schollenberger, Niepokoje Romana Pietrzaka, [w:] Roman Pietrzak, Rzeźba, [red.] Monika Murawska, Piotr Szymor, Warszawa 2017, s. 136).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
PIETRZAK Roman

Urodził sę w 1963 r w Nowym Targu. Absolwent ASP w Warszawie, dyplom w Pracowni Rzeźby prof. Stanisława Słoniny. Stażysta Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli. Uprawia rzeźbę i rysunek. Udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, liczne wystawy indywidualne.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl