Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HIRSZENBERG Samuel | ZAGRODY

Samuel HIRSZENBERG (1865 Łódź - 1908 Jerozolima)

ZAGRODY

Olej, płótno; 51 x 40,5 cm
Sygnowany p. d.: S. Hirszenberg | 18.. (?)

Samuel Hirszenberg - malarz; studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Feliksa Szynalewskiego, Izydora Jabłońskiego i Władysława Łuszczkiewicza (1881-1883). Po otrzymaniu prywatnego stypendium kontynuował naukę w monachijskiej Akademii u Alexandra Wagnera (1883-1887). Następnie przez rok uzupełniał studia w Paryżu, uczęszczając do akademii Filippo Colarossiego (1889). Często powracał do Monachium. Zaprzyja¼nił się tam z malarzami Stanisławem Dębickim i Marianem Wawrzenieckim, z którymi odbywał wycieczki po okolicach, malując obrazy w plenerze. W roku 1897 osiedlił się w Łodzi. Malował sceny rodzajowe z życia miasta, a miesiące letnie najczęściej spędzał w Lisowicach koło Skierniewic, skąd przywoził liczne studia pejzażowe. W Łodzi nawiązał kontakt z działającymi tam artystami: Natanem Altmanem, Leopoldem Pilichowskim i Henrykiem Glicensteinem. Właśnie na zaproszenie studiującego w Rzymie Glicensteina wyjeżdżał w 1900 i 1901 do Włoch. Zwiedzał wówczas okolice Rzymu i utrwalał na płótnie pejzaże z odbywanych podróży. W roku 1904 przeprowadził się do Krakowa. Po otrzymaniu propozycji objęcia stanowiska dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych Bezalel w Jerozolimie w 1907 roku wyjechał przez Bretanię - gdzie odwiedził swego brata malarza, Leona - do Palestyny. Malował tam pejzaże i obrazy o tematyce żydowskiej i arabskiej. Swoje prace prezentował systematycznie na wystawach w kraju: w TZSP w Warszawie, w TPSP w Krakowie i w Salonie Bartkiewicza w Łodzi, oraz za granicą w Monachium, Paryżu, Berlinie. Wielokrotnie jego dzieła były nagradzane medalami lub listami pochwalnymi - w 1888 w Warszawie (list pochwalny), w 1889 - w Paryżu (srebrny medal), w 1891 w Berlinie (wzmianka honorowa) oraz w 1895 drugą nagrodą (ex aequo z Olgą Boznańską) na konkursie malarskim TPSP w Krakowie.
Tworzył duże kompozycje alegoryczne o tematyce żydowskiej, często odwołujące się do tekstów literackich (Żyd wieczny tułacz, Urania, Spinoza wyklęty, Czarny sztandar), sceny rodzajowe, w których również dominowały wątki żydowskie (Cmentarz żydowski, Jeszyboth, Pod ścianą płaczu, Synagoga) oraz liczne pejzaże. Równolegle stosował różne środki stylistyczne; malował obrazy w konwencji realistycznej, sięgając także po pewne formy symbolizmu, przechodzące w kierunku ekspresjonizmu.
Prezentowany, pogodny letni pejzaż z widokiem wiejskiej drogi i przycupniętymi przy niej chałupami, powstał zapewne podczas jednego z wakacyjnych wyjazdów artysty w plener. Zapewne o takich właśnie pejzażach artysty napisano: "na wystawie A. Krywulta w 1902 roku, spośród eksponowanych około 100 obrazów 80 obrazów to pejzaże, pejzaże często nie ustępujące najlepszym wzorom malarstwa polskiego okresu 1890-1910". (J. Zagrodzki, Tradycja i nowoczesność w twórczości Samuela Hirszenberga (w:) Sztuka Łódzka. Materiały sesji naukowej Oddziału Łódzkiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa-Łód¼ 1977, s. 97.).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
HIRSZENBERG Samuel

Najbardziej znany z trójki braci - był najstarszym synem z dziesięciorga dzieci Sury i Davida - uzdolnionego plastycznie majstra tkackiego, robotnika łódzkiej tkalni. Jego siostra wyszła za mąż za słynnego rzeźbiarza Henryka Glicensztajna, dla którego ogromną inspiracją była twórczość szwagra Samuela. Wbrew woli ojca, ale dzięki finansowej pomocy mecenasa i opiekuna młodego talentu, zaprzyjaźnionego z rodziną lekarza i dyrektora łódzkiego Szpitala im. Poznańskich, dr. Maksymiliana Cohna, postanowił zostać artystą. Uczył się początkowo w Szkole Rzemiosł w Łodzi (1876-1880), a w wieku 15 lat rozpoczął studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (w pracowniach Feliksa Szynalewskiego, Izydora Jabłońskiego i Władysława Łuszczkiewicza), gdzie był pod silnym wpływem malarstwa realistycznego Jana Matejki. Naukę kontynuował w latach1883-1889, dzięki stypendium w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Alexandra Wagnera. W 1889, wraz z Maurycym Trębaczem, wyjechał na studia do Paryża w Académie Colarossi, gdzie ukończył kształcenie artystyczne. Do 1892 przebywał stałe za granicą, korzystając ze skromnego stypendium ufundowanego przez Izraela Poznańskiego. Po zakończeniu edukacji w 1892 wrócił do Łodzi, gdzie związał się z lokalnym środowiskiem artystycznym, współtworząc niewielką kolonię artystyczną m.in. z Natanem  Altmanem, Leopoldem Pilichowskim, Henrykiem Glicensztajnem i Maurycym Trębaczem. Często podróżował, wyjeżdżał m.in. do Rzymu, Bretanii i Monachium. Przyjaźnił się z Aleksandrem Sochaczewskim, Marianem Wawrzenieckim, Olgą Boznańską, Edwardem Okuniem. W 1904 przeniósł się do Krakowa, gdzie mieszkając i tworząc, zaprzyjaźnił się z Martinem Buberem, sympatyzując coraz mocniej z ideami syjonistycznymi. W 1907 wyjechał na zaproszenie Borisa Schatza do Palestyny w celu objęcia posady profesora w nowo powstałej (założonej w 1906 roku), prekursorskiej Szkole Sztuki Becalel. Jego działalność przerwała przedwczesna śmierć.
W ciągu swojego krótkiego życia zrealizował w Łodzi, (gdzie pracował na zamówienia  burżuazji przemysłowej), a także w Monachium, Paryżu, Krakowie, we Włoszech i Palestynie znaczące, nagradzane medalami prace o wielkiej sile wyrazu. Namalował wiele realistycznych i symbolicznych obrazów. Najbardziej znane z nich - symboliczne, są inspirowane żydowską historią i tradycją: Żyd wieczny tułacz (obraz ten był pierwszym w historii sztuki, w którym ukrzyżowanie zostało użyte dla przedstawienia cierpień Żydów), O zmroku w synagodze, symboliczną kompozycję Urania (inspirowaną rysunkiem Artura Grottgera do cyklu Wojna), Spinoza wyklęty, Cmentarz żydowski, Jeszyboth, Pod ścianą płaczu, Synagoga i Czarny sztandar stanowią najwybitniejsze przykłady malarstwa żydowskiego. Malował też monumentalne kompozycje w ciemnych tonacjach, oparte na wątkach literackich (Uriel Acosta i Spinoza, Młody Spinoza).
Artysta debiutował w Zachęcie w 1885, stając się w wieku 20 lat uznanym malarzem. Często i systematycznie wystawiał m.in. w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, galeriach lwowskich i łódzkich, zdobywając uznanie krytyków i wyróżnienia na wystawach w Berlinie (1891), a także Monachium i Paryżu, w Zachęcie (1895) i na Wystawie Powszechnej w Paryżu (1900). Jego prace uległy w znacznej części zniszczeniu w czasie II wojny światowej, zachowana część jest rozproszona w kolekcjach prywatnych. W kręgu kultury polskiej, europejskiej i żydowskiej był szczególnie uznany poprzez trzy najbardziej znane jego prace: Żyd wieczny tułacz (1899), Wychodźcy / Wygnańcy (Golus) i Czarny Sztandar / Czarna flaga (1905). Namalowane w Łodzi, symboliczne i ekspresyjne kompozycje, były podsumowaniem całokształtu wydarzeń społecznych i narodowych 1905 roku i szeroko rozpowszechniane na kartach pocztowych i reprodukcjach w wielu krajach europejskich i Izraelu. Twórczość Samuela Hirszenberga z wczesnych lat jest utrzymana w tonie monachijskiego malarstwa realistycznego. Wykazują one pewne pokrewieństwo z malarstwem Leopolda Horowitza, Isadore Kaufmann i Maurycego Gottlieba. Stopniowo przechodząc pod wpływem szkoły francuskiej do impresjonizmu, nawiązuje w następnych latach do symbolizmu i wkracza na grunt ekspresjonizmu. Jego twórczość jest wielowątkowa i podlegająca ewolucji, wynikającej z przemian, jakie dokonywały się w malarstwie europejskim. Tematyka symbolicznego malarstwa Hirszenberga, zaangażowanego w ideologię, religię i życie codzienne własnego narodu, wynikała z jego zainteresowań filozoficznych, pogłębionych studiów nad życiem i myślą reformatorów gminy żydowskiej Uriela Acosty i Benedykta Spinozy. Artysta nawiązywał do postulowanej przez nich emancypacji kulturalnej Żydów, w końcu XIX wieku możliwej już na drodze reformy, podczas gdy wcześniej była jednoznaczna z nałożeniem klątwy, ekskomuniki i koniecznością porzucenia środowiska macierzystego. Obrazy Jeszyboth (Uczta talmudystów)  i Uriel Acosta i młody Spinoza, są wyrazem krytyki wkuwania na siłę Talmudu, podczas gdy w myśl przekonań autora, jedynie poprzez intelekt, rozumienie tożsamości Boga z naturą, jak głosił Spinoza, można osiągnąć najwyższy stopień poznania. Deistyczne rozumienie przyrody, stworzonej przez Boga, działającej na mocy niezmiennych praw, Hirszenberg wspierał dokonaniami nauki, m. in. dziełami Georges-Luis Leclerc de Buffon: Historia naturalna i Rozprawa o stylu. Cytował jego wypowiedź: Geniusz to nic więcej niż wielka umiejętność cierpliwości. Poruszał tematykę prześladowań i pogromów Żydów, przedstawiał żydowskie obrzędy i tradycje, ilustrował ich powolny proces asymilacji. Równocześnie za pomocą takich kompozycji o filozoficznej wymowie, jakim był Spinoza wyklęty, odnosił się do nastrojów w gminie żydowskiej, przypominając o zagrożeniu wewnętrznym, o chętnie sięgających po kamienie fanatykach religijnych. Mając znakomicie opanowany warsztat malarski tworzył jednocześnie tradycyjne portrety, liczne pejzaże w technice impresjonistycznej, kompozycje dekoracyjne i sporadycznie akty. Czasem sięgał do tematyki chrześcijańskiej (Prorok, Głowa Chrystusa) oraz społecznej (Golus). Malował też niewielkich rozmiarów sceny rodzajowe oraz pejzaże (Staw w Lisowicach), portrety (Portret Teresy Silberstein z Łodzi, Portret Abrahama Neumana z paletą). Z powodzeniem posługiwał się techniką impresjonistyczną (Dama z czerwoną parasolką), swobodnie oddając wibracje światła, różnorodność barw i tonacji. Wykonywał też, wykorzystując te doświadczenia monumentalne, malarskie panneaux ścienne. W czasie pobytu w Palestynie malował utrzymane na ogół w jasnej, spokojnej tonacji pejzaże Jerozolimy i okolic oraz portrety charakterystycznych postaci - mieszkańców Palestyny. Szczególnie w pejzażach malowanych we Francji, Włoszech, Polsce i Palestynie odkrywa swój talent wnikliwego obserwatora i piewcy natury, uwolnionego od zobowiązań i politycznych presji.

 

Opracowanie biogramu: Adam Klimczak

Informacje dla kupujących:


Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.

Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl


Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Dodatkowo Artinfo.pl relacjonuje przebieg aukcji w Internecie - na żywo. Pozwala to śledzić realizację zgłoszonych zleceń. Dzięki zleceniom telefonicznym i relacji w Internecie nie jest konieczna obecność na sali!
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl