Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
Malarz śląski (austriacki?) | PORTRET ANNY MARGARETHY METZINGER EN PIED

śląski (austriacki?) Malarz 1 poł. XVIII w.

PORTRET ANNY MARGARETHY METZINGER EN PIED

Olej, płótno; 220 x 141 cm
U dołu łaciński napis objaśniający ukazaną postać: PERILL: D: ANNA MARGARETHA METZINGERIANA, NATA LIESCHIANA DE HORNAU |RSS BALTHASARIS LIESCH WRATISL. SUFRAGANEI SOROR. FUNDATRIX PIAE CAUSAE

U dołu łaciński napis objaśniający ukazaną postać: PERILL: D: ANNA MARGARETHA METZINGERIANA, NATA LIESCHIANA DE HORNAU |RSS BALTHASARIS LIESCH WRATISL. SUFRAGANEI SOROR. FUNDATRIX PIAE CAUSAE (Wielmożna pani Anna Małgorzata Metzinger, z domu Liesch von Hornau, siostra przewielebnego biskupa sufragana
wrocławskiego Baltazara Liescha von Hornau. Fundatorka dzieł pobożnych)

Portret damy ujętej w całej postaci. Ukazana na tarasie, na tle parku przy barokowej fontannie. Według inskrypcji przedstawiona dama to Anna Małgorzata Metzinger, z domu Liesch von Hornau, fundatorka dzieł charytatywnych i pobożnych. Daty jej życia, których inskrypcja nie podaje, w przybliżeniu wytyczają daty życia jej brata (1592-1661). Anna Margaretha była żoną Johanna Christopha Metzingera, właściciela wsi Ścinawka Średnia, koło Bożkowa i honorowego burmistrza Kłodzka. Portret pani Metzinger został namalowany przez tego samego malarza, który wykonał wizerunek Caspara Jäschke (poz. 36), o czym świadczy identyczny rodzaj napisu u dołu obrazu, kompozycja, styl malowania i rozmiary. Dostępne ¼ródła nie wskazują, aby obie portretowane osoby były spokrewnione; najpewniej powodem namalowania obu reprezentacyjnych portretów było upamiętnienie dobroczyńców kłodzkich jezuitów, a obrazy pochodzą najprawdopodobniej z kolegium jezuickiego w Kłodzku. Portrety nie zostały namalowane ad vivum, z żyjących modeli. Styl malowideł wskazuje na czas powstania w latach 1690-1730. Artysta musiał posiadać znajomość reprezentacyjnego kanonu portretów oficjalnych, który - zapoczątkowany przez van Dycka - przyjął się i rozwinął najpierw we Francji, a po 1700 roku w Austrii, zwłaszcza na cesarskim dworze Habsburgów. Przez kraje niemieckojęzyczne aż po Skandynawię promieniował zaś na skoligacone z nimi dwory arystokracji europejskiej.
*Za powyższe wiadomości i sugestie wyrażam wdzięczność pani Ewie Houszce z Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych.

Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl