olej na sklejce, 51,5 x 84 cm, sygnowany l.d. "Ludomir Slendziński - 1945 r" na odwrocie nalepki wystawowe
Wystawiany: - 1950 TPSP Kraków, Pałac Sztuki, Wystawa indywidualna prac z lat wojny i pierwszych pięciu lat powojennych, w katalogu poz. 44; - 1975 Leningrad, Wystawa indywidualna L. Slendzińskiego, w katalogu poz. 26; /jako właściciela podano Julię Slendzińską/.
"Obok obrazów opartych na monochromatycznej gamie barw Slendziński stworzył cykl dzieł wielobarwnych wnoszących odmienny akcent do jego twórczości. Były to niewielkie obrazy o tematyce bajkowej: Dzień Królewny, Poranek oraz wielopostaciowe kompozycje: Dożynki, Czarownice z 1944, Ogrodniczki z 1945" (Krystyna Renata Hryszko, Ludomir Slendziński. Życie i droga twórcza, w: Galeria im. Slendzińskich , Białystok 2004, s. 38).
Twórca i główny przedstawiciel szkoły określanej jako "klasycyzm wileński". Miał swoich uczniów i naśladowców skupionych w Wileńskim Towarzystwie Artystów Plastyków, którego był założycielem i wieloletnim prezesem. Jednym z kluczowych haseł "szkoły wileńskiej" był postulat odtworzenia więzi między sztuką współczesną, a szeroko rozumianą tradycją artystyczną. "Sercem zrośnięci z bohaterską i wzniosłą sztuką lat minionych bierzemy z niej nieśmiertelny, jedyny na świecie żar, potężne, buntownicze tchnienie" - obwieszcza redakcja "Płomienia" w roku 1921 /organ prasowy "szkoły wileńskiej"/.
Urodził się w 1889 r w Wilnie, zmarł w 1980 r w Krakowie.. Studia w petersburskiej ASP. Od młodości zafascynowany sztuką włoskiego renesansu, spędził kilka lat we Włoszech, dużo podróżował, studiując malarstwo i techniki malarskie w muzeach odwiedzanych krajów. W 1925 r objął katedrę malarstwa monumentalnego na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Po wojnie osiadł w Krakowie, prowadził katedrę rysunku i rzeźby na Wydziale Architektury krakowskiej Politechniki, w latach 1948-56 był prorektorem i rektorem tej uczelni.Wystawiał w Polsce i na wystawach zagranicznych. W 1937 r otrzymał złoty medal za polichromowaną płaskorzeźbę na międzynarodowej wystawie "Sztuka i technika". Dzięki studiom nad tradycyjnymi technikami, warsztat malarski artysty przypominał warsztat starych mistrzów. Obrazy malował na desce z podkładem gipsowym. Przywiązywał dużą wagę do rysunku obrazu, obrazom nadawał reliefowe, często złocone i srebrzone, wykończenie. Neoklasycystyczne obrazy i płaskorzeźby przedstawiały na ogół ludzkie postacie.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl