Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SLEŃDZIŃSKI (Slendziński, Ślendziński, Śleńdziński) Ludomir | Para obrazów z cyklu Dzień królewny, 1943 r, 1943 r.

(Slendziński, Ślendziński, Śleńdziński) Ludomir SLEŃDZIŃSKI (1889 Wilno - 1980 Kraków)

Para obrazów z cyklu Dzień królewny, 1943 r, 1943 r.

olej/sklejka, 51,5 x 63,5 cm (wymiary największej pracy)

I Poranek, 1943 r., olej/sklejka, 51,5 x 49,5 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: ‘MALOWAŁ LVDOMIR SLEŃDZINSKI • WILNO • 1943’, na odwrociu papierowa nalepka opisana odręcznie: Ludomir Sleńdziński | “Bajka I” | Kraków Wybickiego 6 m 8' oraz trudno czytelna pieczątka Urzędu Celnego w Świecku;

II Śniadanie, 1943 r., olej/sklejka, 51,5 x 63,5 cm, sygnowany, datowany i opisany l.d.: ‘MALOWAŁ LVDOMIR SLEŃDZINSKI • WILNO • | 1943’, na odwrociu papierowa nalepka opisana odręcznie: ‘Ludomir Sleńdziński | “Bajka III” | Kraków Wybickiego 6 m 8’

POCHODZENIE:
- własność artysty, Wilno i Kraków
- własność córki artysty – Julitty Sleńdzińskiej
- dom aukcyjny Ostoya, kwiecień 2008
- kolekcja prywatna, Warszawa
WYSTAWIANY:
- Świat bajki i baśni, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, 02.02.2014-31.05.2014


Czas wojny artysta spędził w Wilnie. Obrazy z cyklu Dzień Królewny powstały w roku 1943. Patrząc na nie można zadać sobie pytanie: co działo się w tym czasie w życiu artysty i czy miało to wpływa na twórczość tego sławnego klasycysty? W malowanym i pisanym życiorysie artysty (1966), interesującym cyklu gdzie poszczególne lata i wydarzenia z życia Sleńdzińskiego zostały rozpisane na kilkanaście tablic, temu okresowi poświęcona została plansza numer 14. Przypominające komiks okienka opisują życie artysty w czasie wojny. Towarzyszący tym latom komentarz brzmi następująco: „Wejście czołgów sowieckich do Wilna 18 września 1939 r. / Usunięcie z naszego mieszkania przy ul. Teatralnej na ul. Podgórną do domku Wład. Oskierski / Dworek Oskierski wnętrze naszego mieszkania w tym dworku / Po przyjściu Niemców w r. 1941 zostałem aresztowany jako zakładnik w 1943 [rok namalowania cyklu „Dzień Królewny”] i wywieziony ze 100 innemi zakładnikami do obozu ciężkich robót w Prawianiszkach pod Kownem / Nasza cela pierwsze spotkanie z żoną / Żona moja wręcza mi przez strażnika pudełko papierosów na stacji Prawianiszki dokąd przywoziliśmy drzewo z lasu / Rozmawiam w ukryciu w zaroślach z żoną (...)”. Obejrzenie tablicy i przeczytanie komentarza wskazują jednoznacznie, że był to ciężki okres w życiu Sleńdzińskiego. Jeśliby usiłować wytłumaczyć charakter „Dnia Królewny” w powiązaniu z biografią artysty można dojść do wniosku, że konsekwentnie rozwinął w nim to, co znane jest z jego wcześniejszej twórczości. Elegancja postaci, taneczny rytm przedstawień oraz perfekcja warsztatu cechują te obrazy, kojarzące się z malarstwem miniatorskim przedstawienia. To ciekawe połączenie odniesień, typowe przecież dla tej formuły klasycyzmu. Jest tu przepych miniatorstwa europejskiego, ale też perskiego i rytm, kojarzący się np. z wielofiguralnymi scenami Sandro Botticellego. Jest jednak również coś więcej – chęć zanurzenia się w pięknie baśniowego świata, w czasie kiedy dookoła rozgrywała się II wojna światowa.

Jeden z najważniejszych i najwybitniejszych twórców okresu międzywojennego, związany ze środowiskiem wileńskich i petersburskich klasycystów. Oprócz malarstwa sztalugowego uprawiał malarstwo ścienne i dekoracyjne oraz rzeźbę. Od 1909 roku studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. W roku 1920 wrócił do Wilna, gdzie założył Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków. W latach 20. podróżował do Francji i Włoch gdzie rozwijał swoje zainteresowanie sztuką antyczna i renesansową. W Wilnie znany był jako pedagog. W 1929 objął katedrę malarstwa monumentalnego na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. W 1944 roku uciekł z Wilna do Krakowa. W swoich pracach często nawiązywał do sztuki renesansowej. Malował głównie portrety, sceny rodzajowe i pejzaże.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SLEŃDZIŃSKI (Slendziński, Ślendziński, Śleńdziński) Ludomir

Urodził się w 1889 r w Wilnie, zmarł w 1980 r w Krakowie.. Studia w petersburskiej ASP. Od młodości zafascynowany sztuką włoskiego renesansu, spędził kilka lat we Włoszech, dużo podróżował, studiując malarstwo i techniki malarskie w muzeach odwiedzanych krajów. W 1925 r objął katedrę malarstwa monumentalnego na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Po wojnie osiadł w Krakowie, prowadził katedrę rysunku i rzeźby na Wydziale Architektury krakowskiej Politechniki, w latach 1948-56 był prorektorem i rektorem tej uczelni.Wystawiał w Polsce i na wystawach zagranicznych. W 1937 r otrzymał złoty medal za polichromowaną płaskorzeźbę na międzynarodowej wystawie "Sztuka i technika". Dzięki studiom nad tradycyjnymi technikami, warsztat malarski artysty przypominał warsztat starych mistrzów. Obrazy malował na desce z podkładem gipsowym. Przywiązywał dużą wagę do rysunku obrazu, obrazom nadawał reliefowe, często złocone i srebrzone, wykończenie. Neoklasycystyczne obrazy i płaskorzeźby przedstawiały na ogół ludzkie postacie.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl