Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FIJAŁKOWSKI Stanisław | Autostrada dla kreta i liszki, 1990 r.

Stanisław FIJAŁKOWSKI (1922 Zdołbunów na Wołyniu - 2020 Łódź)

Autostrada dla kreta i liszki, 1990 r.

olej/płótno, 100 x 81,5 cm
sygnowany i opisany na blejtramie: `S. FIJAŁKOWSKI - Replika autostrady dla kreta i liszki 1990`

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- kolekcja prywatna

"Moim zdaniem - i to wyniosłem ze szkoły Strzemińskiego - artysta powinien tworzyć pewną rzeczywistość obiektywną, opartą o duchowość, a nie o osobowość artysty. Artysta może odtworzyć drogę do świata wartości duchowych i powinien to robić, ale wartości duchowe nie są identyczne z naszymi przeżyciami, one są o wiele bardziej obiektywne. Na przykład pewne symbole, występują w każdej sztuce i w każdej epoce, nie wyobrażają osobowości artysty, lecz pewne przekonania filozoficzne, czy mistyczne. Można by wręcz powiedzieć, że samo tworzenie jest działaniem symbolicznym, że używanie środków malarskich pociąga za sobą konieczność określenia ich znaczenia symbolicznego." (Stanisław Fijałkowski)

"Autostrady" są jednym z najważniejszych tematów w twórczości artysty, obecnym w jego malarstwie od lat 70. XX w. Artysta, który posiada pełną dokumentację swoich dzieł, ma odnotowanych 108 prac zawierających w tytule słowo "autostrada".
Stanisław Fijałkowski mówi o cyklu "Autostrady": "Autostrada" jest nowoczesnym symbolem Drabiny Jakubowej. To łączność ziemi z niebem, czyli materii z duchem. Uważam, że tylko symbol prosty, zarazem wieloznaczny, bliski abstrakcji daje się rozmaicie interpretować. Każdy może go na swój sposób przeżywać, w zależności od bogactwa, jakie w sobie nosi." (Monika Małkowska, "Z głowy do głowy", www.weranda.pl)
"Drabina Jakubowa" to starotestamentowa wizja Jakuba, który we śnie ujrzał drabinę sięgającą nieba, po której na ziemię schodzili aniołowie. Ta scena wielokrotnie inspirowała artystów od średniowiecza do współczesności. Zobrazowali ją m.in. późnobarokowy malarz Michael Willmann, angielski romantyk William Blake czy oniryczny symbolista Marc Chagall.
W obrazach tej serii dominuje zagarniająca widza przestrzeń. Kompozycje tworzą pasy - dogi przecinające się pod różnymi kontami, prowadzące w górę, w dół, na boki. Ich wyjście poza płótno ogranicza cienki kontur, utrzymujący je w granicach wyznaczonych przez przestrzeń obrazu. W omawianym obrazie "Replika autostrady dla kreta i liszki" namalowanym w 1990 r. krzyżują się dwie drogi - szeroka żółta oraz węższa zielonkawa w tonacji. Obie drogi wyprowadzają myśli i odczucia jednoznacznie poza pole widzenia. Można mniemać, że to skrzyżowanie bezkolizyjne, cienie na błękitnej wstędze drogi sugerują pewną swobodną przestrzeń pomiędzy nachodzącymi na siebie drogami. Być może to ta zielonkawa autostrada dedykowana została kretowi, który może przemieszczać się pod powierzchnią ziemi, a żółtą pełzać może liszka - gąsienica o twardej głowie i licznych odnóżach. Praca Fijałkowskiego bardzo subtelna, niemal ascetyczna w strukturze kompozycyjnej, na granicy abstrakcji zawiera w sobie moc symboliczną, skłaniającą do osobistych refleksji i interpretacji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
FIJAŁKOWSKI Stanisław

Urodził się w w 1922 w Zdołbunowie, na Wołyniu. W 1951 ukończył łódzką PWSSP, gdzie studiował pod kierunkiem W. Strzeminskiego (którego później został asystentem), S. Wegnera i L. Tyrowicza. Po studiach pracował na PWSSP, której był również profesorem. Zajmuje się malarstwem sztalugowym i grafiką. S. Fijalkowski inspirował się pracami K. Malewicza, surrealistów, oraz Wassily Kandinsky`ego, którego rozprawę "Über das Geistige in der Kunst" przełożył w 1997 na polski. Większość jego obrazów i grafik stanowią surowe kompozycje o jednolitym tle. Artysta reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1969 i na Biennale w Wenecji (1972). Jest między innymi laureatem nagród im. C.K. Norwida i J. Cybisa.

Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl