Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KAMOCKI Stanisław | Sad

Stanisław KAMOCKI (1875 - 1944)

Sad

olej, płótno, 59,5 × 95 cm
sygn. l. d.: Skamocki

na odwrocie pieczęć składu materiałów malarskich
na krośnie nalepka z wystawy Pejzaż w malarstwie polskim od poł. XIX do poł. XX wieku, maj-wrzesień 2011 r. z oraz z Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu z opisem obrazu
Wystawiany:
Pejzaż w malarstwie polskim od poł. XIX do poł. XX wieku, maj-wrzesień 2011, zorganizowana przez Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu w Muzeum Romantyzmu w Opinogorze, maj-wrzesień 2011
Reprodukowany:
- Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Jan Stanisławski i jego uczniowie, wyd. Olesiejuk 2015 r., str. 27.
- Jan K. Ostrowski, Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, wyd. Kluszczyński 2011, s. 607
Wieloletni depozyt w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (do 2019 r.)

„Malujcie panowie polską wieś, bo może za kila lat jej nie będzie.”


Słowa Stanisławskiego skierowane do swoich uczniów;
cyt. za: A. Schroeder, Stanisław Kamocki, „Sztuki Piękne” 1927/1928, s. 402.

Stanisław Kamocki był przez wielu krytyków uważany za najwybitniejszego z uczniów mistrza polskiego pejzażu, Jana Stanisławskiego, a także za kontynuatora jego nauk w późniejszej pracy pedagogicznej w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Choć w twórczości malarza zauważalny jest silny wpływ Stanisławskiego, pod którego okiem Kamocki kształcił się w latach 1897-1900, to za P. Smolikiem można przytoczyć różnice w sposobach podejścia do sztuki obojga: „Mistrz nie lubił wielkich płócien, zamaszystych uderzeń grubych pędzli, nie lubił w krajobrazie wielkich mas i rozległych przestrzeni. Malował na kilkunastocentymetrowych deszczułkach lub tekturkach, pokrywając je lekkimi dotknięciami cienkich pędzli. Więc Kamocki używa wielkich, metrowych płócien, i maluje szeroko rozległe, często wieloplanowe łany zbóż i łąki, ginące w perspektywicznej dali.” (P. Smolik, Wystawa pośmiertna malarstwa St. Kamockiego, „Kuźnica” 1947, nr 10, s. 7). Wierny jednak naukom Stanisławskiego, Kamocki nie zapominał o prymacie rysunku w kompozycji, nie uległ wpływom impresjonizmu, stosując raczej ograniczoną gamę barwną odnoszącą się do barw lokalnych. Podobnie jak jego nauczyciel z dużym upodobaniem „portretował” drzewa owocowe w sadach, których ukształtowane w różnych kierunkach konary nadawały ornamentacyjny rytm kompozycji. Zintensyfikowanie tego tematu zauważa się we wczesnym okresie twórczości Kamockiego, przypadającym na lata 1900-1915. W tym czasie powstał Kwitnący sad (ok. 1907 r., olej, płótno, 36 x 49 cm), Kwitnąca jabłoń, znajdująca się w zbiorach lwowskiej Galerii Sztuki (1906 r., olej, płótno, 100 x 114 cm) oraz Sad, wchodzący w skład kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie (pocz. XX w., olej, sklejka, papier, 63 x 89 cm).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KAMOCKI Stanisław
Malarz i grafik. Urodził się 18 listopada 1875r. w Warszawie, zmarł 10 lipca 1944r. w Zakopanem. Od 1912 był żonaty z Zofią z Zatheyów, córką pedagoga i literata Hugona. Siostra Zofii - Jadwiga - była żoną malarza Władysława Jana Pochwalskiego i matką malarzy Kaspra i Stanisława Pochwalskich.
Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego, Jacka Malczewskiego i Jana Stanisławskiego. Naukę uzupełnił w Paryżu. Nauczał malarstwa w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet M.Niedzielskiej, a od roku 1919 r. prowadził katedrę pejzażu na ASP. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", wiedeńskiej Secesji i towarzystwa "Sztuka Podhalańska". Uznawany jest - obok S. Filipkiewicza i L. Misky'ego - za jednego z najwybitniejszych kontynuatorów symbolistycznej formuły pejzażowego malarstwa Stanisławskiego. Utrwalał widoki Wołynia, Podola, Spisza, Orawy, okolic Krakowa i Zakopanego. Pozostając pod przemożnym wpływem sztuki Stanisławskiego malował gęstą olejną farbą o równomiernym natężeniu barw stosując niewielkie napięcia walorowe. Od 1906 r. Kamocki monumentalizuje tematy pejzażowe opracowywane wcześniej na niewielkich formatowo obrazach. W latach młodzieńczych artysta syntetyzuje formy, kształty buduje dynamicznie kładzioną plamą barwną, traktując dekoracyjnie poszczególne elementy pejzażu - drzewa, budynki, chmury. Wówczas właśnie wyzwala się spod wpływu mistrza tworząc własny, niepowtarzalny styl malarstwa krajobrazowego.Od 1910 roku prowadził katedrę pejzażu w ASP w Krakowie. Należał m.in. do wiedeńskiej Secesji, TAP „Sztuka”, PZAP w Krakowie. Był założycielem Towarzystwa Sztuki Podhalańskiej. Kamocki był jednym z najlepszych kontynuatorów sztuki Jana Stanisławskiego. Głównym tematem jego malarstwa jest pejzaż - szczególnie ziemi podkrakowskiej i Podhala. Pejzaże te powstawały głównie w plenerze. Gamę barwną ograniczał do zieleni i szarych błękitów. Był również twórcą plakatów oraz dekoracji kabaretu „Zielony Balonik”. Wykonywał też litografie barwne o tematyce krajobrazowej.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza do kwoty wylicytowanej opłatę aukcyjną oraz opłaty dodatkowe wynikające z oznaczeń katalogowych obiektu. Opłata aukcyjna stanowi część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - zostanie doliczona opłata wynikająca z tzw. droit de suite.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl