Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LENTZ Stanisław | Portret Antoniego Jelenkiewicza, 1906

Stanisław LENTZ (1861-1920)

Portret Antoniego Jelenkiewicza, 1906

olej, płótno; 100 x 80 cm;
sygnowany po prawej stronie u góry: St Le(..)z
na odwrocie napis: Własność | J. Rożnowski

Stanisław Lentz studiował malarstwo w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Feliksa Szynalewskiego i Izydora Jabłońskiego. Po powrocie do Warszawy uczył się w Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. Następnie w Monachium pod okiem Aleksandra Wagnera i Gyuli Benczura. W latach 1884-1887 uczył się w AcadŽmie Julian w Paryżu. W 1887 roku powrócił do Warszawy i rozpoczął współpracę jako ilustrator z "Kłosami", "Tygodnikiem Ilustrowanym" i "Kurierem Codziennym". Wiele podróżował m.in. do Berlina, Madrytu, Paryża, Holandii i Normandii. W 1909 roku został profesorem malarstwa i dyrektorem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1888 roku był rzeczywistym członkiem Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, w 1908 został członkiem i prezesem ugrupowania "Odłam" oraz członkiem grupy "Zero". W 1910 roku został członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". W czasie działania Legionów i nadziejami na niepodległość w jego malarstwie pojawiły się postacie polskich żołnierzy i sceny wojskowe.
Początki samodzielnej twórczości artystycznej malarza cechowały przez bardzo długi czas niezdecydowanie, nieskrystalizowanie, niepewność poszukiwań własnej drogi. Wczesne sceny rodzajowe, malowane przez Lentza w Paryżu i w pierwszych latach po powrocie do Polski, zdradzają całkowitą obcość wobec nowszych tendencji, koncentrując się na odtwarzaniu powierzchniowych i błahych przejawów życia. W dziełach powstałych w latach 1900-1915 twórczość Lentza osiąga swe szczyty, a główną dziedziną zainteresowań stał się portret. Powstały wówczas liczne, zwłaszcza męskie wizerunki przedstawicieli warszawskiej inteligencji, co przyniosło artyście sławę. Jego pozycję ugruntowały sukcesy i liczne nagrody na wystawach w kraju i za granicą. Nie przekraczając ram ciemnej, zazwyczaj monochromatycznej kolorystyki, opartej najczęściej na tonacji ciemnobrązowej lub na trójdźwięku - czerń ubrania, neutralne, na ogół szaro oliwkowe tło, biel koszuli, podążył malarz w kierunku śmiałej i syntetycznej budowy kształtu, eliminacji szczegółów i wydobyciu psychicznie pogłębionej charakterystyki człowieka. Osiągnął niezaprzeczalne mistrzostwo czego przykładem mogą być portrety Mieczysława Frenkla, Aleksandra Jabłonowskiego czy Kazimierza Kamińskiego. Liczne podróże do Holandii zaowocowały zainteresowaniem portretem zbiorowym, początkowo podwójnym, ujmującym konkretny moment w obcowaniu dwóch postaci. Rok 1914 i wybuch Pierwszej Wojny Światowej położył kres holenderskim wyjazdom, rozwijając tym samym zainteresowanie malarstwem kostiumowym, eksponującym stroje i akcesoria, grymasy i uśmiechy oraz przede wszystkim nowy koloryt obrazów i rezygnację z ciemnych barw.
Obraz wystawiano:
1. na wystawie w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1906 roku;
2. na wystawie monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1976 roku;
Obraz publikowano:
1. Świat, warszawski 1906 II s. 8 Nr 41
2. Katalog wystawy monograficznej Stanisław Lentz Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1976, poz.41 il. 26.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LENTZ Stanisław
Malarz, rysownik, karykatyrzysta. Czołowy reprezentant warszawskiego środowiska artystycznego. Uczęszczał do krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych i warszawskiej Klasy Rysunkowej oraz Akademii Monachijskiej i Academie Julian w Paryżu. Debiutował w 1881 r. w warszawskim Salonie Aleksandra Krywulta obrazami o tematyce rodzajowej. Uznanie i powodzenie przyniosła mu twórczość portretowa (m.in. złoty medal na Salonie Paryskim 1911) inspirowana często sztuką Fransa Halsa. Modelami realistycznych portretów Lentza byli przedstawiciele warszawskiej inteligencji oraz reprezentanci wielkiej finansjery, mieszczaństwa i arystokracji. Tworzył także imponujące portrety zbiorowe oraz realistyczne sceny rodzajowe.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl