Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
RZECKI-SZRENIAWA Stanisław (RZECZNIK) | Stary pasterz, 1906 r.

Stanisław (RZECZNIK) RZECKI-SZRENIAWA (1888 Warszawa - 1972 Warszawa)

Stary pasterz, 1906 r.

olej/płótno, 55 x 69 cm
sygnowany i datowany l.d.: `St. Szreniawa-Rzecki | 1906`

Namalowany w 1906 roku "Stary pasterz" jest przykładem niezwykłej wrażliwości kolorystycznej Szreniawy-Rzeckiego. Przykładem tym ciekawszym i cenniejszym, że pochodzi z wczesnej, krakowskiej fazy jego twórczości. Szreniawa-Rzecki, syn znanego aktora i śpiewaka Lucjana Rzecznika, w 1903 roku przeniósł się z Warszawy do Krakowa. Na tamtejszej Akademii podjął studia malarskie. Kształcił się w pracowniach najlepszych malarzy swoich czasów: Teodora Axentowicza, Juliana Fałata i Stanisława Wyspiańskiego. Już jako student zdobył duże uznanie, czego dowodem było stypendium Zachęty, które uzyskał w 1904 roku. W czasie studiów Szreniawa-Rzecki przyjaźnił się z Wacławem Borowskim, Władysławem Skoczylasem i Stanisławem Kuczborskim. Pozostawał w kręgu cyganerii artystycznej, bywał u Pareńskich, Wyspiańskiego i Boya-Żeleńskiego. Mieszkał przy ulicy św. Tomasza, dzieląc pokój z Witoldem Wojtkiewiczem. W tym samym okresie, w którym artysta pracował nad "Starym pasterzem", powstały jego najbardziej dziś popularne prace graficzne: rysunki do pism satyrycznych ("Liberum Veto", "Czarny Kot") oraz karykatury wydane jako "Teka Melpomeny". Szreniawa-Rzecki współpracował też z Zielonym Balonikiem, dla którego wykonywał dekoracje i kukiełki. Jego udział w życiu artystycznym nie ograniczał się jednak tylko do sceny kabaretowej i lekkich gatunków. Wydaje się, że w rzeczywistości

satyryczne i graficzne prace Szreniawy-Rzeckiego były dla niego przede wszystkim polem eksperymentów artystycznych. W grafice artysta mógł pozwolić sobie na większą swobodę malarską, operowanie lekką i miękką secesyjną linią i nieszablonowymi układami kompozycyjnymi. "Stary pasterz" pokazuje wyraźnie, co artysta wyciągnął z tej lekcji i w jaki sposób potrafił przełożyć to na technikę malarską. Subtelny modelunek, nokturnowy nastrój, nietypowe, fotograficzne kadrowanie - wszystkie te elementy decydują o modernistycznym charakterze prezentowanego obrazu. Młodopolski nastrój, który widać wyraźnie w "Pasterzu" i innych pracach artysty z lat 1903-06, sprawił, że Szreniawa-Rzecki wystawiał z doświadczonymi malarzami już jako osiemnastolatek. Artysta w 1906 roku został zaproszony przez Jana Stanisławskiego do udziału w IX wystawie Towarzystwa «Sztuka» i wystawił olejny obraz "Jesienią". Szczęśliwy zarówno towarzysko, jak i artystycznie okres krakowski w twórczości artysty zamyka jego wyjazd do Paryża w 1909 roku. W latach poprzedzających wybuch I wojny światowej Szreniawa-Rzecki nie stracił jednak kontaktu z krakowskim środowiskiem twórczym. W latach 1911-13 publikował w "Museionie"(w jego czwartym zeszycie zamieścił wspomnienie "O życiu i sztuce Wojtkiewicza" (z. 4, s. 97). Dużą wystawę jego prac zaprezentowano w 1914 roku w Zachęcie i krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
RZECKI-SZRENIAWA Stanisław (RZECZNIK)
W latach 1903-1908 Stanisław Rzecki kształcił się w krakowskiej ASP. Jeszcze jako student współpracował z pismem satyrycznym "Liberum veto", związał się także ze środowiskiem skupionym wokół "Zielonego Balonika". Po studiach w Krakowie wyjechał na kilka lat do Paryża. Podczas I wojny światowej służył w Legionach. W 1918 r. osiadł w Warszawie, a kilka lat później przeniósł się do Krakowa. Rzecki malował, rzeźbił, zajmował się grafiką oraz scenografią. Należał do takich związków artystycznych jak: Towarzystwo Artystów Polskich "Sztuka", "Rytm", "Młoda Sztuka", "Ryt".
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl