DYLIŻANS NAD MORZEM. DROGA Z LIBAWY DO POŁĄGI, po 1884
olej, płótno 41 x 65 cm Na dolnej listwie krosna odręczny napis naniesiony ręką właścicielki: Mal. Stanisław Witkiewicz | wł. Henryki Witkiewicz-Szandomirskiej
Pochodzenie: zbiory rodziny artysty.
Obraz pochodzi ze zbiorów rodzinny artysty. Pierwotnie był własnością jego bratanka, architekta Jana Witkiewicza-Koszczyca (1881-1956), a następnie jego córki, p. Henryki Witkiewicz-Szandomirskiej.
W sierpniu 1884 roku Stanisław Witkiewicz, wraz z żoną która spodziewała się dziecka (Stanisława Ignacego - Witkacego), wyjechał na Litwę - do Połągi, miejscowości nad Bałtykiem. Ostatni odcinek podróży - z Libawy do Połągi - przejechał powozem; droga biegła nadmorską plażą. W czasie tych wakacji artysta zrobił wiele rysunków i szkiców, wykorzystanych później przy malowaniu obrazów olejnych, a także jako ilustracje serii artykułów "Lato w Połądze", które ukazały się na łamach pisma "Wędrowiec" (1885, nr 43-46). Znalazł się tam także opis podróży w błękitach, owej szczególnej drogi brzegiem morza.
Prześliczny był ranek, kiedy parę szkap [...] wywlokło ciężki powóz z przedmieścia Libawy i wytoczyło na ubity falami brzeg morza. Od wschodu z za szarych wałów piasku, strzelała racami słoneczna pożoga, rozpraszając mgły zwijające się nad zielonawym błękitem, roztaczającym się białymi płachtami piany pod zerwane nogi koni i krzywe koła powozu. Dwie mile jedzie się tak, granicą wód i lądu. Na lewo piaski przyniesione przez fale i usypane w pagórki przez wiatry - z za nich wyglądają wierzchołki wierzbiny i srebrzą się płowe trawy; na prawo leży sina, czasem zielona, czasem ołowiana płaszczyzna morza, a nad nią opalowe mgły przesłaniają słaby seledynowy błękit nieba. Ku brzegowi biegną długie i niskie fale, rozlewając się cienką szybą, spod której prześwieca piasek. Wszystkie jednakie i każda różna. Ta rozkraja błękitną powierzchnię złotą smugą - zdaje się, że morze pękło i pokazało szybę bursztynową - tamta stacza się kłębkiem białej piany - ta staje dęba i nagle osłabiona ginie bez szmeru nawet - tam dwie się spotkały i jedna przez drugą spadają, wydając nieskończoną rozmaitość odcieni szmerów i szumów potrąceniem o brzegi. Wszystko jest jasne, czyste, wesołe - w tej podróży między dwoma błękitami, po srebrzystym piasku... "Wędrowiec" 1885, nr 43
Obraz opisany i reprodukowany: - Stanisław Witkiewicz. Twórczość plastyczna. Katalog wystawy czynnej w Zamku Książąt Pomorskich w Słupsku od 16 III do 30 IV 1988 [red. Teresa Skórowa], Słupsk 1988, nr kat. 40; - Stanisław Witkiewicz 1851-1915, teksty: Muzeum Tatrzańskie im. dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, Zakopane 1996, s. 48, nr kat. 8, repr.
Porównaj także: - Stanisław. Witkiewicz, Lato w Połądze [w:] "Wędrowiec" 1885, nr 43, s. 511- 512; nr 44, s 523-524, nr 45, s. 529-531, nr 46 s. 541-542 [w numerze 43 ilustracja: Droga z Libawy do Połągi].
WITKIEWICZ Stanisław
Dramatopisarz, malarz, teoretyk sztuki i filozof. Urodził się w 1851 roku w Poszawszu na Żmudzi, zmarł w 1915 roku w Lovrano na Istrii (Chorwacja).Pierwsze lekcje rysunku pobierał w Tomsku u litografa J. Volkmara Flecka. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu (1868-1871), a następnie krótko w Akademii monachijskiej pod kierunkiem H. Anschütza. W końcu 1873 roku zamieszkał w Warszawie gdzie dzielił pracownię w Hotelu Europejskim z J. Chełmońskim, A. Chmielowskim i A. Piotrowskim. W latach 1884-1890 współpracował z pozytywistycznym pismem "Wędrowiec", które było jego trybuną w walce o nową sztukę. Pisał monografie artystów. W latach 1890-1908 mieszkał w Zakopanem gdzie stworzył teorię i praktykę "stylu zakopiańskiego". Stworzył wiele obrazów bliskich naturalizmowi, odwołujących się do Powstania Styczniowego, malował sceny rodzajowe, pejzaże (morskie i tatrzańskie). Pełnił rolę autorytetu moralnego. Jego twórczość została przesłonięta przez działalność krytyczną.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl