Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GIEROWSKI Stefan | CCCLIX, 1976 r.

Stefan GIEROWSKI (1925 Częstochowa - 2022)

CCCLIX, 1976 r.

olej/płótno, 114,5 x 114,5 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 's.gierowski | Ob.CCCLIX | WARSZAWA 1976'
na blejtramie numer inwentarzowy
WYSTAWIANY:
- "Stefan Gierowski. Obrazy", Państwowa Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa, 1993

W końcu lat 50. Gierowski rozpoczął eksperymenty z linią, której nadał nowe, symboliczne znaczenie podziału płaszczyzny. Choć związek z teorią i sztuką Strzemińskiego można dostrzec w całej twórczości Gierowskiego, wprowadzenie linii podziału było absolutnym odejściem od koncepcji unizmu. Prezentowana kompozycja "CCCLIX", pochodząca z połowy lat 70., jest efektem nie tylko pracy z podzieloną płaszczyzną płótna, ale i samą linią, której Gierowski nadaje osobną materialność. Kompozycja płótna
jest uporządkowana przy pomocy gradacji barw dużych płaszczyzn koloru o odmiennych tonacjach. Różnokolorowe linie, które nieraz gwałtownie się urywają, lub stopniowo zanikają, zdają się przenikać powierzchnię pól barwnych obrazu. Rozwiązanie kolorystyczne jest niemalże iluzjonistyczne, co stanowiło nawiązanie do sztuki optycznej. Linie u Gierowskiego interpretowano jako odniesienie do fizyki, widziano w nich transpozycję wykresów fizycznych, wizerunku fal uderzeniowych, określenie granic pola
magnetycznego.
Jak określił Aleksander Wojciechowski, sztuka Gierowskiego to "abstrakcja autonomiczna". Trudno lepiej to ująć. Obecnie nazywany klasykiem polskiej nowoczesności, Stefan Gierowski rozpoczął swoją twórczości od malarstwa
figuratywnego, w którym zauważalny był wpływ postkubizmu i sztuki naiwnej. W drugiej połowie lat 50. na płótnach tego artysty zaczynają pojawiać się kompozycje abstrakcyjne, które do dnia dzisiejszego pozostaną jego głównym obszarem zainteresowania. Abstrakcje te, wtedy jeszcze inspirowane francuskim informelem, dominował czynnik intelektualny, przejawiający się w klarownej konstrukcji obrazu. Już wtedy czytelna była w obrazach Gierowskiego zainteresowanie problematyką światła, przestrzeni i ruchu. Wtedy też Gierowski rozpoczyna numerować swoje obrazy w systemie rzymskimi, zamiast nadawać im tytuły literackie.
Droga twórczości Stefana Gierowskiego oznaczona była poszukiwaniem nowej formuły obrazu malarskiego, pozbawionego przez twórcę wszystkich innych treści, poza tymi jakie niesie działanie koloru i figury. Pod koniec lat 50., kiedy pojawiła się seria srebrzysto-szarych płócien, krytycy wiązali poszukiwania Gierowskiego z teorią unizmu Władysława Strzemińskiego. W 1957 r. Julian Przyboś po obejrzeniu Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Zachęcie, na której zobaczył pierwszą serię "Obrazów" Gierowskiego,
napisał: "Domyślam się, że Gierowski wyciągnął wnioski dla swojego malowania z wystawy Strzemińskiego. Znakomity Obraz XIII delikatnością kolorów i jednolitością wizji zbliża się do unizmu". Podobne zdanie mieli także Jerzy Stajuda, Stanisław Rodziński i Aleksander Wojciechowski. Wraz z rozpoczęciem kolejnej dekady, twórczość Gierowskiego coraz silniej charakteryzowała geometryzacja. Znika emocjonalność i intymność, a język wypowiedzi artystycznej drastycznie się upraszcza. Paleta barw została mocno zawężona - kolorystykę subordynują zaakcentowane krawędzie płótna. Niemalże unistyczna powierzchnia płótna zorganizowana była
subtelnymi rozwiązaniami kolorystycznymi. Lata 60. to już silne nawiązania do niezwykle popularnego w owym czasie nurtu op-art. Jednakowoż, podobieństwo to było czysto formalne i zewnętrzne i polegało przede wszystkim na gradacji walorowej i rytmice podziału pól płótna za pomocą linii. Obrazy Gierowskiego z tego okresu to dynamiczne
wizje wewnętrznej budowy obrazu organizowane rytmem linii prostych, kolistych lub eliptycznych, nakładających się na stopniowanie natężeń walorowych. Przestrzeń i linia traktowane są iluzyjnie. Kolor zaś stanowi sugestię przestrzeni. Artysta układa go w pasy o różnym nasyceniu barwy, kontrastując takie czynniki jak świetlistość i przestrzenność. Linie rysują strefy. W obrazach z lat 80. wraca porzucona niegdyś emocjonalność, która pojawia się przede wszystkim w stosunku do oddziaływania barwy. Sam
Gierowski zaś coraz silniej zaczął podkreślać duchowy i subiektywny aspekt swojej sztuki.
Przedstawiciel współczesnej awangardy malarskiej, studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Zbigniewa Pronaszki i Karola Frycza. Równolegle studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem Wojsława Mole. W 1949 zamieszkał w Warszawie. W latach 1956-61 współpracował z Galerią Krzywe Koło prowadzoną przez Mariana Bogusza. Od roku 1962 do 1996 prowadził działalność dydaktyczną na warszawskiej AS P, gdzie w latach 1975-81 pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa, a w 1983 r. został wybrany na rektora-elekta. Władze stanu wojennego stanowczo odrzuciły tę kandydaturę. W latach 80. związany z kręgiem “kultury niezależnej". W 1980 otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GIEROWSKI Stefan

Studiował Historię Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz malarstwo na krakowskiej ASP w pracowniach J. Fedkowicza i Z. Pronaszki. W latach 50. XX wieku związał się z warszawską Galerią Krzywe Koło, miał tu wystawy indywidualne w 1957 i 1959 roku. W 1955 roku wziął udział w wystawie w Arsenale. Od 1961 roku wykładał na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie, a w 1983 Senat Akademii wybrał go na Rektora, lecz ówczesne władze nie zatwierdziły tego wyboru. W roku 1996 odszedł na emeryturę. Maluje obrazy abstrakcyjne, w których w różnych relacjach wiąże problemy materii, światła i przestrzeni. Posługuje się głównie płaszczyzną, linią, kolorem, fakturą. Kolejne okresy twórczości są dążeniem ku maksymalnej redukcji form i uniwersalnej metafory. W latach 80. artysta podjął poszukiwania form i układów kompozycyjnych, które mogłyby stać się plastycznym ekwiwalentem pojęć werbalnych - cykl Malowanie Dziesięciorga Przykazań (1986).
Uważany jest za wybitnego reprezentanta awangardy malarskiej.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl