olej, tektura; 33,5 x 45 cm; sygn., dat. i opisany na odwrocie: (...) Stefan Wegner kompozycja syntetyczna III / Łódź 1958.
Lit.: Stefan Wegner. Malarstwo. Prace na papierze, Galeria 86, październik - grudzień, Łódź 2005, kat. s. 41, il. Barwna.
Stefan Wegner pochodził z krakowskiego środowiska artystycznego, gdzie otrzymał wykształcenie w duchu młodopolskiego, impresyjnego malarstwa w pracowni m.in.: Władysława Pankiewicza. W 1930 roku przeprowadził się do Łodzi, tu obracał się w środowisku konstruktywistów i eksperymentalistów takich jak: Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro czy Karol Hiller. Był członkiem grupy artystycznej „Plastycy Nowocześni”, powstałej z inicjatywy grupy „a.r.” Jako bliski przyjaciel Strzemińskiego oraz współtwórca Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi był nierozerwalnie związany z awangardowym środowiskiem artystycznym. Wraz z Stanisławem Fijalkowskim stworzył projekt pierwszego wydania „Teorii Widzenia” Władysława Strzemińskiego. Od 1957 roku należał do grupy „Piąte Koło” wraz z Jerzym Nowosielskimczy Stanisławem Fijałkowsim, Ireneszem Pierzgalskim, Krystynem Zielińskim oraz Teresą Tyszkiewicz. Swoje poglądy artystyczne opierał o racjonalizm i logikę. Oferowany obraz stanowi sentencję awangardowych tendencji propagowanych przez Wegnera, składa się ze zgeometryzowanych, przenikających się płaszczyzn rozmieszczonych w logicznym porządku kompozycyjnym, podkreślonym stonowanymi, nieraz laserunkowo położonymi na podobrazie, barwami.
Malarz, członek ZPAP studia artystyczne odbywał na krakowskiej ASP w latach 1922-27 pod kierunkiem Władysława Jarockiego, Ignacego Pieńkowskiego, Józefa Pankiewicza, Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. W pierwszych pracach nawiązywał do impresjonizmu. Po studiach zamieszkał w Łodzi, gdzie zetknął się i zaprzyjaźnił z Władysławem Strzemińskim. Przejęty głęboko głoszoną przezeń ideą sztuki, która miała zrewolucjonizować świat i przeniknąć życie codzienne, stał się jednym z najbardziej gorliwych rzeczników myśli awangardowej. Wyszedł od zasad kubizmu, które studiował skrupulatnie. Zwracał uwagę na sposób budowy przestrzeni kubistycznej, na logikę przenikania płaszczyzn i zamykania napięć kierunkowych. Inne założenia realizował w nadmorskich pejzażach i martwych naturach. Odstąpił od geometryzacji na rzecz uzyskania pełnej syntezy wrażeń, rozmieszczając określone płynną, ciągłą linią motywy na tle unistycznej faktury, której był wierny przez lata.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl