Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KUWAYAMA Tadasuke (TADASKY) | B-108, 1964 r.

Tadasuke (TADASKY) KUWAYAMA (ur. 1935 r., Nagoja, Japonia)

B-108, 1964 r.

akryl/płótno, 101,6 x 101,6 cm
na odwrociu nalepka z Kootz Gallery w Nowym Jorku oraz z D. Wigmore Fine Art, Inc.

POCHODZENIE:
- Kootz Gallery, Nowy Jork
- D. Wigmore Fine Art, Inc., Nowy Jork
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Tadasky, wystawa indywidualna, Kootz Gallery, Nowy Jork, styczeń 1965

Tadasuke Kuwayama, znany jako Tadasky, jest twórcą japońskiego pochodzenia, który od 1961 mieszka i działa w Nowym Jorku. Od lat 60. rozwijał swój własny, indywidualny język artystycznych dokonań w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego prace zaprezentowano na słynnej wystawie "The Responsive Eye" w Museum of Modern Art, gdzie pojawiły się obok realizacji Victora Vasarely’ego, Josefa Albersa czy Bridget Riley. Instytucja zakupiła do swojej kolekcji dwa płótna Japończyka, co spowodowało, że jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Dziś jego kompozycje znajdują się w wielu prestiżowych instytucjach, takich jak Baltimore Museum na Florydzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts czy Harvard Art Museums w Cambridge.
Tadasky łączy tradycje Dalekiego Wschodu ze sztuką zachodnią i jej ówczesnymi trendami, co czyni z niego postać nietuzinkową w gronie artystów zaliczanych do twórców op-artu. W nowatorski sposób wykorzystał tradycyjne japońskie wykształcenie, zdobyte w domu rodzinnym. Dzięki ojcu już we wczesnych latach zetknął się z sekretną sztuką miysdaiku - wyrafinowanego rzemiosła budowy japońskich świątyń. Niedługo potem na studiach inżynierskich poznał dokonania Zachodu, w szczególności dziedzictwo Bauhausu i Josefa Albersa, które wywarło na niego trwały wpływ. Bauhausowskie integralne podejście do sztuk - jako połączenie architektury, malarstwa i designu - było bliskie artyście, podziwiającemu od najmłodszych lat siłę fachu i umiejętności japońskich rzemieślników. Symetria, czystość i prostota to wartości widoczne w każdej pracy Tadasky’ego. Jak powiedział w wywiadzie z Julie Karabenick, "Patrzenie na moje obrazy jest dla mnie jak wchodzenie do tradycyjnej świątyni shinto. Ponieważ obydwie struktury są proste oraz symetryczne, wywierają potężne wrażenie. Nie jestem osobą wierzącą, ale niektórzy określają to doświadczenie spirytualnym" (Tadasky w rozmowie z Julie Karabenick, 2013, [cyt. za:] http://japanesescreens.com/catalogue/modernpost-war/7304/?wpp_ export=pdf, [tłum.] Agata Matusielańska).
Od początku lat 60., od czasu przybycia na stypendium do Nowego Jorku, Tadasky skupił się na okrągłych kompozycjach - koncentrycznych pierścieniach, wkomponowanych w płaszczyznę kwadratowego płótna. Jak twierdzi artysta, koło jest unikalnym kształtem, umożliwiającym osiągnięcie upragnionego przez niego efektu. Pozwala na zainicjowanie interakcji pomiędzy kolorami, która sensorycznie wpływa na odbiorców. Prace, tak jak zaprezentowana "B-189", powstały za pomocą narzędzi zbudowanych przez malarza, pozwalających dokładne zrealizowanie jego wizji: na potrzeby swoich scentralizowanych realizacji wyprodukował on obrotowy stół. Tworzył obrazy, siedząc na desce położonej powyżej płócien. Do nakładania farb używał tradycyjnych, precyzyjnych japońskich pędzli.
Przyglądając się prezentowanej pracy, możemy zauważyć, że linie nie są przypadkowe. Płótna Tadasky’ego pokrywają dokładnie obliczone i ostrożnie namalowane cienkie, pulsujące i wibrujące kolorowe okręgi. W cyklu "B", z którego pochodzi omawiane dzieło, autor uprościł kompozycję do konturów o równej grubości i powtarzających się kolorystycznych wzorów oraz zastosował głównie barwy podstawowe, natomiast każdą z barwnych linii oddzielił linią czarną. Zabieg ten artysta stosował, aby uwidocznić i nadać wrażenie głębi każdemu z okręgów. Ich jednolitość i jednakowa grubość sprawiają efekt wirowania, a nasycenie barw nie pozwala na odczytanie orientacji dzieła.

Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne - początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji "The Responsive Eye" w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KUWAYAMA Tadasuke (TADASKY)

Tadasuke Kuwayama, amerykański artysta pochodzenia japońskiego, znany jako Tadasky, zaliczany do grona twórców Op-artu. Pojawia się na artystycznej scenie Nowego Jorku we wczesnych latach 60. Niedługo po przeprowadzce z Japonii sprzedaje swój obraz Museum of Modern Art. W swojej twórczości używa prostych geometrycznych form. Nazywany mistrzem koła, maluje prawie wyłącznie koncentryczne pierścienie na kwadratowym płótnie, tworząc ich nieskończone wariacje.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl