Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KUWAYAMA Tadasuke (TADASKY) | B-189 (Two Blues), 1964 r.

Tadasuke (TADASKY) KUWAYAMA (ur. 1935 r., Nagoja, Japonia)

B-189 (Two Blues), 1964 r.

akryl/płótno, 144,8 x 144,8 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '#B - 189 | 1964 Tadasky | 57" x 57"'

POCHODZENIE:
- bezpośredni zakup od artysty
- D. Wigmore Fine Art Inc., Nowy Jork
- kolekcja prywatna, Warszawa

WYSTAWIANY:
- Gene Davis/Tadasky: Time, Dimension, And Color Explored, D. Wigmore Fine
Art Inc, Nowy Jork, 20.02-16.05.2013

LITERATURA:
- Gene Davis/Tadasky: Time, Dimension, And Color Explored, katalog wystawy,
D. Wigmore Fine Art Inc, Nowy Jork, 2013, s. nlb. (il.)

Dorobek niezwykłego artysty – Tadasuke Kuwayamy (znanego później jako Tadasky) – to przede wszystkim obrazy oparte na pojedynczym motywie kół oraz okręgów. Na styl artysty wpłynęło jego dzieciństwo. Tadasky został wychowany w Nagoja w Japonii. Urodzony w rodzinie od lat zajmującej się budową świątyń Shinto już od małego był wprowadzany w tajniki budownictwa oraz wzornictwa. Świątynie Shinto to jeden z najmniejszych elementów krajobrazu Japonii. Posiadają często charakterystyczny czerwony kolor i są miejscami przechowywania oraz wystawiania świętych obiektów. Młody japoński artysta spędzał sporo czasu z cieślami zatrudnionymi w fabryce rodzinnej. Podpatrując ich w trakcie pracy, szybko zapoznał się z tradycyjnymi technikami oraz materiałami. Ponadto uczył się wytwarzania specjalnych tradycyjnych narzędzi, niezbędnych do wykonywania elementów świątyni.
Drugim ważnym źródłem inspiracji była książka o Bauhausie, która trafił w ręce artysty pod koniec jego studiów inżynieryjnych. Ta weimarska instytucja założona w 1919, przeniesiona potem do Dessau, dążyła do tworzenia nowoczesnej architektury, która łączyłaby wszystkie dziedziny sztuki. Jako wzór nauczyciele Bauhausu obierali średniowieczne strzechy budowlane. Wśród najważniejszych postulatów szkoły było wypracowywanie prostych, ale niezwykle funkcjonalnych form architektonicznych. Ponadto duży nacisk kładziono na znajomość właściwości materiałów budowlanych, ponieważ jedynie specjalistyczna wiedza pozwala na wykorzystanie ich w odpowiedni i optymalny sposób. Oprócz przekazywania wiedzy związanej z budownictwem i architekturą, zachęcano studentów do rozwijania wszechstronnych umiejętności plastycznych oraz szeroko pojętych umiejętności praktycznych. W wielu aspektach program oraz postulaty Bauhausu łączyły się z zasadami projektowania oraz budowania świątyń Shinto. Nic dziwnego, że Tadasky odkrył w programie niemieckiej szkoły tak wiele elementów niezwykle dla niego ważnych i szanowanych, m.in. nacisk na klarowność, symetrię, dopracowywanie szczegółów. Ważnym wydarzeniem w jego artystycznym życiu było zetknięcie się z reprodukcjami prac słynnego amerykańskiej artysty oraz wykładowcy niemieckiego pochodzenia – Josefa Albersa. Młody adept znalazł w jego kwadratowych realizacjach możliwości, które były pomijane w programie tradycyjnych japońskich szkół. To właśnie zetknięcie z zachodnimi wzorcami stało się dla młodego artysty najważniejszym wydarzeniem, które ukształtowało jego później styl.
Artysta w niedługim czasie przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, ponieważ czuł, że jedynie w USA będzie mógł rozwijać swoje fascynacje abstrakcją. Tadasky dostał się na Cranbrook Academy of Art w Michigan, a potem w 1961 przeniósł się do samego Nowego Jorku. W trakcie studiów podejmował się wielu dorywczych prac, m.in. jako cieśla w galeriach pracował dla Leo Catsellego czy Betty Parsons. W tym okresie wykonał m.in. serie blejtramów oraz płócien dla Jaspera Johnsa czy Roya Lichtensteina. Tadasky jednak nie porzucił własnej pasji związanej z malarstwem. W tym okresie w studiu artysty powstał obrotowy stół, który pozwolił w pełni realizować wizje okrągłych obrazów, o jakich marzył od czasów studenckich. To właśnie specjalny stół oraz cienkie japońskie tradycyjne pędzle pozwoliły mu na wykonanie pierwszych okręgów, które pokazał po raz pierwszy w roku 1964. Prace artysty szybko zyskały popularność. Wśród osób zaintrygowanych sztuką Japończyka znalazł się m.in. William Seitz, twórca przygotowujący słynną wystawę „The Responsive Eye” dla Museum od Modern Art, na której nie zabrakło prac Tadaskiego. Pierwsza wystawa indywidualna artysty została zorganizowana w styczniu 1965. Tadasky szybko zyskał rozgłos na skalę międzynarodową, a jego nazwisko stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych oraz rozchwytywanych w świecie sztuki. Dziś prace Japończyka znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych oraz kolekcjach prestiżowych instytucji, takich jak Baltimore Museum na Florydzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami.

Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne – początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KUWAYAMA Tadasuke (TADASKY)

Tadasuke Kuwayama, amerykański artysta pochodzenia japońskiego, znany jako Tadasky, zaliczany do grona twórców Op-artu. Pojawia się na artystycznej scenie Nowego Jorku we wczesnych latach 60. Niedługo po przeprowadzce z Japonii sprzedaje swój obraz Museum of Modern Art. W swojej twórczości używa prostych geometrycznych form. Nazywany mistrzem koła, maluje prawie wyłącznie koncentryczne pierścienie na kwadratowym płótnie, tworząc ich nieskończone wariacje.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl